sunnuntai 29. lokakuuta 2017

Tämän viikon menu

Siitä onkin pitkä aika kun olen viimeksi kuvannut viikon ruokia. Mutta tässä taas vaihteeksi vähän juttua siitä, että mitä meillä syödään. 

Meillähän ei juurikaan kokata mitään suomalaista eikä espanjalaista vaikka se ehkä loogisinta olisikin kun espajalais-suomalaisesta perheestä on kysymys. Itse en kauheasti pidä espanjalaisesta ruoasta, tai ainakaan kanarialaisesta. Ainoastaan merenelävät maistuvat. Pikkuneiti tykkää kyllä monestakin ruoasta kuten esim. paellasta mutta sen valmistaminen kunnolla on sen verran aikaa vievää että en sitä viitsi koskaan valmistaa. Myös mustekalaa hän rakastaa kaikissa eri muodoissa mutta sitäkään ole oikein koskaan innostunut valmistamaan. 

Myöskään suomalainen ruoka ei ole oikein löytänyt tietänsä meille. Pikkuneiti syö makaronilaatikkoa mutta esim. perisuomalainen ruoka perunamuusi ja lihapullat ei hänelle maistu ollenkaan. Perunamuusi on itse asiassa yksi hänen inhokeistaan. Kokonaisia keitettyjä perunoita hän kyllä syö, etenkin jos ne ovat suomalaisia uusia perunoita. Niitä taisi kesällä mennä Suomi-lomalla kilokaupalla. 

Mitä meillä sitten syödään? Aika paljon kaikkea aasialaisvaikutteista sekä lisäksi intialaista, lähi-idän ruokaa, meksikolaista, perulaista ja kaikenlaista fuusioruokaa. Viime aikoina olen itselleni kokkaillut paljon erilaisia kasvisruokia sillä niitä on tehnyt mieli. Mutta mikään kasvissyöjä en kuitenkaan ole eli myös kanaa, kalaa ja äyriäisiä tulee syötyä. Mutta punaista lihaa todella, todella harvoin. Se ei vain nykyään enää maistu. Toki puolisolle kokkailen välillä sisäfilettä tai puolisolle ja pikkuneidille lampaankyljyksiä. Mutta esim. suomalaisten lempparia jauhelihaa ei meillä juurikaan käytetä. Melkeinpä vain silloin kun joskus harvoin valmistan lasagnea - siihen mielestäni kuuluu pitkään haudutettu tomaattikastike jauhelihalla. 

Mutta tässäpä siis menneen viikon ruokia. Kyseessä oli siinä mielessä erilainen viikko, että puoliso oli koko viikon iltavuorossa eli saimme syödän lounaan yhdessä ja illalla puoliso sitten söi töissä ja me pikkuneidin kanssa kahdestaan kotona. 

Maanantaina söimme lounaaksi kurpitsa, pinaatti ja saksanpähkinäpastaa. En ollut kyseistä reseptiä aikaisemmin kokeillut mutta jossain osui silmään ja päätin kokeilla. Ja onneksi kokeilin - kyllä oli hyvää! Ehkä johtuu osittain myös siitä, että en ole juurikaan pastaa viime aikoina syönyt joten maistui todella taivaalliselta. Kurpitsat olin valmistanut jo edellisenä iltana kun uuni oli ollut muutenkin päällä. Eli leikkasin kurpitsan pieniksi palasiksi ja laitoin uuniin niin pitkäksi aikaa että pehmenivät ja saivat hienon ruskean värin. 

Sitten vain seuraavana päivänä keitin spaghetin ja tein kastikkeen: pannulle öljyä ja joukkoon vähän valkosipulia, sitten sekaan kurpitsapalat ja pinaatit. Lopuksi myös saksanpähkinät. Aika nopeasti tuli valmista ja sitten vain spaghetit joukkoon, vähän mausteita ja ei kun syömään! 



Illalliseksi söin salattia, jossa oli jotain valmista kasvisproteiinia sekä granaattiomenaa. Hyvää oli. Harmitti, etten ostanut noita kasvisproteiinisuikaleita useampaa pakettia sillä maku oli todella hyvä ja täältä ei kauheasti vastaavia tuotteita löydy. Kyseiset löysin Al Campon isosta ruokakaupasta joka sijaitsee meiltä noin 35 min ajomatkan päässä eli siellä ei kauhean usein tule käytyä. Mutta kun sinnepäin seuraavaksi menen niin ehdottomasti ostan näitä lisää! 

Iltapalaksi pikkuneiti söi samoja kasvisproteiinisuikaleita ja lisukkeena oli riisiä sekä maissia.

                                                   

Tiistaina kokkasin puolisolle tonnikala-simpukkapastaa, koska jääkaappi ammotti tyhjyytään. Mutta kaapista löytyi kuivapastaa, tomaattimurskaa, tonnikalaa ja simpukoita säilykkeenä joten niistä sitten näppärästi lounasruokaa. 

Itse söin samaa kastiketta mutta quinoan kanssa. Ei näyttänyt kauhean hyvältä joten en napannut kuvaa. 



Illalliseksi söin simppeliä salaattia, jossa oli mm. avokadoa sekä kanaa säilykkeenä. Olen tykästynyt tosi paljon noihin kanasäilykkeihin sillä ovat todella näppäriä ja maukkaita. Siis vähän kuin tonnikalaa mutta tehty kanafileestä. Ilman mitään säilöntäaineita tmv. Ei tarvitse erikseen paistella tai valmistella, sen kuin vain kumoaa salaatin päälle. 

Pikkuneidin iltapala oli puolestaan lounaalta jäänyttä pastaa ja lisäksi parsakaalia. 

                                  

Keskiviikkona lounaaksi oli kalafileitä ja salaattia. 

                                            

Ja illalliseksi söin ankkasalaattia mangon kera. PIkkuneiti söi samaa ankkaa mutta riisin kera ja lisäksi lautasella oli porkkananpaloja (raakana). 



Torstaina puolisolle tein  kanssa aasialaistyylistä lohta quinoan kera lounaaksi. 


Ja koska sitä jäi lounaalta sen verran paljon niin söin samaa kalaa vielä illallakin (laiskuus..) mutta kasvisten kera. Ja pikkuneidillä taas lohta, pinaattipastaa sekä papuja. 


Perjantaina puoliso söi töissä koska hänellä oli kokous ja itse sekoitusta, johon tuli quinoaa, säilykekanaa sekä vihanneksia (kurkkua, paprikaa, tomaattia). Siitä en huomannut kuvaa ottaa. Illalla vuorossa oli tonnikalaa seesam-kuorrutuksella sekä salaattia. 



Lauantaina vietimme kotona ystäväperheiden kanssa Oktoberween-Hallowest juhlaa eli yhdistettyä Halloweenia ja Oktoberfestia. Ruokapuoli tuli pääasiassa valmiina catering-firmasta paitsi makkarat grillasimme itse Tarjolla oli niiden makkaroiden lisäksi mm. erilaisia kroketteja, kanafileestä tehtyjä nugetteja, marokkolaista kikhernesalaattia sekä coleslaw-salaattia. Koska kyse oli myöhäisestä lounaasta eli söimme klo 15 eteenpäin niin käytännössä illallista ei sitten enää edes tarvittu. Sen verran täyteen tuli noista päivän pöperöistä. 


Jälkkäriksi suklaakakkua ja jäätelöä. Huh! 



 Huippubileet huippuseurassa. Ja samalla porukalla lähdetään muuten helmikuussa taas laskettelureissulle Andorraan! 





 


Tänään lounaaksi maistui kasvistofu-curry. Itse en tuota tehnyt vaan kävimme lounaalla Borneo-nimisessä ravintolassa. 





Iltapalaksi on sitten luvassa tätä eiliseltä jäänyttä marokkolaista kikherne-porkkana-pinaatti salaattia. Ja sitä jäi itse asiassa sen verran paljon, että syön sitä vielä varmaan huomen illallakin... 






Aamupalaksi nautin yleensä kaurahiutaleista, chia-siemenistä ja mantelimaidosta tehtyä tuorepuuroa. Ja sitä vaihtelevasti eri lisukkeilla - mustikoiden kera, vadelmien kera tai esim. granaattiomenan kera. Tai jos ei mitään marjoja ole tarjolla niin sitten esim. ripaus kanelia, kardemummaa ja mantelirouhetta päälle. 





Joskus vaihtelun vuoksi teen tuorepuuron myös tuorepuristettuun appelsiinimehuun (kaurahiutaleita, chiaa ja mehua) ja siitä saa aamulla ihanan raikkaan aamupuuron. 

Ja aamulla tietysti päivän vitamiinit päälle - kahviin sekoitan kollageenijauhetta ja lisäksi omegat, d-vitamiini, b-vitamiini ja kurkuma. 

Uusi aamupalasuosikkini on chiasiemenistä tehty "vispipuuro" eli laitan chia-siemenet turpoamaan yön yli veteen ja aamulla niistä on tullut ikään kuin geeliä. Sitten joukkoon banaania (n. 1/2 banaani / aamupala), mantelimaitoa hieman ja puolikoita paljon. Kaikki tehosekoittimeen ja tulos on aika lailla vispipuuron tapainen mutta terveellisempi versio. Teen yleensä isomman satsin ja syön sitä sitten esim. kolmena aamuna peräkkäin. Päälle saatan vielä ripautella saksanpähkinärouhetta. Nam! 

Näin siis meillä syödään! 

Alkava viikko tuo nyt vähän vaihtelua arkeen sillä saimme tänään vieraaksi Espanjan isovanhemmat eli todennäköisesti ulkona tulee syötyä paljon tällä viikolla. He yleensä syövät "normaalisti" vain lounaalla ja näin kun lomalla ovat niin he tykkäävät syödä ravintolassa. Ja sitten iltaisin he syövät vain jotain pientä kuten salaattia tai hedelmiä eikä heitä saa enää illalla ravintolaan. Eli nyt meillä on sitten puolison kanssa mahdollisuus käydä vaikka joka ilta kahdestaan ulkona syömässä kun abuelot voivat olla kotona pikkuneidin kanssa. Ja yksi pöytävaraus onkin jo tehty - yllättäen ravintolaan, joka on erikoistunut aasialaisiin ja intialaisiin makuihin.. Onneksi puolison kanssa tykätään samanlaisesta ruoasta! 






                                             

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti