lauantai 10. helmikuuta 2018

Suomi-koulussa tänään hernerokkaa

Huomenna on laskiaissunnuntai ja ensi viikolla laskiaistiistai joten meillä Suomi-koulussakin mentiin samoissa tunnelmissa. Lunta ei tosin ole maassa eli mäenlasku suoritettiin ihan liukumäessä :-)
                                                              Pitkiä pellavia! 


Ja sitten vähän hernerokkaa ja laskiaispullia. Nam, nam! 


Kaikki uskalsivat maistaa ja osa söi toisenkin lautasellisen. Hyvää oli! 


Ja laskiaispullat tietysti maistuvat kaikille! 

 

 




Koska suomalaisella ruoalla herkuteltiin niin totta kai vähän puhuttiin samalla suomalaisesta ruoasta. Mietittiin, että mitä kaikkia suomalaisia ruokia on olemassa ja miten suomalainen & espanjalainen ruoka eroaa toisistaan. Mietittiin lempiruokia ja suomalaisia lempiruokia. Sieltä löytyi mm. pinaattikeittoa, pinaattilettuja, kalakeittoa, hernekeittoa ja herkkuosastolta tietysti pullat ja pannukakut. Kävimme läpi suomalaisten arkiruokien top 20-listaa. Katsoimme Katti Matikainen ja suomalainen ruoka-jakson ja pohdimme, että mitä suomalaista ruokaa me tarjoaisimme vaikkapa espanjalaisille ystäville. 

Tehtävä-osiossa piti pohtia, että mitkä ruokalajeista ovat oikeita ja mitkä eivät eli olin tehnyt listan, jossa oli erilaisia ruokia kuten: maksapiirakka,kaalilaatikko, karjanlanpaisti, uunikala, kalansaalis, makkarakeitto, lörtsy, karjalankeitto, kinkkukankku, uunimakkara, liesimakkara, nauravat nakit, kevätkeitto, nakkilaatikko, sipsisoosi, lapskoussi, papupata, hernerokka, kukkokiekuu, kalakukko, veripalttu, namupannu, keksijuusto, leipäjuusto, sekametelisoppa, pyttipannu, pipariporo ja mustamakkara. 

Tarkoituksena oli myös tehdä aamupala-leikki mutta sitä emme tällä kertaa ehtineet. Siinä tehtävänä olisi ollut kävellä vapaasti ympäriinsä ja sitten opettaja kertoo asioita, jotka liittyvät kyseisen päivän aamupalaan. Ne, joiden kohdalla asia on totta, pysähtyvät paikoilleen  ja jos ei pidä paikkaansa omalla kohdalla niin jatketaan kävelemistä. Harjoituksen aikana ollaan puhumatta ja keskitytään vain kuuntelemaan komentoja sekä kävelemään & pysähtymään sen mukaan, että pitääkö aisa omalla kohdalla paikkansa. Näitä käskyjä voi olla mm. seuraavia:

Sinä, joka söit tänä aamuna voileipää - stop!
Sinä, joka söit aamulla puuroa - stop!
Sinä, joka söit aamulla muroja - stop!
Sinä, joka söit aamulla mysliä - stop!
Sinä, joka söit aamulla keksejä - stop!
Sinä, joka söit aamulla muffinssin - stop!
Sinä, joka söitä aamulla hedelmää - stop!
Sinä, joka söit aamulla marjoja  - stop!
Sinä, joka söit aamulla jogurttia -stop!
Sinä, joka söit aamulla kinkkua tai juustoa - stop!
Sinä, joka laitoit leivälle voita - stop!
Sinä, joka laitoit leivälle oliiviöljyä - stop!
Sinä, joka laitot leivälle tomaattia - stop!
Sinä, joka laitoit leivälle marmeladia - stop!
Sinä, joka joit aamulla mehua - stop!
Sinä, joka joit aamulla maitoa - stop!
Sinä, joka joit aamulla kaakaota - stop!
Sinä, joka joit aamulla teetä - stop!
Sinä, joka joit aamulla vettä - stop!
Sinä, joka et syönyt aamulla mitään - stop! 

Tämä toimii hyvänä pohjustuksena, jos haluaa esim. puhua terveellisistä ruokailutavoista ja ateriarytmistä. Tehtäväksi sopii esim. terveellisen lautasmallin suunnittelu


Loppuajan me käytimme ystävyys-teemalla - onhan ensi viikolla Suomessa ystävänpäivä. Täällä Espanjassahan sitä ei sellaisenaan tunneta vaan täällä se on Dia de San Valentin eli dia de los enamorados, rakastavaisten päivä. Mutta koska Suomessa merkitys on toisenlainen niin haluamme tuoda aina tämän ystävyyspäivä-teeman esille jollakin tapaa. Monilla lapsillahan on ystäviä myös Suomessa. Tällä kertaa emme tehneet ystävänpäiväkortteja vaan kirjoitimme pienet "kirjeet" ystäville ja askartelimme hama-helmillä hienoja sydämiä. 


 


Seuraavalla kerralla onkin sitten vuorossa Kalevalan päivä ja suomalaisen kulttuurin päivä. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti