perjantai 28. heinäkuuta 2017

Suomi-loman kuulumisia

Täällä sitä ollaan Suomessa vaikka matka meinasi katketa jo alkuvaiheessa. Lähtöä edeltävänä yönä kun Norwegian lähetti viestin, että lento Gran Canarialta Malagaan on myöhässä 2.5 tuntia lentohenkilökunnan pakollisen lepoajan takia. Ja tämähän tarkoitti sitä, että jos nousemme tuohon koneeseen niin pääsemme Malagaan auttamattomasti myöhässä ja lentomme Helsinkiin olisi matkalla ilman meitä. Pikaisen pähkäilyn ja lentovertailun jälkeen oli noustava ylös sängystä sillä selvisi, että pääsy Malagasta Suomeen ei olisikaan aivan yksinkertaista eikä onnistuisi ainakaan samana päivänä. Niinpä puolen yön aikaan tietokone päälle ja miettimään vaihtoehtoja sillä Suomeen olisi hyvä päästä. Edessä oli parin päivän mökkiloma Helsingissä ja ystävät & vanhemmat sinne myös tulossa. Ei olisi siis kovin kivaa jäädä itse tulematta paikalle.

Pikainen selailu Norwegianin sivuille selvitti nopeasti että vaihtoehdot ovat aika vähissä. Näin kuumimman lomasesongin ollessa päällä lennot olivat täysiä käytännössä joka suuntaan. Viestissä kyllä kerrottiin, että uudelleenvaraus olisi mahdollista maksutta mutta eihän se oikein onnistu jos lennot ovat täynnä.Ei muuta kuin soitto palvelunumeroon, jossa jonotusta 40 min ja sitten kun sieltä vihdoin vastattiin niin tyly oli vastaus. Valitettavasti lennot ovat täynnä, emme voi auttaa. Hyvää yötä.

Eli pikainen pohdinta, lähdemmekö Malagaan sillä riskillä että meillä ei ole mitään tietoa seuraavasta mahdollisesta lennosta Suomeen. Vai etsimmekö omalla kustannuksella uudet lennot mikä ei tietenkään ole kovin halpaa enää tuossa vaiheessa. Parin seuraavan tunnin aikana tuo todella kävi selväksi - kaikki mahdolliset lennot Espanjasta Suomeen joko täynnä tai sitten maksoivat n. 700€/hlö/suunta. Tai sitten pitäisi matkustaa pari päivää ja saapua perille aiottua myöhemmin ja menettää etukäteen maksettu mökki.

Loppujen lopuksi varasin klo 02.30 lennot Air Berlinillä Berliiniin ja sieltä Finnairin siivin Helsinkiin. Perillä 6 tuntia aiottua myöhemmin mutta kuitenkin saman päivän aikana. Rahaa paloi 1100€ mutta minkäs teet... Näitähän välillä sattuu, halpalentoyhtiöillä vielä normaalia useammin eli riski on aina olemassa. Ja aika paljon olemme saaneet vuosien aikana matkustaa ilman suurempia myöhästymisiä ja uudelleen buukkauksia joten aika oli, että tämäkin sattui omalle kohdalle. Harmitti toki rahan menetys mutta minkäs teet... Ei muuta kuin nukkumaan ja aamupäivällä kohti lentokenttää toivoen että siitä eteenpäin koneet olisivat ajoissa ja pääsisimme vihdoin Suomeen.

Jännä juttu mutta kun lentoa aikoinaan varasin niin mulla oli jo jotenkin vähän "bad feeling" tuosta lennosta ja mietin sitäkin vaihtoehtoa, että lentäisimme Malagaan jo edellisenä päivänä ja olisimme sitten yön hotellissa. Mutta sitten iski laiskuus, olisihan se mukavaa päästä perille ihan yhden päivän aikana. Vielä muutama päivä aikaisemmin katselin netistä Malaga-Helsinki lentoja, just in case... eli jos eka lentomme olisi myöhässä. Olisi pitänyt vain kuunnella omaa fiilistä, varata 70€ maksaneet uudet lennot Malagaan ja varata se hotelliyö. Olisi tullut vähän halvemmaksi... mutta jälkeenpäin on hyvä jossitella... Laskin kuitenkin sen varaan, että kone yöpyy Gran Canarialla eli ei voi saapua myöhässä edelliseltä lennolta. Ja aamu kuudelta ei myöskään ole ilmatilassa ruuhkaa, että lento myöhästyisi sen takia. Mutta miehistön lepoaikaa en kyllä huomannut huomioida...

Mitä tästä siis opimme - älä aina yritä säästää. Älä laske sen varaan, että kone on ajoissa tai vain vähän myöhässä. Äläkä varaa mökkiä, hotellia tai muuta ohjelmaa heti saapumisen jälkeisiksi päiviksi..

Mutta tärkeintä oli, että pääsimme perille ja siitä eteenpäin loma on mennytkin mukavasti.

Helsingissä majoituimme Rastilan leirintäalueella, 8 hengen mökissä, joka maksoi 240€/yö. Oma sauna ja muutenkin ihan kiva mökki. Parasta on tietysti se, että metro kulkee vierestä eikä keskustaan tarvitse mennä aina autolla. Ja lasten kanssa on tietysti aina kivaa kun tilaa on enemmän ja piha käytössä.

Leirintäalueella on myös kiva ranta ja lapset kävivät myös pikaisesti uimassa vaikka vesi olikin tosi kylmää. Mutta muute onneksi säät suosivat Helsingin reissua eikä sateenvarjoa tarvittu.

Helsingin reissuun kuului ihan perinteisiä turistijuttuja.

Skywheel tuli myös testattua. Ostimme yhteislipun, jolla pääsi myös viereiseen Helsinki 4D-esitykseen. Lippu maksoi 19€. Ihan ok kokemus mutta en ehkä lähtisi varsinaisesti suosittelemaan. Varsinkin tuo 4D esitys oli pieni pettymys sillä kuvanlaatu ei mielestäni ollut kovin hyvä. Näitä on tullut testattua aikaisemminkin ja esim. Roomassa vastaava oli paljon paremmin tehty. Helsingin versio vähän kotitekoisen oloinen mutta ajatus toki ihan kiva.

Helsingin kaupungin lasten museo on ihan "must" vierailupaikka Helsingissä. Ja kaiken lisäksi ilmainen. Sitä suosittelen!

Kävimme myös Heurekassa ja vaikka sisäänpääsy (aikuiset 22€, lapset 15€) on aika arvokas niin se on kyllä ihan hintansa arvoinen. Siellä aikaa saa kulumaan helposti useamman tunnin. Vaikka paikalla oli paljon väkeä niin hyvin mahduimme mukaan eikä mihinkään ollut jonoa.

Ja tietysti Linnanmäelle piti suunnata mutta siellä emme kauan viihtyneet. Väkeä kauniina heinäkuun päivänä oli ihan liikaa ja jonot joka laitteeseen pitkät. Emme ostaneet edes rannekkeita vaan muutaman yksittäisen lipun sillä lapsetkin kyllästyivät jonottamiseen nopeasti ja ilmoittivat että haluavat lähteä kotimatkalle.

Lounaalla kävimme lähellä sijaitsevassa Weeruskassa, joka olikin hyvä valinta. Ei ollut jonoja, ruoka hyvää ja palvelu pelasi. Lounas maksoi aikuisilta vähän päälle kympin ja lapsilta taisi olla reilut 5€. Ja tunnelmakin oli paljon rauhallisempi kuin Linnanmäen täysinäisissä kuppiloissa.

Hyvä reissu mutta vähän turhan paljon väkeä joka puolella. Viime reissun Helsinkiin teimme syyskuun alussa ja silloin oli ihanan rauhallista. Eli mitä tästä opimme, älä suuntaa Helsinkiin pahimpaan loma-aikaan...

Helsingin jälkeen loma on mennyt sitten ihan kotipuolessa sukuloiden ja ystäviä tavaten.

Ja eka sadekin saatiin vasta neljäntenä lomapäivänä. Kyllä sitä pikkuneiti jo kovasti odotteli! Kanarialla elävälle lapselle sade on suuri ilon aihe! Ja ihan lämmintä on ollut sateesta huolimatta.

Itselle yksi isoista ilonaiheista on aina juoksulenkit raikkaassa ilmassa ja vehreissä maisemissa.

Kävimme myös perinteisesti kesäteatterissa ja ohjelmassa oli musikaali Pessi ja illusia. Se oli kyllä aika pettymys ja poistuimme paikalta puoliajalla. Yhtä tylsää teatteriesitystä emme ole koskaan nähneet ja aika paljon niitä on tullut nähtyä. Emmekä olleet ainoita, jotka paikalta poistuivat kesken esityksen.

Mutta onneksi olimme Kirjurinluodossa joten otimme suunnaksi rannan ja leikkipuiston, jossa aika menikin paljon paremmin.

On tämä Suomen kesä kyllä kaunis silloin kun se on kaunis. Ja meillä on tähän asti ollut tuuria sillä ennusteista huolimatta sadetta ei ole kauheasti saatu. Samaa on myös luvattu tuleville päiville, vuorotellen aurinkoa ja sadetta. Kelpaa meille! Emme täällä edes mitään hellettä kaipaa, sitä on riittävästi kotosalla. Jossa muuten tälläkin viikolla on taas hikoiltu n. 40 asteen lämpötiloissa. Ei kateeksi käy... Nyt täytyy vain toivoa, että ensi viikonloppuna olisimme yhtä onnekkaita sillä liput Porispere-festareille on jo hankittuna eikä siellä kyllä ole kivaa vesisateessa värjötellä.

Mutta tänä viikonloppuna olemme ainakin saaneet nauttia Suomen kesästä upeimmillaan.

Terassikierros tuli tehtyä...

On polkupyöräilty...

Vietetty aikaa ystävien kanssa..

Eikä kylmät vedetkään haittaa kun on poreallas!

Juoksu- ja pyörälenkkien lisäksi olen myös ehtinyt treenaamaan! Eipä ole salilla ruuhkaa 😂

Ja loma jatkuu samoissa merkeissä! Mikäs täällä on lomaillessa...

1. Hyvä vinkki toi Rastilan leirintäalue. Kiva oli lukea teidän suomilomasta. Me oltiin myös tyytyväisiä Suomen säähän parina päivänä satoi vettä, vaikka se tuuli oli ärsyttävä pari ekaa viikkoa niin silti loma on aina loma.

2. Tuo Rastila on kyllä kiva paikka. Ja noissa isommissa mökeissä ainakin kaikki pyyhkeet ja petivaatteet tulevat mukana eli ei tarvitse mitään viedä mukana. Ja lähellä on myös ruokakauppoja sekä Itäkeskus yhden metropysäkin päässä.

Ihanaa vaihtelua tämä Suomielämä - on syöty kilokaupalla herneitä, mansikoita, lakritsijäätelöä, suklaapehmistä, karjalanpiirakoita, lakritsia ja muita herkkuja.