torstai 18. tammikuuta 2018

Matkailun muutokset

Matkamessut ovat meneillään Helsingissä ja sinne suuntaavat monet entiset kollegani Suomessa. Itsekin todennäköisesti olisin paikalla, jos olisin Suomessa. Vaikka en matkailun parissa enää nykyään vaikutakaan. Muuta kuin kuluttajana. 

Siitä on kohta 20 vuotta kun valmistuin aikoinani matkailun ja markkinoinnin tradenomiksi 90-luvun lopussa. Olin onnekas sillä jo opiskeluaikana pääsin tutustumaan läheisemmin matkailun mielenkiintoiseen maailmaan mm. kesätöiden parissa ja opiskelujen päätyttyä sainkin nopeasti vakituisen työpaikan matkatoimistossa. Viiihdyin työssäni todella hyvin - olihan 90-luvun loppu vielä matkatoimistojen kulta-aikaa. Silloin ei ollut vielä lentoyhtiöillä tai matkanjärjestäjillä nettisivuja, joiden kautta olisi voinut itse varata matkoja vaan ne varattiin aina matkatoimistojen kautta. Itse asiassa suurin osa matkatoimistojenkin ulkomaiden varauksista hoidettiin edelleen esim. faxien avulla. Myös lentojen sekä laiva-ja seuramatkojen varausjärjestelmät olivat todella "vanhanaikaisia" eli yleisin seuramatkojen varausjärjestelmä mars perustui melkoiseen koodikieleen. Ja näin oli vielä aika pitkään sillä esim.  Aurinkomatkat otti uuden @comres-pohjaisen järjestelmän käyttöön vasta vuoden 2009 loppupuolella. Työ matkatoimistossa oli todella mielenkiintoista ja myös haastavaa koska kyseessä oli pieni matkatoimisto (meitä oli töissä peräti kaksi virkailijaa) niin hoidimme käytännössä itse kaikki mahdolliset työt - oli kyseessä sitten junalippujen varaus, ryhmämatkojen räätälöinti tai maailmanympärimatkat. Ja koska varauksiin ei todellakaan saanut vastauksia samantien, kuten nykypäivänä odotetaan, niin työssä oppi organisoinnin kultaisen taidon koska usein keskeneräisiä hommia oli melkoinen pino eikä hommat edenneet ennen kuin vastauksia tuli toiselta puolelta maailmaa.


Mieli veti kuitenkin maailmalle, joten silloisen puolison kanssa laitettiin lusikat jakoon ja minä lähdin toteuttamaan unelmaani. Tai itse asiassa en ollut koskaan unelmoinut toimivani matkaoppaana vaan töihin lähtö oli monen sattuman summa. Edes haastatteluissa en ollut ollenkaan varma, että mitä olisin lähdössä tekemään mutta siitä huolimatta minut valittiin kurssille satojen ihmisten joukosta. Ja onneksi valittiin sillä tuota päätöstä en ole koskaan katunut. Matkaoppaan työ opetti valtavasti matkailualasta ja ennen kaikkea elämästä - 10 vuodessä ehti näkemään ja kokemaan kaikenlaista ja ennen kaikkea oppi selviytymään tilanteesta kuin tilanteesta. Voisin sanoa, että sitä elämänkokemusta ei ihan helpolla pysty hankkimaan. Olin myös onnellinen, että sain tehdä matkaoppaan työtä aikana, jolloin työtä vielä tehtiin ns. kunnolla. Eli busseissa oli aina oppaat, loman aluksi järjestettin tervetulotilaisuus, käytiin hotellitapaamisilla useita kertoja viikossa ja tietysi vedettiin retkiä. Eikä kyseessä nyt ole mitkään possujuhlat vaan kunnon retket, josta asiakkaat ovat maksaneet paljon rahaa ja myös olettivat oppaan todellakin tietävän asioista. Nykyäänhän oppaan työ on aika erilaista... Tuosta 10 vuoden opasajasta tein lähes 8 vuotta kohdepäällikön tehtäviä, jotka toivat myös omia haasteita ja kokemuksia. Mutta tulipahan nähtyä matkailua monelta eri alueelta. 



Sopiva jatko tuohon olisi tietysti ollut toimia täällä Kanarialla esim. incoming - toimistossa eli hoitamassa matkanjärjestäjien asioita paikallisen edustajan toimesta ja tuollaista työtä on kyllä ollut tarjollakin monta kertaa. Mutta valitettavasti tällä hetkellä perhe-elämän yhdistäminen tähän olisi ollut liian haastavaa. Eli matkailuala on vähitellen taakse jäänyttä elämää vaikka toki matkustaminen ja matkojen järjestäminen jatkuu edelleen.


Nykyäänhän matkojen järjestäminen onnistuu keneltä tahansa - kunhan on nettiyhteys käytettävissä. Voit varata käytännössä kaiken mahdollisen nykyään netin kautta. Eli toimin nyt meidän perheen matkatoimistona - etsin niitä edullisimpia lentoja, parhaimpia yhteyksiä, sopivimpia hotelleja jne. usein jopa tuntikaupalla kun jotain reissua suunnittelemme. En tee tuota hommaa siksi, että säästäisimme (vaikka sekin tokin on mukava lisä) vaan siksi, että nautin siitä. Ja sitten on hauska tehdä erilaisia suunnitelmia ihan kirjallisesti, joihin siis etsin valmiiksi lennot aikatauluineen ja hintoineen, potentiaaliset hotellit, tarvittavat muut kulkuyhteydet (junaliput, vuokra-autot, kuljetukset jne) ja niistä sitten puolison kanssa sitten valitsemme sen sopivamman. 

Kunhan nettiyhteys on olemassa niin homma onnistuu nykyään missä vain. Jopa lentokoneessa. Älypuhelimet ovat muuttaneet matkailubisnestä melkoisesti. Voit varata mitä vain, missä vain ja milloin vain. Tämä on oikeasti ihan mieletön kehitysaskel ja helpottanut matkailua järisyttävällä tavalla. Nykyään älypuhelimet ovat jo niin yleisiä että harva edes muistaa aikaa ennen niitä vaikka siitä ei ole kovinkaan montaa vuotta. Ensimmäiset versiot taisivat ilmestyä markkinoille joskus 2000-luvun alussa. 



Mutta kyllä niitä muutoksia on tässä 20 vuoden aikana tapahtunut muitakin. Ensimmäisiä muutoksen tuulia olivat ehdottomasti ns. halpalentoyhtiöt. Tänne Espanjaan laskeutui esim. ensimmäinen halpalento syyskuussa 1998 Easyjet- yhtiön toimesta. Aluksi reittejä oli vain muutama, nykyään niitä on järkyttävä määrä. Rehellisesti sanottuna, aika harvoin tulee nykyään enää lennettyä ns. perinteisillä lentoyhtiöillä. 

Google Earth otettiin käyttöön vuonna 2005 ja sen jälkeen matkustaminen on helpottunut entisestään. Ei enää paperisia karttoja vaan puhelimen avulla voit löytää tiesi perille. Nykyään välillä tulee kyllä miettineeksi, että miten ihmeessä selvisimme ennen tuota sillä niin paljon erilaiset puhelimien karttaohjelmat ovat esim. ajomatkoja helpottaneet. Ja tietysti perillä kohteissa liikkuminen on myös paljon helpompaa ja mikä parasta streeetview-toiminnon avulla voit vierailla kohteessa jo ennen sinne saapumista. 


Viimeisen 10 vuoden aikana Euroopasta on myös tullut entistä avoimempi. Muistan kun aloitimme ensimmäisenä matkanjärjestäjänä retket Montenegrosta Albaniaan vuonna 2005 niin kaikki paikalliset olivat sitä mieltä, että eihän Albaniaan voi mennä. Eihän siellä ole mitään näkemistä eikä sinne voisi edes matkustaa. Mutta niin vain onnistui ja nykyään Albaniaan tehdä jo ihan valmismatkoja. 

Vuonna 2007 useat maat (Tsekki, Viro, Liettua, Latvia, Unkari, Malta, Puola, Slovenia, Slovakia) liittyivät Schengen-maiden joukkoon ja tämä on helpottanut matkustamista. Ja varmasti myös lisännyt - ainakin sen huomaa täällä Kanarialla, jossa esim. puolalaisten matkailijoiden määrä on lisääntynyt paljon tuon vuoden jälkeen. 

Sosiaaliset mediat, Instagram, Twitter, Facebook, ovat myös tuoneet uuden ulottuvuuden matkailuun. Nykyään kuvat, kokemukset (niin hyvät kuin ennen kaikkea negatiiviset) jaetaan koko maailman tietoisuuteen salamannopeudella. 

Viime vuonna otettiin käyttöön toistaiseksi pisin kaupallinen lentoreitti, Qatar Airwaysilla Dohasta Aucklandiin, 14.535 km ilma välilaskuja. Oli se toista vuonna 1956 kun Karhumäki Airways lensi ensimmäisen tilauslentona Helsingistä tänne Gran Canarialle. Silloin matka kesti neljä vuorokautta ja välilaskut tehtiin Hampurissa, Pariisissa, Madridissa ja Casablancassa. Onneksi nykyään tämä matkustaminen on aika paljon helpompaa! 


Hyviä matkamessuja kaikille ja ennen kaikkea antoisaa matkailuvuotta! 











Ei kommentteja:

Lähetä kommentti