torstai 22. helmikuuta 2018

Miksi Crossfit?

Crossfit on yksi niistä lajeista, joka jakaa yleensä mielipiteet hyvin voimakkaasti kahtia. Osa rakastaa lajia ja osa on sitä mieltä, että se on ihan turhanpäiväistä tai liian vaarallista. 

Itse kuuluun niihin lajin kannattajiin ja olen vannoutunut Crossfit- harrastaja. Ollut sitä jo kohta kolmisen vuotta. Alkuvuodesta 2015  päädyin Las Palmasissa paikalliselle crossfit-salille katsomaan, että mistä on oikein kysymys ja heti ensimmäisestä kerrasta lähtien oli sellainen fiilis, että tämä on minun juttuni. Tunnelmia tuolta ajalta voi lukea täältä:
http://mylifeingc.blogspot.com.es/2015/01/crossfit-vihdoin-uusia-haasteita.html



Alkuvaiheessa otin treenailut vielä aika leppoisasti ja kävin vain kolme kertaa viikossa. Kesällä ja pikkuneidin loma-aikoina en treenannut käytännössä lainkaan. Eli kauheasti ei kehitystä tapahtunut ensimmäisen vuoden aikana. Mutta ilmesesti voima ja kunto kuitenkin nousivat tasaiseen tahtiin ja yhtäkkiä kroppa alkoi vaatimaan enemmän harjoittelua. Siispä lisäsin yhden treenikerran viikkoon mutta oikeastaan vasta vuosi sitten aloitin treenaamaan jo vähän ahkerammin eli 5 x viikossa ja nykyään treenailen myös lomilla. Ihan pelkästään siitä syystä, että pidempien taukojen jälkeen paluu salille on aika ankea. Ja tietysti siitä syystä, että kroppani vain pysyy paremmassa kunnossa (henkisesti ja fyysisesti) kun sitä rasittaa säännöllisesti. 



Näiden 2.5 vuoden treenauksen seurauksena voin sanoa, että olen paremmassa kunnossa kuin koskaan aikaisemmin. Ja ikää tällä hetkellä jo kohta 42 vuotta. Etenkin näiden kahden viimeisen kuukauden aikana kehitystä on tapahtunut tosi paljon ja uusia ennätyksiä tulee melkeinpä joka viikko. Esim. maanantaina nousi ensi kertaa maastavedossa yli 100 kg. Kehitys on pientä ja hidasta mutta sitä kuitenkin tapahtuu koko ajan ja tämä saa kovin iloiseksi! 

Vieläkään en missään nimessä ole siinä kunnossa kun haluaisin mutta se crossfitista tekeekin niin mahtavan lajin eli missään vaiheessa tällainen amatööri ei voikaan olla "valmis" eli aina riittää parannettavaa ja opittavaa. Laji koukuttaa tästkin syystä - aina riittää haastetta. Esim. viime viikonloppuna vietin yhteensä 10 tuntia salilla crossfit gymnastics-kurssin parissa. Valmentajana meillä oli JA Myburgh, entinen ammattivoimistelija ja crossfit-valmentaja. Antoisa viikonloppu ja taas huomasi sen, että miten paljon yhden yksittäisen liikkeen (esim. ring muscle up tai handstand walk) oppiminen vaatii. Mutta nyt on taas kassillinen neuvoja, joilla voi mennä eteenpäin. 





Joku viisaampi kuvasi crossfittiä joskus ristiinkuntoiluksi ja se on tosi nappi nimitys. Lajissa nimittäin lainataan elementtejä eri lajeista - painonnostosta, voimistelusta, kehonpainoharjoittelusta, siinä juostaan, soudetaan, kiivetään köyttä. Käytännössä mitä tahansa. Esim. viime vuoden lajin crossfit games "mestaruuskisoissa" oli esim. maastopyöräilyrata, uintia, juoksua ja esterata kaikkien normaalien liikkeiden lisäksi. Eli varsin laaja skaala siis eri osaamista pitää hallita. Tämä tekee lajista mielestäni tosi mielenkiintoisen eli ei riitä, että olet vain voimakas tai että olet nopea vaan sinun täytyy olla voimakas, nopea, ketterä, hallita vartalosi ja lisäksi vielä kestävyyttäkin pitäisi löytyä. Mielestäni ei ole siis mitenkään turhaa, että crossfit games- kisojen voittaja saa arvonimen "fittest on earth" .  Viime vuosien aikana kisoista on myös tehty hienoja dokumentteja ja viime vuotisten kisojen trailerin voi nähdä esim. täältä
https://games.crossfit.com/announcement/10611. Itse dokumentti ei ole vielä katsottavissa mutta kovasti odotan sen näkemistä. Huikeassa kunnossa olevia urheilijoita, jotka usean päivän ajan kilpailevat voimiensa, taitojensa ja kestävyytensä äärirajoilla. 



Crossfit treeneissä on jotain sellaista "alkukantaista" voimaa, joka saa aina treenaajat antamaan kaikkensa ja tunnin jälkeen on sellainen tunne, että on todellakin tehnyt jotain.  Mutta kuitenkin niin, että jokaiselle harrastajille löytyvät aina sopivat liikkeet, painot jne niin että jokainen tekee käytännössä saman treenin mutta omalla tasollaan. Eli laji sopii niin nuorille kuin vanhemmille, jopa eläkeläisille. Niin ylipainoille kuin laihoille. Niin naisille kuin miehille. Niin urheilutaustan omaaville kuin sohvaperunoille. Faktahan on, että tuolle tasolle yltävät vain hyvin, hyvin, hyvin harvat. Mutta Crossfit ei kuitenkaan ole vain eliittitason urheilua sillä lajia voi harrastaa ihan jokainen. Esimerkkiä vaikka täältä: https://www.youtube.com/watch?v=qg02E0xf5xQ

Toinen koukuttava tekijä on lajissa on varmasti se, että crossfitsalilla on lähes poikkeuksetta aina tosi hyvä fiilis. Kukaan ei kyräile, kukaan ei tule näyttämään hyvältä uusissa ja trendikkäissä vaatteissa vaan kaikki ovat paikalla, koska haluavat treenata tehokkaasti. Toisia kannustetaan ja yhteisöllisyys on huikeaa. Itse harrastin vuosia joukku-urheilulajeja (ringette, jääkiekko, kaukalopallo, salibandy) ja vasta crossfitin myötä löysin lajin, jossa voi tuntea samanlaista yhteenkuluuvuutta kuin joukkuelajeissa. Vaikka kuitenkin jokainen treenaa yksilönä. Crossfitissä kilpailet joka päivä itseäsi vastaan vaikka tunnilla saattaa olla esim. 18 henkilöä. Mutta koska jokainen tekee treenit omalla tasollaan niin suoraa kilpailua ei välttämättä synny. Tosin kyllähän se omaa rytmiä nostaa kun kaveri painaa vieressä hiki hatussa. Ja aina on joku tsemppaamaassa viimeiseen asti. 




Itse nautin myös siitä, että jokainen päivä on erilainen mutta kuitenkin viikon aikana käydään läpi käytännössä kaikki lihasryhmät. Päivän treenit ovat siis joka päivä erilaisia ja näiden 3 vuoden aikana en ole käytännössä montaakaan samaa treeniä päässyt tekemään. Olemassa on toki monia sellaisia treenejä, jotka tunnetaan kaikilla maailman crossfit-saleilla ja näitä tehdään aina aika ajoin. Lähinnä siksi, että pystyy vertaamaan omaa kehitystään. Mutta muuten jokainen päivä on erilainen eli et koskaan salille mennessäsi tiedä, että mitä on luvassa. Ei siis pääse kyllästymään. Kaikki treenit on suunniteltu ammattimaisen valmentajan toimesta pitkällä tähtäimellä. 

Itselle on myös tärkeää se, että harva treenaa crossfitia ulkonäön takia. Saleilla ei ole peilejä, joten pakaroiden tai hauisten pumppailu peilin edessä ei ole mahdollista eikä edes kiinnosta ketään. Crossfitissa tulee hyvä olo siitä, kun tekee parempia tuloksia ja tulee vahva olo itsestä - ei siitä, että on polttanut juuri 400 kcal tunnin aikana. Crossfit-salilla kukaan ei keskity oman ulkonäkönsä muuttamiseen vaan omien taitojen, voiman ja kykyjen harjoittamiseen. 

Ja niitä taitoja testataan taas kohta viiden viikon ajan eri puolilla maailmaa Crossfit-saleilla. Nimittäin ensi yönä alkavat maailmanlaajuiset Crossfit Open -kisat. Näihin voi käytännössä osallistua kuka tahansa eli ne ovat myös tavallisille treenaajille hyvä paikka testata omaa kuntoaan ja kilpailukestävyyttä - niin henkistä kuin fyysistä. Kilpailussa on tietysti omat sarjat niin miehille kuin naisille, yleiselle tasolle, skaalatulle sekä tietysti master-tasolle eli yli 35-vuotiaille. En siis joudu kisaamaan parikymppisiä neitoja vaan kisaan naiset 40-45 sarjassa. Onneksi :-) Ne ovat siis kisat, jotka on tarkoitettu ihan kaikille. Joka viikko samaan aikaan (to-pe välisenä yönä) kisojen sivuilla julkaistaan kisalajin esittelyvideo ja liikestandardit. Sen jälkeen on käytännössä neljä päivää aikaa tehdä suoritus, joka tuomaroidaan joko crossfit salilla taikka sitten videoidaan. .Kun viisi suoritusta ja viisi viikkoa on sitten takana niin joka alueelta parhaat pääsevät regionaaleihin, jotka esim. meille Espanjassa asuville järjestetään kesäkuussa Madridissa. Mutta esim. Pohjois-Eurooppalaiset kisaavat omat kisansa toukokuun lopussa Berliinissä. Ja tietysti joka alueella on sitten omat kisansa. Näistä kisoista parhaat saavat  sitten kutsun varsinaisiin gameseihin, jotka järjestetään elokuun alussa Alliant Energy Centererissä (Madison,Wisconsin). 


Joku voi ajatella, että onpa hölmöä kisata jos tietää ettei ole mitään mahdollisuuksia mutta onneksi Crossfit-yhteisössä ei ajatella niin vaan kaikki otetaan mahdollisuutan oppia ja kehittyä. Itse uskaltauduin vasta tänä vuonna ensi kertaa mukaan virallisesti kisoihin. Tosin kisalajit suoritin kyllä viime vuonna mutta en kuitenkaan niin, että niitä olisi tuomaroitu. Eli tänä vuonna pääsen siis kokemaan senkin. Mielenkiintoista! Nyt vain täytyy toivoa, että täällä voimakkaasti vellova virusaalto ei iske näiden seuraavien viiden viikon aikana vaan pysyn terveenä ja pystyn vetämään "kisat" läpi kunnialla :-) 

Ja kaiken lisäksi lupauduin vielä vähän hulluun haasteeseen mukaan eli viikon päästä perjantaina kaksintaistelu omaa valmentajaa vastaan! Eli teemme sen viikon kisatreenin yhdessä ja todennäköisesti koko sali on mukana kannustamassa. Eihän mulla kauheasti mahdollisuuksia ole koska toinen on 5 vuotta nuorempi, treenannut 5 vuotta kauemmin kuin minä ja nostaa n. 50 % enemmän painoja kuin minä. Mutta aina joskus on hyvä mennä mukavuusalueen ulkopuolelle ja kokeilla jotain uutta. Näin sitä kehitystä tapahtuu! 


Jos olet joskus edes harkinnut, että voisi olla mielenkiintoista kokeilla crossfittia niin suosittelen kokeilemaan. Voi olla, että kyseessä on juuri sinun lajisi ja saat uuden, mahtavan harrastuksen. Tai jos laji ei tunnu sinulle sopivalta, niin oletpahan ainakin kokeillut. Itse voin pelkästään suositella! 









2 kommenttia: