maanantai 12. helmikuuta 2018

Mitä maksoi laskettelureissu Andorraan?

Viimeksi kirjoittelin siitä, että kannattaako lasten kanssa lähteä laskettelemaan lähirinnettä pidemmälle ja lupailin kirjoittaa myös reissun kustannuksista. Eli tässäpä tulee kooste siitä, että mitä meidän reissu tuli maksamaan.

Halpaahan tämä huvi ei ole mutta kuten viimeksikin totesin, niin joka euron arvoista. Ainakin meille, jotka asumme täällä ikuisessa kesässä jossa talvesta ja lumesta vaan haaveillaan. Eli niitä nähdäkseen ja kokeakseen pitää matkustaa vähän kauemmas ja siitä lystistä pitää maksaa myös muutama euro.

Me lensimme täältä Gran Canarialta Barcelonaan Vueling-lentoyhtiöllä ja palasimme Norwegianilla. Koska olemme saarten asukkaita, saamme lennoista mantereelle ihan mukavat alennukset. Menolento maksoi matkalaukkujen ja istumapaikkojen kera 142 euroa ja paluulento 180 €. Nämä siis hinnat yhteensä 2 aikuiselle ja 6-vuotiaalle lapselle. Meillä oli mukana yksi iso matkalaukku, jossa oli kaikki hiihtovaatteet ja -varusteet mutta ei suksia eikä lumilautoja. Puolison lumilauta tuli Madridista ystäväperheen auton kyydissä ja minun lautani + monot sekä pikkuneidin sukset + monot vuokraattiin perillä.

Lennot siis yhteensä 322 €

Perillä vuokrasimme auton Goldcar- vuokraamolta. Tänä vuonna autot olivat jostain syystä kalliimpia kuin aikaisempina vuosina, jollon olemme aina vuokranneet auton Europcarilta alle 100 eurolla viikoksi. Mutta nyt heidän hintansa olivat lähes 300 €. Otimme siis halvimman mahdollisen tietyillä ehdoilla eli vuokraamon pitää sijaita terminaalin sisällä ja niin, että vuokraamolla on toimisto molemmissa terminaaleissa sillä saavuimme 1 terminaalin ja paluulento lähti 2 terminaalista. Emme myöskään ottaneet ihan pienintä ja halvinta autoa vaan sellaisen, johon me ja matkatavarat mahduimme ongelmitta. Saimme Seat Ibizan ja vuokra oli 103,73 euroa / viikko, josta rajanylityksestä veloitettavaa lisämaksua oli 60 €. Tämän olisi toki omalla riskillä voinut jättää maksamatta mutta emme halunneet ottaa riskejä. Varsinkin kun on kyse ns. halpavuokraamosta ja Goldcarilla ei ole mikään asiakasystävällisen yhtiön maine. Täysvakuutusta emme kuitenkaan ottaneet. Oman korokkeen pikkuneidille otimme mukaan jo Gran Canarialta sillä se mahtui laukkuun emmekä näin joutuneet maksamaan istuimsesta lisää. Nykyään on jo helpompaa kun pikkuneidille riittää pelkkä koroke mutta aikaisemmin meillä oli sellainen istuin, joka oli kevyt ja mahtui myös mukaan eli sen sai tungettua jääkiekkokassiin. Näin säästimme aina siinä kun emme joutuneet vuokraamaan istuinta lapselle sillä niistä veloitetaan yleensä aika järkyttäviä summia.

Autonvuokraus 103,73 € (sisältäen rajanylitysmaksun)

Nuo jääkiekkokassit ovat muuten loistavia matkakasseja. Kevyitä ja tavaraa mahtuu sisään aika huikea määrä. Itse olen ostanut useampia ja sellaisia malleja, joissa on pyörät ja vetokahva. Suosittelen etenkin tällaisille reissulle, jonne pitää ottaa mukaan paljon tilaavievää vaatetta ja tavaraa. Omat käyttövaatteemme mahtuivat helposti käsimatkalaukkuihin.

Bensaan meillä meni yhteensä 51 € ja parkkimaksuihin Andorrassa 3 €/ päivä eli yhteensä 21 €. Andorraan voi ajaa Barcelonasta useampaa reittiä ja Ranskan kautta olisi lyhyin reissu mutta usein siellä vaaditaan lumiketjuja rajanylitykseen ja näin oli myös tällä kertaa. Ajoimme reittiä, joka vei n. 30 minuuttia enemmän mutta reitti ei kulje maksullisia moottoriteitä pitkin eli niihin ei tällä kertaa mennyt maksuja. Mutta jos ajaa maksullisten moottoriteiden kautta niin pitää varautua ainakin 10-15 € maksuihin / suunta. En suosittele sillä muutaman kymmenen minuutin säästö ajassa ei ole sen arvoista.

Meillä oli tällä kertaa huonoa tuuria matkassa sillä iso matkalaukkumme jäi Gran Canarian kentälle eli ei saapunut perille ajoissa. Teimme tästä heti Vuelingille raportin mutta he eivät osanneet sanoa, että milloin laukku saapuisi perille. Arvioivat, että 1-2 päivää tulee kestämään - jos vain laukku löytyy ajoissa. Jouduimme siis suuntaamaan kohti Andorraa ilman minkäänlaisia talvivarusteita sillä kaikki vaatteet olivat kyseisessä laukussa. Pipot, hanskat, aluskerrastot, toppavaatteet, toppahanskat, kaulurit -  ihan kaikki. Ensimmäisenä jouduimme siis vaateostoksille. Näistä tuli melkoisesti lisäkuluja mutta toivottavasti Vueling sekä matkavakuutus kustantavat nämä lisäkulut. Onneksi saimme ystäviltä sentään mukavasti vaatteita lainaksi eli ihan kaikkea emme joutuneet ostamaan. Mutta pipot, hanskat, aluskerrastot, fleecet,  pikkuneidin talvikengät ja muut pakolliset tulivat kustantamaan yhteensä 401,50 € . Olisi ehkä tullut halvemmaksi pysähtyä matkalla Decathlonin edullisessa urheilukaupassa mutta halusimme päästä nopeasti perille koska perjantai-iltapäivisin Espanjan ja Andorran rajalle muodostuu yleensä melkoinen jono.

Koska puolison lumilautakengät olivat myös laukussa sekä lumilaudan siteet niin hän joutui vuokramaan setin ensimmäiseksi päiväksi ja tähän kului 35 €.

Minulle ja pikkuneidille vuokrattiin varusteet 6 päiväksi. Pikkuneidin sukset + monot maksoivat 71 € ja minun lumilautani + monot 145 € sekä kypärä yhdeksi päiväksi 5 €. Yhteensä siis vuokrakuluihin meni 256 €. Näistä toivottavasti Vueling tai matkavakuutus korvaavat nuo puolison vuokrakulut sekä kypärät eli yhteensä 40 €.

Vuokrakulut siis 256 €

Pikkuneidin hiihtotunnit maksoivat yhteensä 77,50 € (la-su) ja 119,50 € (ma-to).
Eli yhteensä hiihtotunnit 197 €.

Näiden lisäksi maksoimme erikseen guarderiasta eli leikkipaikasta sekä siellä syötävästä lounaasta 162,50 € . Lounas maksoi 10 € / päivä, jolla lapset saivat kahden ruokalajin lounaan ja juomaksi vettä. Ihan kohtuuhinta varsinkin kun pelkkä pastaboxi maksoi ravintolassa 10-12 € ja vesipullo 1.50 €. Lapset söivät joka päivä hyvällä ruokahalulla kolmen hiihtotunnin jälkeen ja saivat näin hyvin energiaa iltapäivän laskuja varten ja jaksoivat melko hyvin illalliseen asti. Pikkuneiti tosin söi iltapäivällä vielä välipalaksi banaanin, jonka olimme ottaneet hotellin aamupalapöydästä.

Hiihtoguarderia + lounas 162,50 €

Itse emme päivällä syöneet lounasta mutta kahvilassa nautimme yleensä kahvin / kaakaon / teen, pienen sämpylän sekä vesipullon. Näihin meni päivässä n. 8 €/ hlö eli yhteensä viikon 96 €.

Iltapäivällä istuimme yleensä hotellin baarissa ennen illalliselle menoa sillä aikaa kun lapset olivat hotellin kids clubissa leikkimässä ja askartelemassa. Yleensä yksi olut  tai cokis meni illan aikana ja niihin kului viikossa yhteensä 38 €. Juomia tilaamalla saimme pöytään myös oliiveita, perunalastuja ja irtokarkkeja pienissä kulhoissa eli niiden voimalla jaksoimme illalliseen asti.

Baarikulut 38 € / vko (ei paha...)

Meillä illallinen sisältyi huoneen puolihoitohintaan mutta juomat maksettiin erikseen. Pääasiassa illallisella nautimme vettä. Juomiin meni yhteensä viikon aikana 40 € / perhe. Juomat tilasimme pöytiin isoissa pulloissa ja viikon lopussa jaoimme sitten laskun perheiden kera. Helppoa ja näppärää.

Illallisen juomat 40 € / vko

Hotelli maksoi yhteensä 1844 € meidän kolmen hengen perheeltä puolihoidolla eli aamiainen + illallinen. Kallista lystiä mutta hintansa arvoinen. Hotellin ravintola on erittäin hyvätasoinen ja ruoka laadukasta. Ei siis mitään Kanarian saarten hotellien tyypillistä buffet-mössöä vaan todellakin laadukkaista aineksista tehtyä. Ja esim. lihat / kanat / kalat paistettiin jatkuvasti kysynnän mukaan eli ei todellakaan tarvinut syödä mitään etukäteen valmistettuja ja lämpölampun alla makaavia lihanpaloja. Joka päivä oli myös hyvä valikoima erilaisia kasviksia ja salaatteja, erilaisia tuorepastoja kastikkeen kera, risottoa /paellaa jne. Lisäksi kahtena iltana järjestettiin teemaillallinen, lauantaina oli meksikolainen ilta ja keskiviikkona andorralainen ilta.

Hotellissa on myös muutenkin hyvät palvelut - kids club on ihan huippu ja avoinna koko päivän. Valtava tila, jossa joka päivä erilaisia aktiviteetteja. Ei tarvinut lapsia sinne kauheasti houkutella - päinvastoin. Joka päivä kun palasimme hotelliin niin pikainen suihku, välipala, mahdolliset kotiläksyt ja sitten vauhdilla kavereitten kanssa kids clubiin, jossa he viihtyivät illalliseen asti ja yleensä myös sen jälkeen aina siihen asti kunnes aikuiset saivat illallisen syötyä. Hotellissa on myös varsin hyvätasoinen kuntosali, jossa treenasinkin 5 kertaa loman aikana. Tätä arvosta myös paljon. Ja puoliso puolestaan hotellin kylpylää. Jokaiselle jotakin :-)

Toki halvemmaksi tulisi käydä syömässä jossakin lähiravintolassa mutta Soldeun ravintolatarjonta on aika suppea (pääasiassa pizzaa, pastaa, lihaa) eikä illalla tosiaan huvita enää pukea toppavaatteita päälle ja lähteä jotain ravintolaa etsimään. Ja toki vielä halvemmaksi tulisi vuokrata huoneisto ja laittaisi itse siellä aamupalan + muut ruoat mutta se houkuttelee vielä vähemmän. Minä en lomalla halua kokkailla - sitä saan tehdä kotona ihan riittävästi... Ja sitä paitsi Soldeussa ei ole edes kunnon ruokakauppaa eli ainekset pitäisi käydä aina hakemassa jostain lähikylästä. Ei kiitos.

Hotellikulut aamiaisen ja illallisen kera siis 1844 €

Ja tietysti jotta päästään sinne rinteeseen niin pitää hankkia hissiliput. Niihin meni 498 € (2 aikuista) ja 170 € (lapsi). Tämä siis kuuden päivän hissilippu.

Hissiliput yhteensä 665 €.

Kaiken kaikkiaan kulut siis seuraavat:

lentoliput 322 €
hotelli 1844 €
kylpylä 32 €
hissiliput 665 €

Eli yhteensä 4229,73 €, joista saamme takaisin Vuelingin ja vakuutuksen kautta 441,50 € eli jäljelle jää 3788,23 € elikkäs 1263 € / henkilö. Onhan tuo melkoinen summa rahaa mutta mahtava oli lomakin.

Jos sitten haluaisi päästä halvemmalla niin sitten kannattaa etsiä joku edullisempi hotelli tai huoneisto, jolloin voi säästää melkoisen summan. Esim. samalle ajankohdalle olisi huoneiston Soldeussa saanut n. 700 € / viikko ja jos olisi käynyt joka päivä syömässä halvan pasta/pizzaillallisen ja syönyt vaikkapa huoneistossa kaurapuuroa aamiseksi niin ruokakulut olisivat olleet max. 20 € / päivä ja itse illallisen valmistavalla vielä vähemmän. Eli suht edullisestikin hiihtolomalle pääsee, jos haluaa.