keskiviikko 28. helmikuuta 2018

1.luokkalaisen elämää Kanarialla

Niin sitä on päästy jo voiton puolelle ensimmäisen kouluvuoden suhteen. Kohta 6kk koulua takana (tietysti lomat vähentäen) ja enää vajaa 4 kk jäljellä. Kuten olen aikaisemminkin jo maininnut niin koulu lähti  meidän pikkuneidillä käyntiin tosi hyvin, paremmin kuin osasimme etukäteen odottaa. Syyslukukauden tunnelmia voi lukea täältä:
http://mylifeingc.blogspot.com.es/2017/12/1luokkalaisen-syyslukukausi-espanjassa.html

Tähän mennessä meillä on ollut henkilökohtaisia tapaamisia opettajan kanssa jo peräti kolme kertaa ja varmasti ainakin yksi kerta on vielä edessä ennen kuin koulu loppuu kesäkuun loppupuolella. Olemme siis tosi hyvin perillä siitä, että miten koulussa menee vaikka opettajaa henkilökohtaisesti emme päivittäin pääse tapaamaan. Mutta viestintä koulun ja kodin välillä kulkee päivyrin kautta sekä koulun Alexia-järjestelmän kautta, joka Suomessa vastaa varmaankin Wilmaa. Lisäksi tärkeimmät ja nopeata reagointia edellyttävät viestit putkavat myös sähköpostiin. Kuten esim. eilen illalla tiedotus siitä, että tänään kaikki koulut täällä Gran Canarialla ovat kiinni huonon sään vuoksi. 


Jep, täällä tosiaan sade on sen verran harvinainen ilmiö että sen takia voidaan perua koulupäiviä. Kyllähän sitä vettä aamulla hieman satoi (n. klo 6-8.30) mutta ei yhtään enempää kuin Suomessa tavallisena sadepäivänä. Mutta ilmeisesti ottavat varman päälle kun ei koskaan tiedä, että minne joku hurjempi kuuro iskee ja että miten paljon kouluihin sataa sisälle. Täällä kun rakennukset eivät välttämättä ole sateen kestäviä :-) Esim. viime viikolla kun itärannikolla tuli voimakkaampi sadekuuro niin lentokentällä vettä satoi sisätiloihin mm. hissien kautta ja yksi terveyskeskus lainehti niin, että polven korkeudelle oli vettä. Eli jos paha kuuro iskee niin koululuokasta voi hetkessä muuttua kahluuallas. 

Viime viikkojen epävakaiset ilmat ovat tosiaan hieman sekoittaneet kouluelämää myös pikkuneidin koulussa ja esim. sadepäivinä lapset saatetaan suoraan luokkaan ja heidät mös haetaan sieltä. Eli jos sataa niin silloin ei ulkoilla. Myös liikuntatunnit perutaan aika usein sadesäällä koska liikuntatilat ovat ulkosalla, sisäsalia ei löydy meidän pikkuneidin koulusta ollenkaan. Mutta onneksi viikkoihin on mahtunut myös poutaisempia päiviä ja silloin lapset ovat päässeet ulkoilemaan normaalia enemmän sillä koulussa alkoi ns. olimpiadas-aika eli joka keväiset olympialaiset. Ne järjestään huhtikuun alkupuolella ja sitä varten on harjoittelu aloitettu jo muutama viikko sitten. Jokainen luokka ilmeisesti järjestää jonkun liikunnallisen ohjelman kyseisenä päivänä ja tuota juhlaa pääsevät sitten myös vanhemmat katsomaan. 



Ilmeisesti myös joku hyväntekeväisyys juoksukilpailu perheenjäsenille on luvassa samaisella viikolla. Tarkempaa tietoa emme ole vielä saaneet. Sitä ennen on kuitenkin luvassa vielä toinen "juhla" sillä ensi viikolla alkavat karnevaalit täällä Gran Canarian eteläosassa ja se vaikuttaa myös koulussa eli 8-11.3. on pitkä viikonloppu vapaata. Ja sitä ennen eli 7.3. vietetään koulussa karnevaalijuhlaa jonne saimme myös kutsun. Osa vanhemmista kutsutaan aina mukaan näihin "teemapäivien" viettoihin ja joskus myös seuraamaan ihan oppitunteja eli näin pääsemme myös vähän näkemään, että mitä lapset koulussa tekevät.



Etukäteen vähän pelkäsin, että nyt kevätlukukaudella tahti kiristyisi koulussa paljon ja kotiläksyjä tulisi selvästi syyslukukautta enemmän. Mutta ainakin toistaiseksi on menty varsin maltillisesti. Joka päivä tulee joku lukuläksy kuten esim. tässä alla oleva aukeama espanjan kirjasta. Näihin ei kuitenkaan mene kuin joku 5-10 min illassa. 



Lisäksi englannista on kerran viikossa sanakoe eli maanantaina annetaan 5 kpl sanoja jotka tulee osata seuraavaan maanantaihin mennessä, jolloin opettaja pitää sanakokeen. 


Ja viime viikot on kotiin tullut myös pieni projekti eli eläimet eri puolella maailmaa. Joka viikko ovat koulussa tutustuneet johonkin mantereeseen ja sitten on viikko aikaa kotona tehdä oma esitelmä jostakin kyseisen mantereen eläimestä. Eli pitää etsiä tietoa, kirjoittaa ne vihkoon ja sitten ne esitetään koulussa muulle luokalle. Tähän on tietysti mennyt jonkin verran aikaa - yleensä tiedon etsiminen ja alustava kirjoitus paperille on vienyt reilun tunnin ja sitten toisena päivänä neiti on kirjoittanut lauseet siististi vihkoon, liimanut kyseisen eläimen kuvan ja harjoitellut esitystä lukemalla sen meille. 

 

Ensimmäisellä viikolla työn valmistelu unohtui viimeiseen iltaan ja sen seurauksena oli pieni kiukkukohtaus kun vielä illalla balettitunnin jälkeen piti väsyneenä alkaa tehtävää tekemään. Tästä opimme sitten sen, että työtä ei kannata jättää viimeiseen iltaan :-) 

Matematiikasta tulee satunnaisesti kotitehtäviä mutta ei missään nimessä joka päivä eikä edes joka viikko. Eli toistaiseksi varsin maltillisesti ja mielestäni juuri sopiva määrä. Esim. samanikäisellä ystäväperheen tyttärellä (käy englantilaista yksityiskoulua) on läksyjä paljon, paljon enemmän. Sanakokeita on heillä 2 x viikossa ja lisäksi paljon lukemista (englanniksi ja espanjaksi), kirjoitustehtäviä sekä matematiikkaa. Läksyjä on heillä käytännössä joka päivä ainakin 1/2  - 1 tunti. Tuntuu hurjalta kun koulupäivä muutenkin kestää jo klo 16 asti. 

Oli meilläkin tosin viime viikonloppuna lisäpuuhana pienoismallin rakentaminen - joko kaupungista tai jostain muusta maisemasta. Sitä sitten askartelimme lauantaina - neiti suunnitteli, yhdessä kävimme ostamassa materiaalit ja yhdessä toteutimme. Hieno tuli ! Näiden avulla ilmeisesti opettelevat erilaisia maantieteellisiä termejä sekä englanniksi että espanjaksi. 






Helmikuussa jokainen opettaja antoi myös kirjallisen palautteen pikkuneidin edistymisestä kussakin aineessa. Palaute oli kaikin puolin positiivista ja mukavaa näissä palautteissa on se, että ne eivät arvostele pelkästään varsinaisia taitoja vaan samalla huomioidaan myös oppilaan käyttäytyminen, asenne jne. Myös toki kerrotaan ne alueet, joissa on parantamisen varaa. Tällaiset arvioinnit toimivat kyllä mielestäni paljon paremmin kuin numeroarvioinnit. No, sellaisia on seuraavaksi luvassa sitten vasta kesäkuussa kun jaetaan kevätlukukauden varsinaine todistus. 

 
Pikkuneidillä menee siis koulussa edelleen hyvin. Lukeminen ja kirjoittaminen ovat selvästi parantuneet joulukuusta mutta toki taso on edelleen jäljessä luokan parhaimmista. Mutta toisaalta meidän neiti aloitti kaunokirjoituksen ja kaunokirjoitusteksten lukemisen vasta syyskuussa kun muut ovat niitä harjoitelleet jo pari vuotta. Eli siihen nähden kehitys on ollut loistavaa ja varmasti ensi syksynä jo parhaimpien tasolla. Myös luetun ymmärtäminen on parantunut. Tosin opettaja ei ollut tiennyt että pikkuneiti on kaksikielinen tai oikeastaan kolmikielinen eli on ymmärrettävää että espanjan sanavarasto ei ehkä ole täysin yksikielisen tasolla.  Toisaalta neidin englanninkielen taidot ovat taas loistavaa tasoa ja opettajat olivat luulleet, että pikkuneiti on ollut 3 vuotta englanninkielisessä esikoulussa. Vaan ei eipä ole ollut, ihan täysin espanjankielinen oli. Englannista neiti tykkääkin paljon. Ja itse asiassa melkeinpä kaikista muistakin aineista. Ainoastaan matematiikka on kuulemma vähän tylsää - ei taida tulla matemaatikkoa, kuten isästään :-) 

Tärkeintä on kuitenkin että neiti viihtyy koulussa edelleen hyvin, tykkää opettajista, ystäviä rittää ja menee mielellään kouluun joka aamu. Eli hyvillä mielin jatketaan eteenpäin kevättä ja kesää kohti. 




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti