torstai 11. maaliskuuta 2021

Miniloma Madridissa

Kyllä, me lähdimme lomalle keskellä korona-katastrofia ja kaiken lisäksi kaiken ”pahuuden” keskelle, Madridiin. Paikkaan joka on ollut yksi pahimpia koronapesäkkeitä Espanjassa ja koko Euroopassa. Mutta kaikesta huolimatta sinne menimme ja ihan lomailemaan.

No, tosin sillä pienellä huomiolla että tartuntojen määrät ovat olleet laskusuunnassa viime viikkoina ja tällä hetkellä Madridissa tartuntoja on reilut 200 / 100 000 asukasta kohden. Alueella, jossa me lomailimme, tartuntoja on ollut viimeisen 14 vuorokauden aikana vain n. 100 / 100 000 asukasta kohden. Eli samoja lukemia kuin meillä kotipuolessa. Tästä syystä emme kokeneet lomailua kovinkaan suurena riskinä - etenkin kun kontaktit olivat todella vähäisiä loman aikana.

Matkustamisesta näin koronan aikaan voi tietysti olla montaa mieltä. Mutta Espanjassa sitä ei ole varsinaisesti missään vaiheessa kielletty tai edes laitettu mustalle listalle. Maa, jonka talous perustuu paljolti turismiin, joutuu näissä asioissa myös ajattelemaan taloutta. Tämä kulunut vuosi on ollut melkoinen vuoristorata jossa on yritetty tasapainoilla eri tekijöiden kanssa ja tästä syystä matkailua ei ole mustamaalattu. Isoin osa tartunnoista kun tulee edelleen ihan muualta (mm. tapaamiset perhe-ja ystäväpiireissä ilman varotoimia).

Toki Espanjan eri alueilla on ollut tässä syksyn ja talven mittaan erilaisia sulkuja ja näin on yritetty hillitä ihmisten liikkumista. Mutta nyt kun kolmas aalto on saatu taas laskusuuntaan niin näitäkin on poistettu.  Siksi mekin päätimme matkaan lähteä - oli juuri sopiva hetki. Näitä rajoituksia nimittäin tullaan todennäköisesti taas lisäämään kuun lopussa kun on Semana Santa eli pääsiäisviikko ja sehän on yksi kevään vilkkaimmista matkustusviikoista paikallisten keskuudessa. Itse ihmisten matkustaminen ei täällä aiheuta viranomaisissa pelkoa vaan lähinnä matkustamisen mukanaan tuomat sosiaaliset kontaktit. Täällä kun suku on tärkeä ja isoja sukutapaamisia järjestetään juuri esim. lomien aikaan - näitä pyritään siis monesti näillä matkustusrajoituksilla välttämään.

Tällä hetkellä Kanarialta pääsee matkustamaan mantereelle ilman rajoituksia tai testejä koska tilanne Kanarialla on ollut koko ajan varsin hyvä. Kanarian saaret sen sijaan vaativat edelleen kaikilta tulijoita, myös täältä manner-Espanjasta tulevilta, negatiivisen testituloksen, joka on tehty korkeintaan 72 tuntia ennen. Tämä sääntö koskee myös meitä Kanarian saarten asukkaita eli mantereelta kun matkustaa takaisin kotiin niin testi on tehtävä. Ja näin teimme myös me. Kaikki koneen matkustajat tarkastettiin Gran Canarialle saavuttaessa.

Me siis päätimme karistaa hetkeksi Kanarian pölyt jaloista ja suunnata mantereelle haukkumaan raitista ilmaa. Ja ihan vain sen takia, että saarielämä alkoi ahdistamaan. Itsekästä, tiedän, mutta välillä on oltava. Kohteeksi valikoitui Madrid lähinnä siitä syystä, että lentoyhteydet olivat sopivat ja tarjolla oli sitä vaihtelua, jota kaipasimme. Eli vuoria, raikasta ilmaa, luontoa ja lunta.  Emme yleensä koe edes Madridissa käyntiä mitenkään lomailuna mutta toki 6 kk kotona olon jälkeen sekin kuulosti ihan oikealle lomalle. Tähän on siis tultu, että mikä tahansa kotisaaren ulkopuolinen paikka kuulostaa jo ihanalta ja eksoottiselta.

Reissuun lähdimme ex-tempore, päivän varoitusajalla. Puolisolla alkoi loma ja kun hän joutui jo tammikuussa käyttämään vuoden lomakiintiöstä kaksi viikkoa ihan vain kotona ollen, niin päätimme että nyt pitää päästä käymään jossakin. Myös pikkuneidillä oli sopivasti lomaa koulusta.

Maanantaina varasimme lennot & vuokra-auton ja tiistaina koulupäivän jälkeen hyppäsimme koneeseen. Majoituksen varasimme boardingia odotellessa. Emmekä olleet ainoat Madridiin menijät-itse asiassa kone oli aivan täynnä. Olimme varautuneet tietysti FFP2-tason maskeilla emmekä ottaneet niitä kertaakaan pois lennon aikana. Aika monella muullakin oli jo nämä paremmat maskit käytössä kun kesällä suurin osa käytti ihan hygieniamaskia tai kankaista. En nähnyt ympärillä kenenkään edes syövän tai juovan mitään koko lennon aikana vaikka lento olikin illallisaikaan. Moni oli tainnut tehdä kuten me eli nautimme sämpylät tyhjällä lentokentällä ennen lennon lähtöä.

Itse koen lentämisen tällä hetkellä melko turvalliseksi tavaksi matkustaa koska koneiden ilmanvaihto on varsin laadukas. Ja kun vielä käyttää noita kunnon maskeja eikä ota niitä lennon aikana pois, niin riskit ovat varsin pienet. Etenkin kun noudattaa myös hyvää käsihygieniaa eli desinfioimme istuimen osat ja tietysti käsidesiä käytimme useampaan otteeseen lennon aikana. Ihan vain varmuuden vuoksi. Todennäköisesti lentokone on turvallisempi väline kuin vaikkapa linja-auto tai juna.

Saavuimme Madridiin klo 23 eli juuri kun yöllinen ulkonaliikkumiskielto alkoi. Koko maassahan on edelleen voimassa ulkonaliikkumiskielto, joka Madridissa on klo 23-06 välillä. Näillä pyritään välttämään mm. nuorison yöllisiä kokoontumisia.  Mutta tietysti lennolla saapuvat matkustajat saavat siirtyä majapaikkaansa ongelmitta eli poliisikontrollissa vain näyttää lentoliput niin ei tule sakkoja. Mekin pääsimme ajelemaan ihan ongelmitta.

Vuokra-auton otimme Firefly vuokraamon kautta, joka oli harvoja vielä tuohon aikaan avoinna olevia vuokraamoita. Olimme ainoat asiakkaat ja 5 minuutissa oli paperihommat hoidettu ja auto alla.

Majoituspaikaksi valikoitui Madridin vuoristoalueella eli Sierra de Madrid ja siellä sijaitseva pieni maaseutuhotelli eli ns. Casa Rural. Ajomatkaa oli lentokentältä 40 min. Yritimme kovasti etsiä jotain vähän erikoisempaa ja kivempaa majoituspaikkaa mutta sellaista ei löytynyt mistään lähimailta. On aika yllättävää, että tuolla seudulla ei ole vielä herätty siihen että ihmiset kaipaavat pientä luksusta arkeen ja ovat siitä valmiita maksamaan. Itse näkisin hyvän bisnesmahdollisuuden tällaisessa.

Madridin vuoristoalue eli Sierra de Madrid on paikallisten keskuudessa todella suosittu alue, jonne suunnataan etenkin viikonloppuisin nauttimaan luonnosta, raikkaasta ilmasta, maisemista jne. Eikä pelkästään esim. talvella vaan ihan ympäri vuoden. Ja kun ajomatkakin on alle tunnin Madridin keskustasta niin seutu on mitä houkuttelevin pienille minilomille. Toki seudulla on paljon näitä maaseutuhotelleja, Casa Rural, mutta suurin osa on aika vanhoja ja vaatimattomia. Jollekin erilaiselle olisi siis varmasti markkinoita. Edes Airbnb:n kautta ei löytynyt mitään kivaa. Joku pieni, kiva boutique-vuoristohotelli tai joku ihana tunnelmallinen mökkimajoitus olisi ollut täydellinen!

Mutta kun niitä ei siis ollut niin otimme ihan peruspaikan, joka maksoi 60€ yöltä, sisältäen aamupalan. Paikka oli ihan OK, ei mitään luksusta mutta ihan siisti ja rauhallinen. Huone myös tilava ja lämmitys toimi loistavasti. Tuo on tärkeä asia sillä näin talvella lämpötilat tuolla seudulla jäävät monesti jopa päiväsaikaan 10 asteen tuntumaan.

Aamupala näin korona-aikaan tuotiin pöytiin suoraan tarjottimella.

Ainoa asia, jota pelkäsimme etukäteen oli aamiainen. Mutta pelko oli turha -  aamiaishuone oli valtava ja meidän lisäksemme siellä oli samaan aikaan yksi tai kaksi pariskunta nauttimassa aamiasta. Lähin pöytä oli meistä n. 10 metrin päässä ja myös tuuletuksesta huolehdittiin tilassa esimerkillisesti eli pöytien vieressä olevat ikkunat olivat avoinna.  Riski tartunnoista oli siis aika pieni.

Illallista emme tuolla hotellissa testanneet vaan käytimme kylän palveluita. Söimme muutaman kerran alueen ravintoloissa, joissa molemmilla olimme ainoat asiakkaat! Eli eipä ollut kauheasti riskejä. Kerran haimme pizzat mukaan ja yhtenä päivänä tilasimme valmiiksi tehdyn paellan mukaan otettavaksi. Tuolla vuoristoseuduilla perinteisesti syödään todella hyvin ja hinnat ovat edullisemmat kuin Madridin keskustassa.

Ensimmäisten päivien ohjelmassa meillä oli ihan puhtaasti yksi asia: lumi. Tuolla Madridin vuorilla sijaitsee pari pientä laskettelukeskusta, Navacerrada sekä vähän isompi Valdesqui. Olimme etukäteen seuranneet lumitilannetta ja koska se näytti melko hyvältä niin uskalsimme ostaa liput etukäteen netistä. Myös sääennuste lupasi hyvää säätä: poutaista ja tuuletonta.

Meidän 9-vuotias neiti rakastaa lunta!

Meillä oli siis liput ja parkkipaikka varattuna ekalle päivälle ja saman teimme myös seuraavalle päivälle heti kun ne tulivat myyntiin. Paikkoja on rajoitetusti ja myös alueen parkkipaikka on erittäin pieni - tästä syystä liput on siis hyvä ostaa etukäteen netistä. Tosin niitä ei pysty lunastamaan kuin vasta edellisenä päivänä eli aamulla pitää olla valmiina varailemaan tai muuten voi jäädä paikat saamatta. Toki joka päivä lippuja jää myös paikan päällä myytäväksi mutta silloin pitää olla ajoissa paikalla, etenkin ruuhkapäivinä. Monesti nimittäin käy niin, että lippuja ei ole myynnissä enää edes siinä vaiheessa kun rinteet klo 9 avautuvat.

No, me olimme onneksi liikkeellä keskellä viikkoa eli mitään ruuhkia ei ollut kumpaankaan päivänä. Itse asiassa väkeä oli vain kourallinen! Viikonloppuisin ja pyhäpäivisin on monesti aika erilainen meno. Nyt ei ollut väkeä rinteissä, ei ruuhkia eikä mitään jonoja edes hisseihin. Ja tällaiset ulkoilmalajit nyt ovat aika turvallisia kun kontakteja ei tule oikeastaan missään ja maskipakko on kaikkialla. Siis myös ulkona. Ja hissiin mentiin myös vain oman seurueen kesken. Lounassämpylätkin söimme rinteessä, kaukana muista ihmisistä.

Vaikka tuo Valdesquin laskettelukeskus ei ole mikään iso niin kyllä siellä ihan kivasti riittää laskettavaa parille päivälle, ilman että ehtii kyllästyä. Rinteitä oli avoinna 18 km verran ja se riitti meille mainiosti. Toki olisimme mielummin lasketelleet Andorrassa mutta kun se nyt ei tänä vuonna ollut mahdollista, niin minkäs teet. Tämä plan B oli ehdottomasti parempi kuin ei mitään.

Ja teki kyllä hyvää. Olimme niin kovasti kaivanneet vuoria, lunta ja raikasta ilmaa. Kun elää paikassa, jossa on täysi kesä ympäri vuoden, niin sitä kaipaa välillä ihan toisenlaista ilmastoa ja maisemia. Pari päivää lumisilla vuorilla piristi kovasti mieltä ja toi sitä kaivattua maisemanvaihtelua.

Meidän päivälippumme maksoivat n. 90 euroa eli kaksi aikuista ja lapsi sekä parkkipaikka autolle. Ei halpaa lystiä mutta tässä tilanteessa täysin rahan arvoinen kokemus. Vaikka kysesssä on varsin pieni keskus niin siellä toimii tietysti myös välinevuokraamo ja hiihtotuntejakin on tarjolla. Mitään vaativia rinteitä ei alueelta löydy mutta meille juuri sopivia - etenkin kun laskimme koko ajan meidän 9-vuotiaan neidin kanssa. Mihinkään mustiin rinteisiin emme hänen kanssaan edes menisi.

Onneksi lähdimme! Happy family :-)

Sierra de Madrid eli Madridin vuoristoalue tarjoaa toki paljon muutakin tekemistä. Alueella on mm. upeita patikointi- ja pyöräilyreittejä ja nämä ovatkin ympäri vuoden suosittuja lajeja madridilaisten keskuudessa. Etenkin viikonloppuisin ja loma-aikaan monet suuntaavat kaupungin hälinästä tuonne vuorille, luonnon keskelle. Eli ajottain viikonloppuisin voi siis olla ruuhkaista. Mutta keskellä viikkoa onneksi on rauhallisempaa ja vähän väkeä.

Alueella on myös useampia paikkoja, joissa voi tehdä retkiä maastossa hevosten kanssa. Jopa ihan aloittelijat voivat osallistua näille retkille. Mekin teimme yhden retken koko perheen kesken.

Neidän valitsemamme talli oli centro hipico Los Ciruelos, Cercedillan kylässä. Retken varasimme etukäteen ja reilun tunnin kestänyt retki maksoi 18€/hlö. Oli ehdottomasti hintansa arvoinen kokemus. Reitti kiersi upeissa maisemissa luonnon keskellä, kaikki oli hyvin järjestetty ja hevoset juuri sopivia. Puolisolla ja tyttärellä rauhalliset & kokeneet hepat ja itsellä vähän nuorempi & energisempi, joka toi kokeneemmallakin sopivasti haastetta. Ihana kokemus ja varmasti menemme tuonne joskus uudelleen mutta pidemmälle reissulle.

Ja tietysti koko ajan maski naamalla - kuten Espanjassa kaikkialla pitää olla. Myös ulkona!

Kävimme myös yhtenä päivänä tekemässä kivan patikkaretken upeissa maisemissa. Nautimme siis monipuolisesti alueen tarjoamista ulkoilumahdollisuuksista. Tämä oli juuri sitä mitä kaipasimme!

Vaikka reissu ei ollut kuin 4 päivää niin akut tuli kyllä ladattua täydellisesti noiden päivien aikana. Nyt jaksamme taas saarielämää kesään asti.

Kuten tuossa aikaisemmin mainitsin, niin matkustaminen näin koronan aikaan on aihe, joka jakaa yleensä ihmiset voimakkaasti kahtia. Toisten mielestä nyt ei saisi missään nimessä matkustaa ja pitäisi olla vain kotona mutta itse olen sitä mieltä, että koronan kanssa on opittava elämään ja matkustaakin voi.  Kunhan vain tekee sen ns. järkevästi ja asiat huomioiden.

Toki riskit ovat aina olemassa mutta niitä riskejä on ihan yhtä lailla täällä kotipuolessa. Etenkin kun asuu paikassa, jonne kaikki matkailijat ovat tervetulleita - ainoa mitä täällä Kanarialla vaaditaan, on negatiivinen testitulos. Esim. Virosta saapuu tänne suora lento ja siellä tartuntoja on tällä hetkellä moninkertainen määrä verrattuna meidän tilanteeseen. Lentoja meille tulee yhtä lailla Saksasta, Hollannista, Tsekeistä ja monista muista maista. Eli koen, että riskit ovat yhtälaiset täällä kotipuolessa. Ellei sitten lukkiudu kokonaan kotiseinien sisäpuolelle.

Me emme myöskään käytä reissatessa julkisia kulkuvälineitä (lentokoneita lukuunottamatta) vaan vuokraamme aina auton. Lomailemme paikoissa, joissa ei ole valtavasti ihmisiä ja pyrimme välttämään lähikontakteja. Käymme ravintoloissa vain jos siellä on mahdollisuus käydä turvallisesti, muussa tapauksessa suosimme noutoruokaa.

Maskit meillä on naamassa kaikkialla, myös ulkotiloissa. Tämähän on ihan pakollinen juttu ihan kaikkialla Espanjassa ja koskee myös lapsia.

Ja tietysti kaikista rajoituksista ja määräyksistä pitää huolehtia. Mekin siis kävimme testeissä ennen koneeseen nousua koska Kanarian saaret edellyttävät negatiivista testiä max. 72 tuntia ennen saarille saapumista.  Toki testit eivät tietenkään ole 100 prosenttisen varmoja mutta mikäpä tässä elämässä olisi.

Tästä korona-ajan matkustamisesta meillä on jo jonkin verran kokemusta sillä kesällä kävimme niin Suomessa kuin manner-Espanjassa lomailemassa. Ja lisäksi olemme tehneet lomareissun täällä Kanarialla, toiselle saarelle. Ja puoliso kävi viime syksyn ja alkutalven aikana pariinkin otteeseen Madridissa. Ja nyt teimme tämän reissun. Seuraavaksi sitten todennäköisesti kesällä Suomeen. Onneksi kaikki on sujunut kaikilla reissuilla ilman mitään ongelmia.

Ehkä jonkun pikkulapsen kanssa en välttämättä lähtisi tällaisina aikoina reissamaan koska niillä nyt on tapana koskea kaikkea ja monet asiat päätyvät suuhun. Mutta tuollaisen 9-vuotiaan kanssa homma hoituu jo mallikkaasti ja maskien käyttöhän on ollut lasten kanssa ihan jokapäiväinen juttu jo lähes vuoden verran. Eli sekään ei tuota ongelmia.

Ja seuraavan kerran toivottavasti istumme sitten lentokoneessa kesäkuussa ja kohteena kesäinen Suomi. Nyt pääsiäisenä Suomi-reissu jää väliin koska tilanne ei Suomessa tällä hetkellä näytä ollenkaan hyvältä.

Ehkä joidenkin mielestä olemme olleet täysin vastuuttomia mutta jokainen tietysti tekee omat päätöksensä. Emmekä tietenkään reissuun olisi lähteneet, jos esim. se olisi kiellettyä tai edes ei-suositeltavien asioiden listalla. Mutta matkailua ei täällä Espanjassa ole mitenkään mustamaalattu koska matkailu on yksi maan tärkeimmistä elinkeinoista.

Koemme tärkeäksi pienten, paikallisten matkailu- ja palvelualan yrittäjien tukemisen näinä vaikeina aikoina ja tästä syystä yritämme käyttää mahdollisimman paljon ja monimuotoisesti eri palveluita - niin täällä kotona kuin reissatessa. Toki olisimme voineet lomailla vaikka paikallisessa, kansainväliseen ketjuun kuuluvassa 5 tähden hotellissa, mutta silloin rahat olisivat menneet jonnekin ihan muualle...