torstai 21. heinäkuuta 2022

Suomi-loman kuulumiset

Takana on jo neljä viikkoa lomailua kesäisessä Suomessa ja vielä olisi viikko jäljellä. Kuten aina, olemme nauttineet valtavasti vaikka emme ole tehneet mitään sen ihmeellisempää. Ja vaikka säät eivät ole täysin suosineet lomailua. Mutta olemme nähneet perhettä, sukulaisia, ystäviä ja nauttineet kaikista mahdollisista Suomi-jutuista taas monen kuukauden edestä. Seuraava Suomen reissu lienee edessä vasta joulukuussa sillä syyslukukauden aikana ei espanjalaisissa kouluissa ole juurikaan lomia.

Ensimmäiset 10 lomapäivää vietimme täysin helteisissä olosuhteissa ja siihen ajanjaksoon osui myös juhannus. Uimme, söimme jäätelöä ja nautimme lämpimistä kesäilloista. Sitten osui vähän viileämpi mutta kuitenkin suht sateeton ajanjakso joka edelleen mahdollisti kesäjutuista nauttimisen. Oli vain mahtavaa päästä nauttimaan raikkaasta & puhtaasta ilmasta ja tekemään asioita, joita ei helteellä niin jaksa edes tehdä.

Puoliso saapui Espanjasta tänne lomailemaan viikko sitten ja hyvät kelit loppuivatkin melkein siihen... Päivän verran oli hyvä keli ja saimme mökillä nauttia kivoista kesäpuuhista. Mutta sitten alkoi vesisade, jota kestikin seuraavat neljä päivää lähes tauotta. Ja lämpötilat kohosivat päivälläkin korkeimmillaan jonnekin 15 asteeseen. Eli varsin viileä kesäkeli! Mutta ei se onneksi kauheasti meidän lomailua haitannut. Otimme nuo päivät iisisti mökillä ja saunassa & uimassahan voi käydä myös vähän huonommallakin kelillä. Vähän vain kävi sääliksi Pori Jazz-vieraita... Onneksi emme olleet tänä vuonna ostaneet lippuja konsertteihin vaikka yleensä se on ollut ohjelmassa.

Onneksi sentään sen verran aina sade välillä taukosi, että pääsimme myös ulkoilemaan. Pari kertaa kävimme tekemässä pienen patikkaretken luonnossa, myös krokettia tuli pelattua useaan otteeseen.

Mökkeilyn jälkeen lähdimme sitten "ihmisten ilmoilla" ja kävimme Naantalissa katsomassa Asuntomessujen tarjonnan. Nyt kun meillä on uusi koti, joka pitää remontoida ja sisustaa niin vierailu oli enemmän kuin ajankohtainen. Tosin liput sinne meillä oli ostettuna jo ennen kuin edes tiesimme, että tulisimme hankkimaan uuden kodin.

Messut olivat kauniilla, metsäisellä alueella ja nuo maisemat olivatkin taloissa ehdottomasti parasta antia. Monien kotien ikkunoista avautui kauniit metsämaisemat ja ne olivat niin kauniit, että talot eivät paljon enää tauluja seinilleen kaivanneet.

Mutta muuten talot eivät kyllä olleet mitään ihmeellisiä - yksikään taloista ei jäänyt mieleen. Paitsi ehkä negatiivisesti eli monissa oli varsin erikoisia ratkaisuja ja monet olivat myös todella tummasävyisiä sisustukseltaan. Vähän ärsytti myös se, että missään ei ollut esillä hintoja. Muistaisin, että viimeksi kun kävimme Porin asuntomessuilla niin siellä lähes kaikissa taloissa oli esillä myös hinta eli mitä rakentaminen oli tullut maksamaan. Mutta taisivat hinnat olla kaikkiaan sen verran korkeita että niitä ei haluttu julkaista...

Tulimme messupäivän jälkeen siihen lopputulokseen, että tulevan remontin jälkeen meidän kotimme on kyllä paljon kivempi kuin yksikään näistä. Koska siitä tulee meidän oloinen!

Mutta ainahan noilla messuilla on mukava käydä. Nyt oli kyseessä messujen ensimmäiset päivät ja sen kyllä huomasi eli väkeä oli liikkeellä varsin runsaasti ja jokaiseen taloon sai jonottaa sisälle.

Asuntomessuvierailun jälkeen yövyimme Ruissalon kylpylähotellissa. Siellä on "kylpylä" avoinna klo 21 asti eli messujen jälkeen vielä ehti hyvin uimaan. Tosin kylpyläksi en kyllä paikkaa kutsuisi - kaksi melkoisen kylmää allasta ja yksi pieni pyöreä allas, jossa sitten tarkeni köllötellä. Mutta väkeä oli sisällä niin paljon, että rentoutuminen ei kyllä tuossa kylpylässä tullue ensimmäisenä mieleen. Mereen olisi päässyt myös suoraan allasosastolta pulahtamaan, jos ei olisi meressä ollut sinilevää. Että enpä voi tuota paikkaa suositella.

Maisemat olivat toki kohdillaan eli sen puolesta paikka kyllä sijaitsee upealla paikalla.

Turusta jatkoimme Helsinkiin, jossa suuntasimme Linnanmäelle sillä edellisestä vierailusta oli ehtinyt kulua jo varmaan 5 vuotta. Siellä menikin mukavasti koko päivä. Pientä 20 minuutin sadekuuroa huolimatta (joka kasteli meidät täysin...) sää oli loistava ja edes väkeä ei ollut kauheasti paikalla joten jonot eivät olleet ihan mahdottomia. Pisin jono toki oli yli 30 minuuttia ja se oli Taiga-vuoristorataan. Itse en siihen uskaltautunut mutta puoliso kävi ja sanoi, että kamalin laite missä on ollut.

Legendaarinen puuvuoristorata oli meidän perheen yhteinen suosikki ja siinä kävimmekin monta kertaa. Jono meni sutjakkaasti eli käytännössä 10 minuutissa pääsi sisälle.

Illalla oli vuorossa vielä illallinen Farang-ravintolassa, jossa otimme koko perheelle classic-maistelumenun. Söimme saman menun vuosia sitten kun kävimme ensimmäistä kertaa ravintolassa ja pidimme siitä edelleen.

Puolison viimeiselle lomapäivälle oli varattuna vielä vierailu Alvar Aallon talossa mutta se jäi meiltä nyt käymättä koska tyttärelle nousi yöllä kuume. Jätimme siis puolison lentokentälle kotimatkaa varten ja suuntasimme takaisin Poriin jatkamaan vielä lomailua viikon verran. Ajomatka meni ihan mukavasti ja tyttären olo oli jo parempi.

Mutta loman loppuosan suunnitelmat menivät kuitenkin vähän uusiksi sillä meidän reissun aikana mummuni, äitini ja isäpuoleni olivat kaikki tehneet positiiviset koronatulokset. Heillä oli ollut oireita jo useamman päivän. Ja eilen myös tytär teki positiivisen testin. Koko korona-ajan olen jännittänyt sitä, että toisin viruksen mukanani jollakin reissulla ja tartuttaisin kaikki mutta niin siinä vain sitten kävi, että saivatkin viruksen ihan täältä Porista eikä meiltä.

Eli täällä nyt sitten seuraillaan kaikkien oireita ja toivotaan, että päästään helpolla. Ja jännitetään, että tarttuuko minuun...