keskiviikko 14. maaliskuuta 2018

Kurpitsa-pinaattipasta

Tänä talvena en ole opiskelujen vuoksi kauheasti ehtinyt keskittymään ruoanlaittoon enkä leivontaan eli talvi on menty pääasiassa tutuilla jutuilla enkä siitä syystä kauheasti ole postaillut mitään ruokajuttujakaan. 

Nyt kuitenkin pitkästä aikaa testasin jotain uutta sillä kaipasin jotain terveellistä pastareseptiä. Yritän tällä hetkellä aina torstaisin vähän tankata hiilihydraatteja normaaleja enemmän, jotta perjantaina olisi varastot täynnä kun edessä on viikon Crossfit open- kisapäivä. Mieli ei kuitenkaan tehnyt mitään tuttua ja perinteistä vaan jotain vähän erilaista. Kaapissa oli kurpitsaa, josta olin aikonut tehdä sosekeittoa mutta sen valmistaminen on jäänyt joten ajattelin käyttää sitä siis huomiseen pastaan. Lisäksi kaapissa oli pinaattipussin puolikas. Joten ei muuta kuin kokkauspuuhiin. Tästä valmistui terveellinen ja herkullinen:
                                        
                                         kurpitsa-pinaatti-saksanpähkinäpasta 


Ulkonäkö ei ehkä päätä huimaa mutta maku oli mieleinen. Itse käytin pastana linsseistä tehtyä pastaa mutta mikä tahansa pasta käy hyvin. Täysjyväpasta, linssipasta, kikhernepasta jne ovat tietysti aina terveellisempiä kuin peruspasta mutta jokainen siis tavallaan. 

Lisäksi tähän tarvitaan kurpitsaa, pinaattia, saksanpähkinöitä, fetaa (ei pakollinen) valkosipulia, sitruunaa, chiliä, mustapippuria ja suolaa. 

Aloita leikkaamalla kurpitsa pieniksi paloiksi, levitä ne uunilevylle (leivinpaperin päälle) ja loraus oliiviöljyä päälle. Uuniin kunnes ovat pehmeitä ja kauniin värisiä.


Tämän voi tehdä vaikka jo edellisenä päivänä. Tai aikaisemminkin. 

Keitä pasta ohjeen mukaan. Sillä aikaa murskaa saksanpähkinät. 


Samalla voit laittaa pinaatinlehdet pannulle pehmenemään. Kun lehdet ovat sopivan pehmeitä, lisää joukkoon pähkinät, chili (itse käytin valmista chilisosetta) sekä sitruunanmehu (loraus). Lisää pasta, kun se on kypsää sekä lopuksi fetapalat ja  kurpitsalohkot. Itse en laittanut fetaa paljon, ehkä noun pienen kourallisen fetapaloja.  Mausta suolalla ja mustapippurilla. 


Tässä ruoassa maustaminen ja makujen tasapaino on tärkeä asia (kuten kaikessa ruoanlaitossa...) joten lisää suolaa, pippuria, chiliä ja sitruunaa makusi mukaan niin että tulos on tasapainonen. 


Ja eikun syömään! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti