sunnuntai 31. joulukuuta 2017

Tammikuun tavoitteeet

Vuodenvaihde on kautta aikojen ollut se hetki, jolloin ollaan arvioitu menneen vuoden tekemisiä ja ennen kaikkea suunniteltu tulevan vuoden tavoitteita. On taas se aika vuodesta kun pitäisi miettiä, että mitä uudistuksia tai muutoksia haluamme elämäämme. Mitä säilytämme, mistä pyrimme eroon ja mistä uutta haluamme tilalle.  Niin ja tietysti, että mitä teemme niiden toteuttamiseksi - etteivät jäisi vain ajatusten tasolle. 



Olivat tavoitteet ensi vuodelle sitten mitä tahansa niin ne kannattaa kirjata ylös sillä tavoitteista tulee heti konkreettisempia ja niitä on helpompi lähteä toteuttamaan. Tietysti tuota paperia on myös hyvä pitää näkyvillä etteivät tavoitteet pääse unohtumaan :-) 

Mitään varsinaisia uudenvuoden lupauksia minulla ei ole ollut tapana tehdä mutta toki tavoitteita on toki hyvä aina olla olemassa. Siispä tässä tammikuun tavoitteeni: 

- TAVOITTEELLINEN TREENAUS
Viime syksy meni crossfitin suhteen vähän paikoillaan junnaten - kehitystä ei tullut oikein millään saralla. Olkapää vaivasi kesäkuusta lähtien treenejä ja lopulta syyskuussa oli pakko lähteä fysioterapiaan hoitamaan se kuntoon. Onneksi kuukauden kestänyt lähes päivittäinen terapia tehosi ja sain kun sainkin loppuvuodeksi paikat kuntoon. Mutta syksyllä ei sitten opiskeluilta jäänyt enää ylimääräistä aikaa eli treenit tuli vedettyä ns. lyhyen kaavan mukaan. Toki kävin salilla 5 x viikossa mutta homma meni lähinnä peruskunnon ylläpitämiseksi sillä mitään ennätyksiä tai uusia taitoja ei ollut aikaa hioa. 

Nyt tammikuussa olisi sopiva hetki keskittyä vähän tavoitteellisempaan treenaukseen koska helmikuun lopussa alkavat crossfit open-kisaviikot ja niihin olisi tavoitteena osallistua. Yli yritän tammikuussa treenata normitreenien lisäksi enemmän voimaa ja taitoa. Kuntopuoli onneksi on muuten suht hyvällä pohjalla. 7 viikkoa ja sitten tuo viiden viikon urakka alkaa - se olkoon siis ensimmäinen tavoite. 






- TERVEELLINEN TAMMIKUU
Tarkoitus olisi vähentää runsaasti herkkujen syömistä, etenkin sokeripitoisten. Olen aina ollut varsinainen sokerihiiri eli kaikki karkit, keksit, leivonnaiset jne maistuvat paremmin kuin hyvin. Toki viime vuosina niiden syöminen on vähentynyt paljon mutta vieläkin olisi parantamisen varaa. Olen lukenut, että paras keino olisi jättää kaikki sokeripitoinen väliin vähintään kuukauden ajaksi ja näin kroppa pääsee sokerihimosta irti. Ehkä. En tiedä, että pystynkö tähän mutta yrittää voisi. 




Onneksi tähän ongelmaan on helppo ratkaisu - se, että ei osta kotiin mitään herkkuja. Kaupassa en tunne mitään suurta himoa herkkuja kohtaan eli kauppareissuilta ei mukana niitä yleensä kerry. Mutta jos kotona vain on jotain - oli se sitten vierasvaraksi ostettu keksipaketti, lahjaksi saatu suklaalevy tai karkkipussi - niin se on tuhottava. Heti ja kokonaan. Eli ratkaisu - tuhoa kodin herkkuvarastot viimeistään tänään. Joulun seurauksena meillä on ollut kotona kaikenlaisia herkkuja, Fazerin joulusuklaita, pipareita, vihreitä kuulia jne. eli niitä on tullut naposteltua viimeiset kaksi viikkoa melkeinpä joka päivä. Mutta nyt tuon herkuttelun pitää loppua! 

Muutenkin ravintoon olisi tarkoitus kiinnittä huomiota. Leipä ja pasta ovat jääneet jo pari vuotta sitten lähes täysin ruokavaliosta mutta siitä huolimatta vielä enemmän pitäisi kiinnittää ruoan terveellisyyteen ja ravintoarvoihin.  Eli terveellisiä hiilihydraatteja, kuten täysjyväriisiä tai quinoaa, mahdollisimman paljon kasviksia ja mereneläviä sekä kanaa. Tämähän on ollut pitkään jo ruokavalion pohjana mutta etenkin nyt joulukuussa siitä on tullut lipsuttua pahemman kerran. Ja helposti myös kiireisenä tulee vain syötyä jotakin mutta nyt aion varautua tähän sillä, että teen terveellistä sapuskaa useammaksi päviäksi kerrallaan. 

- PAINONPUDOTUS
Painon puolesta ei nyt varsinaisesti olisi kauheasti pudotettavaa vaikka paino onkin hieman noussut kuluneen vuoden aikana. Mutta crossfit-valmentajan mukaan kyseessä on enemmänkin lihasmassan kasvu kuin läskin määrän lisääntyminen. Itse kuitenkin tunnen, että kropassa on ylimääräistä ja vaatteet hieman ahdistavat. Tavoitteena olisi siis muutaman kilon pudotus tässä lähikuukausien aikana. Mutta kuitenkin niin, että lihasmassa ei kärsi eli rasvaa pois ja lihasta tilalle. 




Eli aika tuollaisia tuttuja ja hyvinkin yleisiä tavoitteita näin vuoden alkuun - lisää kuntoilua ja terveyttä. Aiheeseen sopii hyvin myös seuraavan kurssin oppikirjakin - liikuntaravitsemus. 

Ja kun vauhtiin pääsin niin kirjasinpa samalla myös yleiset tavoitteet tulevalle vuodelle. 

- HYVINVOINTI 
Tämän vuoden aikana yritän kiinnittää huomiota omaan hyvinvointiin eli syödä terveellisesti, liikkua säännöllisesti, ottaa aikaa itselle ja tarvittaessa levätä. Itse asiassa nuo ensimmäiset ovat aina olleet osa elämää mutta tuo ajanottaminen itselle & parisuhteelle  ja etenkin lepo, ovat jääneet vähemmälle viime vuosina. Ja niihin pitäisi saada parannus. En ole koskaan ollut oikein sitä tyyppiä, että osaisin vain olla paikallani ja vaikka maata sohvalla mutta jollakin tavalla sitä pitäisi oppia pysähtymään ihan vaikka hetkeksi niin että koko ajan ei tarvitsisi olla tekemässä jotakin... 

                                        
- ITSENI KEHITTÄMINEN
Tämän vuoden aikana haluaisin kehittää itseäni ja itse asiassa homman aloitin jo tämän vuoden puolella. Lähes 20 vuoden tauon jälkeen palasin opiskelujen pariin ja aloitin liikuntalääketieteen opinnot. Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään tutkintoon johtava opiskelu vaan lähinnä ihan omasta mielenkiinnosta noita asioita opiskelen. Ja ehkä myös tulevaisuutta silmällä pitäen. Opinnot ovat lähteneet hyvin käyntiin ja ovat olleet mielenkiintoisia. Vaikkakin omalla tavallaan haastavia koska niillä ei ole mitään tekemistä aikaisempien opintojeni kanssa. Eli opintojen parissa aherrataan myös tulevana vuonna. 


- ENEMMÄN AIKAA PARISUHTEELLE
Tänä vuonna haluaisin varata myös enemmän aikaa parisuhteelle. Niin, että olisi aikaa tehdä asioita yhdessä. Eikä sen tarvitse olla mitään kummallista vaan ihan normaalia arjen jakamista.  Ja illalla olisi tarkoitus pistää koneet ja puhelimet syrjään ja viettää laatuaikaa siinä vaiheessa kun pikkuneiti menee unten maille. Oli se sitten mieliohjelmien seuraamista telkkarista ja sohvalla makaamista mutta kuitenkin niin, että puhelimet ja tietokoneet eivät veisi huomiota aina illalla. Joten voipi olla, että tämä tulee näkymään myös täällä blogissa ajoittaisena hiljentymisenä. 


Ja ehkäpä tämän vuoden aikana olisi vihdoin mahdollisuus lähteä puolison kanssa edes muutaman päivän kahdenkeskiselle minilomalle. Tähän asti ainoat kahdenkeskiset hetket ovat olleet ravintolaillallisia, päiväreissuja kylpylään, elokuvateatteri-iltoja tai illanviettoja ystävien kanssa. Mutta kertaakaan emme ole viettääneet vielä edes yhtä kokonaista vuorokautta ilman pikkuneitiä. Nyt saimme kuitenkin anopilta lahjaksi yöpymisen kylpylähotellissa, joten pitäähän se jossain vaiheessa hyödyntää. 




- ENEMMÄN LAATUAIKAA PIKKUNEIDIN KANSSA
Nyt kun pikkuneiti aloitti koulussa niin vapaa-aikaa hänen kanssaan on huomattavasti vähemmän. Koulupäivät kestävät klo 8.45-15.45 ja siihen kun laitetaan vielä balettitunnit päälle 2 x viikossa, kotiläksyt ja leikkimiset kavereiden kanssa niin yhteistä touhuaikaa jää nykyään enää tosi vähän. Toki tuo on aika normaali muutos siinä vaiheessa kun lapset aloittavat koulun mutta haluaisin kuitenkin, että aikaa jäisi myös sellaiseen kiirettömään yhteiseen olemiseen. Oli se sitten ulkoilua, liikuntaa, pelailua, leikkimistä tai lukemista. 


Tässäpä näitä tavoitteita tälle kuulle ja tälle vuodelle. Jos nämäkin saan kunnialla hoidettua, niin voi olla tyytyväinen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti