keskiviikko 20. huhtikuuta 2022

Kevätkuulumisia

Kevät on mennyt vauhdilla ja ensi viikolla ollaan jo toukokuun puolella! Ja siitähän ei ole enää kuin pieni pyrähdys kesään. Miten aika meneekin näin vauhdilla?

No, ehkä asiaan vaikuttaa se, että tämä kevät on vähän "rikkonainen" ajanjakso eli koulusta on lomaa vähän väliä. Maaliskuussa oli viiden päivän karnevaalivapaa (vaikka karnevaalit siirrettiin kesäkuulle)  ja vain muutamaa viikkoa myöhemmin oli vuorossa puolestaan pääsäisloma, joka täällä Kanarialla on koko viikon pituinen. Ja koska toukokuun 1.päivä osuu sunnuntaille niin myös maanantai 2.5. on täällä vapaapäivä eli silloin on taas vuorossa pitkä viikonloppu. Vähän on siis sellainen olo, että arjesta ei tahdo saada edes kunnolla kiinni kun aina vapaiden tai loman osuessa kohdalle pitää yrittää reissata jonnekin. Mutta eihän tuosta nyt voi valittaa.

Pääsiäisviikolla kävimme tyttären kanssa lomailemassa Suomessa.  Otimme muutaman päivän "omaalomaa" koulusta jotta pystyimme lomailemaan Suomessa 10 päivää koska viikko on vähän turha lyhyt aika. Mutta onneksi muutamat ylimääräiset vapaapäivät eivät ole ongelma koska koulunkäynti sujuu neidillä varsin mallikkaasti. Juuri ennen pääsiäisloman alkua täällä jaettiin vuoden toiset arvosanat sillä kouluvuosi on jaettu kolmeen lukukauteen ja jokaisen päätteeksi tulee arvostelut kaikista aineista.

Suomessa meitä odotti vähän myöhässä oleva kevät vai olisiko sitä pitänyt kutsua enemmänkin takatalveksi. Vähän kauhulla katselin maisemia kun laskeuduimme Helsinki-Vantaalle ja kaikkialla oli edelleen hyvinkin talvista! Itselläni ei ollut edes talvikenkiä mukana..

No, onneksi pääsimme hyppäämään suoraan vuokra-auton rattiin eikä etelä-Suomen lumisesta keväästä ollut meille kauheasti harmia sillä Poria kohten ajaessa lumet tuntuivat vähenevän ja perillä odotti lähes lumettomat maisemat.

No, toki ensimmäisten päivien aikana saimme muutaman kerran kokea suomalaisen kevään ihmeen eli sen miten sää muuttuu totaalisesti useamman kerran vuorokaudessa. Aamu valkeni lumisateisen yön jälkeen ihan valkoisena mutta muutamaa tuntia myöhemmin kaikki oli jo sulanut ja sää aurinkoisen keväinen mutta illalla satoi taas lunta.

Suomalaiset kirosivat myöhässä olevaa kevättä ja räntäistä takatalvea mutta meitä ei haitannut ollenkaan! Nautimme myös noista vähän talvisista hetkistä. Ja ennen kaikkea ihanan raikkaasta ilmasta.

Ensimmäiset päivät olivat vähän viileämpiä ja koko loman ajan oli vielä yöpakkasia mutta loppulomasta päästiin jo yli 10 asteen päivälämpötiloihin ja kaiken kruunasi viimeisten päivien upea kevätaurinko.

Suomi-reissu meni nopeaan. Tapasimme perhettä, sukulaisia ja ystäviä. Kaikkia emme ehtineet nähdä mutta yllättävän paljon 10 päivään mahtui. Reissu teki hyvää!

Ja mukaan lähti tietysti Pori-kassi ;-)

Nyt olemme taas Kanarialla ja täällä meitä oli vastassa Afrikasta puhaltava calima-tuuli, jonka seurauksena ilma oli täynnä hiekkaa ja lämpötilat lähes 40 astetta. Ei kiva kotiinpaluu...  Jos jotain asiaa täällä Kanarialla inhoan yli kaiken niin se on nimenomaan tuo tuuli - joka paikka on täynnä todella hienoa hiekkaa ja sitä kulkeutuu jopa sisälle vaikka miten olisi kaikki ikkunat ja ovet kiinni koko ajan. Ulkona ei todellakaan tee mieli olla eikä se ehkä ole terveyden puolesta edes järkevää - kukapa sitä haluaa tuollaista hiekkapölyä hengitellä.

Kovin hyvin emme vieläkään pääse arkirutiineihin käsiksi sillä viikonlopuksi lähdemme vuorille. Tarkoitus olisi viettää pari yötä Parador-hotellissa tuolla Gran Canarian sisäosan vuorilla. Puoliso antoi sen syntymäpäivälahjaksi. Olemme monesti puhuneet että pitäisi mennä sinne joskus sillä maisemat ovat tuolla vuorilla upeat ja olen haaveillut auringonlaskun ihailusta hotellin terasilla. Kuulostaa upealta!

Valitettavasti vaan sääennusteet lupaavat tällä hetkellä sadetta vuorille koko viikonlopuksi eli se niistä upeista auringonlaskuista.. Pohdimme jopa varauksen siirtämistä toiseen ajankohtaan mutta sellaisen löytyminen ei ole ihan helppo operaatio. Joten mitä todennäköisemmin otamme riskin ja lähdemme reissuun. Pitää vain pakata sadevarusteet mukaan!

Muitakin lomasuunnitelmia tässä tehdään jo kovaa vauhtia. Puolisolla on toukokuun alussa lomaa ja mietimme jotain pientä viikonloppureissua joko Madridiin tai Sevillaan.

Ja kesälomankin suunnitelmat etenevät jo kovaa vauhtia. Lennot meillä on Suomeen varattuna muutaman kuukauden päähän eli juuri ennen juhannusta. Ja juuri varasin mökin juhannukseksi - ei mitään luksusta vaan enemmän sellainen autenttinen perusmökki, jonne ei tule juoksevaa vettä ja ulkohuussi löytyy mökin takaa. Kävimme samalla mökillä jo viime kesän Suomi-reissulla ja viihdyimme todella hyvin. Nyt vain toivomme sateetonta juhannusta (ja mielellään sateetonta kesää) että saamme nauttia mukavista keleistä kesäisessä Suomessa. Viimeiset kesät ovat olleet nimittäin niin hurjan hyviä että sitä on jo tottunut vähän liian hyvään :-)

Samainen mökki on meille varattuna myös heinäkuussa, jolloin puoliso tulee Suomeen lomalle. Ja silloin olisi tarkoitus käydä myös asuntomessuilla, Puuhaparkissa ja jos aikaa riittää niin myös Linnanmäellä. Ja tietysti Porissa kun olemme niin Suomi Areena ja Pori Jazzit  kuuluvat myös lomasuunnitelmiin. Onneksi mökki on vain vartin ajomatkan päässä Porista niin voimme käydä kaupungilla myös mökiltä käsin.

Tänä kesänä olisi tarkoitus olla 6 viikkoa eli paluulennot on ohjelmassa elokuun alussa. Elokuussa olemme muutaman viikon sitten täällä kotosalla ja kuun lopussa menemme vielä Espanjan pohjoisrannikolle lomalle. Se loma vietetään puolison perheen seurassa. Eli kaikenlaisia reissuja on tässä tulossa!

Täällä Kanarialla kesä oikeastaan jo kolkuttelee ihan nurkan takana. Viime päivinä lämpötilat ovat olleet 30-40 asteen välillä eli olemme taas saaneet tuntea sen, että mitä kesä täällä Kanarilla merkitsee. Ilmastointilaite oli jo pakko laittaa yhtenä päivänä päälle vaikka näillä nykyisillä sähkönhinnoilla sitäkin pitää kaksi kertaa aina harkita. Nyt tosin on hetkellisesti täyskäännöstä eli huomisesta lähtien pitäisi olla vuodenaikaan nähden kylmää ja sateista. Saapa nähdä....

Tänään on muuten Espanjassa tärkeä päivä sillä maskipakko sisätiloissa poistuu vihdoin ja viimein!!! Täällähän on ollut maskipakko viimeiset kaksi ivuotta eli kaikissa julkisissa sisätiloissa on ollut pakko käyttää maskia.  Mutta nyt se vihdoin poistuu - kyllä tätä on jo odotettu. Huhtikuun alussahan täällä poistettiin jo karanteenit eli vaikka saisit k-tartunnan niin mitään karanteenia ei tarvitse enää pitää. Joten ihan loogista, että tuo viimeinenkin rajoitus sitten poistuu vihdoin ja viimein. Ei tuu ikävä.

Toki yksi rajoitus on vielä olemassa eli maahan saavuttaessa pitää esittää joko k-todistus taikka sitten testitulos (koskee kaikkia yli 12-vuotiaita). En ymmärrä, että miksi näitä vielä kysellään koska karanteenitkin on jo poistettu eikä normiväestöä enää edes testata. Mutta toivotaan, että tuo viimeinekin "rajoite" poistuu pikapuoliin. Koska eihän sille ole enää minkäänlaista perustetta.

Täällähän matkailu on palannut jo takaisin normaaliin useita kuukausia sitten ja muutama viikko sitten lentoja oli jo päivässä enemmän kuin ennen koko pandemian alkamista! Eli kaikin puolin täällä Kanarialla eletään jo ihan normaalia elämää. Ja hyvä näin.

Nyt sitten katseet kohti kesää!