sunnuntai 21. tammikuuta 2018

Mutkia matkalla?

Kun matkustaa niin kaikki ei aina suju niin kuin on tarkoitus. Niin kuin on itse kuvitellut tai toivonut. Valitettavasti reissussa sattuu ja tapahtuu kaikenlaista ja mitä enemmän reissaa niin sitä suurempi todennäköisyys on siitä, että kaikki ei mene aina ns. putkeen. Eli jossain vaiheessa lento myöhästyy ja paljon, itse myöhästyt lennolta, lento perutaan, lento laskeutuu jonnekin ihan toiselle kentälle, matkalaukku jää tulematta tai menee kokonaan hukkaan ja kaikkea muuta mukavaa!




Viime viikkoina myös suomalaisissa lehdissä saatiin ihmetellä sitä, että mitä tapahtuu kun lentokoneeseen tulee tekninen vika eikä matkaan päästä alkuperäisten suunnitelmien mukaan. Kaaoshan siitä tulee - ainakin, jos kone on lastattu 200 suomalaisella, jotka eivät ole tottuneet siihen, että joskus voi tulla mutkia matkaan. Valitettavasti kaikki aikataulut eivät mene aina yhtä tarkasti kuin kotikylän S-marketin aukioloajat. 

Toki lentojen myöhästymiset eivät ole mukava asia mutta vielä ikävämpää olisi lähteä matkalle rikkinäisellä koneella. Mutta se, että miten näihin yllättäviin tilanteisiin ja ongelmiin reagoidaan, siinä olisi monella matkustajalla oppimista. Se, että räyhätään esim. lentokenttävirkailijoille tai matkaoppaille, ei ole asiaankuuluvaa toimintaa sillä heillä ei ole koneen toiminnan kannalta mitään tekemistä. Eivätkä he taatusti osaa vastata, että milloin kone on lentokuntoinen. Se, että miten tiedotus ja muut asiat sitten järjestetään, on tietysti eri asia. Mutta matkanjärjestäjät ostavat nämä palvelut handling yhtiöltä, eivät ole siis niitä itse järjestämässä siellä kentällä. 

Huvittaa myös ihmisten olettamukset siitä, että lentoyhtiöillä on tyyliin varakoneita joka puolella maailmaa tällaisia tilanteita varten jotka voidaan sitten samantien lähettää hakemaan matkustajat takaisin kotimaahan. No, valitettavasti näinhän ei ole vaan lentokoneilla on yleensä hyvinkin tiukat aikataulut ja esim. yhden lennon myöhästyminen vaikuttaa usein seuraavienkin lentojen aikatauluun. Eikä tämä siis koske vain tilauslentoyhtiötä vaan myös ihan reittilentoja. Ja näitä voi sattua ihan kaikille lentoyhtiölle.
Toki lennon myöhästyessä on lentoyhtiöllä on velvollisuus huolenpitoon ja silloin jaetaan yleensä välipala- tai ateriakuponkeja. Majoituksen järjestämisestä päätetään aina tapauskohtaisesti mutta sen järjestäminen ei todellakaan ole aina mahdollista. Esim. täällä Kanarialla on tällä hetkellä sellainen tilanne, että hotellit ovat lähes 100 % täynnä eli majoituksen löytäminen lyhyellä varoitusajalla 200 ihmiselle ei ole mikään helppo homma ja lisäksi pitää vielä järjestää kyydit niihin majoituspaikoille. Olen nähnyt ja kokenut myös lentoja, joissa kaikki matkustajat ovat joutuneet yöpymään kentällä koska mitään majoitusta ei vain ole ollut tarjolla. 
Sitä en kuitenkaan jaksa ymmärtää, että miten ihmiset ovat näiden tilanteiden sattuessa täysin avuttomia. Lapset kärsivät nestehukasta, ihmiset kärsivät nälkää eivätkä tiedotusvälineiden mukaan saaneet lämmintä ruokaa kahteen päivään. Siis ihan oikeasti - silloin voi syyttää vain itseään. Täällä Gran Canarialla asuvana voin todeta, että lentokentällä on varsin monta ravintolaa, joista suurin osa on avoinna illalla ainakin klo 19-20 asti. Ja takuuvarmasti on yksi paikka, joka on avoinna 24 h. Se, että jos sieltä loppuvat sämpylät keskellä yötä niin on ehkä ymmärrettävää - eivät ole ehkä tottuneet ihmisten vetelevän sämpylöitä keskellä yötä... Mutta joo, aikuinen ihminen ei kuole nälkään vaikka joutuisi yön yli olemaan ilman ruokaa ja ei vaikka menisi vähän enemmänkin aikaa. Kun  nestettä on kuitenkin tarjolla. Ihan muuten faktatietona vielä sellainen, että lentokentältä löytyy myös SPAR-ruokakauppa, joka on avoinna klo 22 asti. Ja maailmassa on myös paljon kenttiä, että mistä löytyy esim. vain yksi kuppila eikä sekään välttämättä ole illalla tai yöllä auki. Eli sellainen pieni varautuminen on aina paikallaan kun matkustaa, etenkin lasten kanssa. Itsellä on aina välipalaa lapselle mukana sen verran että pärjätään vaikka vuorokausi ilman.
 
Eikä janoonkaan kuole sillä Gran Canarian kentältä löytyy jopa ihan vesiautomaatteja jos niin persaukinen on, että ei pysty vesipulloa ostamaan. Niin ei tarvitse ainakaan janoon kuolla...




Toki on mukavampaa matkustaa mahdollisimman kevyesti ja pakata kaikki tavarat sinne ruumaan menevään matkalaukkuun. Myös ne tärkeät lääkkeet. Mutta kun lentoyhtiöt antavat yleensä ottaa sinne koneeseen käsimatkalaukun ja ne ovat juurikin näitä tilanteita varten. Eli sinne pitää pakata ne tärkeät asiat, joita saattaa tarvita yllättävän tilanteen tullessa - lääkkeet, puhelimen laturit, varavaatteet ja tietysti sitä evästä. Siihen 8 kg käsimatkalaukkuun mahtuu yllätävän paljon tavaraa... Suosittelen muuten aina ostamaan vesipullon lentokentältä. Joskus voi käydä myös niin, että kone joutuu syystä tai toisesta odottamaan esim. lähtölupaa useamman tunnin ajan koneen sisällä ja silloin juoma- ja ruokatarjoilua ei yleensä koneessa ole. Siinä on sitten ikävämpää jos lapselle iskee se nälkäkiukku eikä kassista löydy juomaa tai ruokaa. Ja se juoma on kyllä tarpeellista ihan kaiken ikäisille. Ja oikeasti ne lääkkeet, ne pakataan siihen käsimatkalaukkuun. Aina. Ja mukaan on myös hyvä pakata pieni ensiapupakkaus - laastareita, särkylääkettä, ripulilääkettä jne. Ihan vain varmuudeksi vuoksi... Nyt oli lapsia viety sairaalaan nestehukan takia - ihan oikeesti!! En tiedä, että johtuiko se siitä että ilmaista juomaa ei ole ollut tarjolla ja ihmiset eivät ole omilla rahoillaan malttaneet ostaa vai onko nestehukka ollut seurausta vatsataudista.  Jos on vatsatautia ja lapset oksentavat kaaressa niin silloin tosiaan ehkä parempi että eivät olleet siellä koneessa vaan maissa. Itse en ainakaan haluaisi matkustaa jonkun noroviruksesta kärsivän lapsukaisen kanssa lentokoneessa jossa bakteerit vaihtuvat hyvin tehokkaasti. 

Ja matkaan ei tosiaan kannata lähteä sellaisella budjetilla, että lentokentältä ei pysty ostamaan enää juomaa tai ruokaa tällaisessa tapauksessa. Jos niin tiukka rahatilanne on, niin ehkä parempi pysyä kotosalla. Sori vaan.




Näistä erikoistilanteista on itsellä aika paljon kokemusta. Jo pelkästään 10 matkaopasvuoden aikana sitä ehti näkemään sekä kokemaan yhtä ja toista. Ja tietysti itselle on matkustaessa sattunut myös kaikenlaista. Mutta kaikesta on selvitty eikä kukaan ole kuollut nälkään. Mutta rahaa on toki mennyt näiden sattumusten takia. On käytetty lentokentän kahvila- ja ravintolapalveluita joskus jopa vuorokauden ympäri, on ostettu lukuisia uusia lentoja, on varattu hotellimajoituksia viime hetkellä ja nyt jopa uusia vaatteita.

Mutkia matkalla, kyllä. Tälläkin kertaa. Nyt jäi matkalaukku saapumatta, jossa oli kaikki meidän talvivaatteet ja lasketteluvarusteet. Ihan kaikki. Sukat, alusvaatteet, kengät, pipot, hanskat, toppavaatteet, kypärät, kaulurit, lasketteluhanskat, lumilautailukengät. Kaikki.  Ja suuntana Andorra ja tarkoituksena viettää lumiloma. Onneksi sentään normivaatteet olivat kaikki käsimatkalaukuissa. Mutta eipä ole hauska ensimmäisenä lähteä ostoksille, että pääsee seuraavana aamuna rinteeseen. 400 € meni perusjuttuihin, onneksi loput saimme ystäviltä lainaksi. Olipa onni, että olimme porukalla liikenteessä. Muuten olisi mennyt varmasti 400€ lisää. Toki olisimme voineet jättää laskettelut väliin mutta sekään ei ole kivaa kun on odotettu tätä lomaa vuoden verran, pikkuneidin hiihtotunnit varattu, hissiliput ja varusteet maksettu koko ajaksi. Ei kivaa ylimääräinen rahanmeno mutta pääsimme ainakin rinteeseen!

Päivä oli kylmä, tuulinen ja lunta tuli vaakatasossa mutta säälle ei kukaan voi mitään. Sekin olisi aina hyvä reissatessa pitää mielessä. Mutta meitä ei sää lannistanut, rinteet olivat loistavassa kunnossa ja vaatteet pitävät lämpimänä. Kaikista ongelmista huolimatta hyvä päivä.






Mutkia matkalla? Kyllä, niitä tulee varmasti. Mutta niiden ei pidä antaa lannistaa ja vaikuttaa negatiivisesti. Tärkeintä ei ole päämäärä vaan itse matka. 




Ja se laukkukin saapui perille muutaman mutkan kautta, pari vuorokautta myöhässä. Mutta tuli kuitenkin. Nyt sitten vain taistelemaan lentoyhtiön ja vakuutuksen kanssa korvauksista. 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti