lauantai 11. helmikuuta 2017

Ystävyys, tunteet ja ystävänpäivä

Muutaman päivän päästä Suomessa vietetään ystävänpäivää joten ystävyys-tunnelmissa vietettiin meilläkin tänään Suomi-koulupäivää. Espanjassahan ei ystävänpäivää vietetä vaan täällä se on San Valentin, rakastavaisten päivä. Mutta ystävänpäivän teeman mukaisesti tänään leikittiin, touhuttiin ja askarreltiin. 

Keskiryhmän poikien kanssa aloitimme tänään pienellä rahoittumishetkellä. Meno tahtoo noiden 6-9 poikien kanssa olla joskus vähän levotonta joten ajattelin nyt kokeilla, että jos aloitamme tästä lähtien tunnit aina jollakin rauhallisella jutulla. Jos näin saisimme edes hetkeksi "työrauhaa" . Niinpä pimensimme huoneen ja laitoin soimaan minun ystäväni on kuin villasukka-laulun. Lapset laittoivat silmät kiinni ja kuuntelivat laulun sanoja ja sanomaa.


Tämän jälkeen siirryimme sitten juttelemaan ystävyydestä. Mitä se tarkoittaa? Mikä on ystävän ja kaverin ero? Voiko olla kaveri vaikka ei välttämättä olisikaan samaa mieltä jostain? Täällä esim. monille pojille jalkapallo on tosi tärkeä asia ja yleensä kannatetaan joko Real Madridia tai Barcelonaa. Voiko niiden kannattajat olla ystäviä keskenään? Entä voiko ystävän kanssa riidellä? Aiheesta saimme ihan kivasti jutunaihetta ja pojilla riitti kyllä mielipiteitä. 

Tämän jälkeen teimme pienen harjoituksen sosiaalisista tilanteista ja ristiriidoista. Lasten tehtävä oli arvioida, että onko tilanne oikein vai väärin ja he saivat ilmaista mielipiteensä peukuttamalla. Peukku ylös, oikein ja peukku alas, väärin. Tästä pojat tykkäsivät paljon.
Väitteitä oli erilaisia mutta päähenkilöinä olivat 7-vuotiaat ystävät ja koulukaverit Alex ja Bea.
Esim.
Alex ottaa piloillaan Bean koulurepun ja piilottaa sen
Bea kertoo ystävälleen jutun Alexista vaikka ei tiedä, että pitääkö se paikkaansa
Alex lupaa tulevansa Bean luokse klo viisi mutta hän myöhästyy ja ilmoittaa siitä puhelimitse
Bea nauraa Alexille kun tämä vastaa väärin opettajan kysymykseen
Alex on kaatunut ja kaikki nauravat hänelle. Bea menee ja auttaa hänet ylös. 
Opettaja pyytää kaikkia olemaan hiljaa mutta Bea ja Alex vain jatkavat äänekästä puhumista
Alex ohittaa toiset ruokajonossa
Bea nipistää Alexia kipeästi
Bea sitoo Alexin ilmapallon tiukasti tuoliin ettei tuuli vie sitä
Alex tönäisee Beaa kauemmaksi ettei Alex polta kättään koulun leirinuotiolla

Tämän jälkeen teimme pienen harjoituksen yhteistyötaidoista eli taikamatto-tehtävän. Meillä oli 1.5 metriä pitkä vahakangas ja laitoin pojat seisomaan sen päälle. Kerroin, että kyseessä on taikamatto ja nyt lähdetään mielikuvitusmatkalle. Matto nousee korkeuksiin mutta 20 m korkeudessa se alkaa nykiä ja täristä. Lapsille kerroin, että matto on väärin päin ja se pitää kääntää mutta kukaan ei saa astua pois maton päältä, sillä sehän on korkealla ilmassa. Eli tehtävänä oli ratkaista ongelmat yhteisvoimin ja kääntää matto. 


Tämän jälkeen kuuntelimme Robinin biisi ystäville ja pojat saivat jammailla sen tahtiin. Olin etukäteen miettinyt paljon erilaisia pelejä ja leikkejä ulkona touhuttavaksi mutta tänään tietysti satoi kaatamalla vettä, että ulkotouhut eivät onnistuneet. Mutta onneksi keksin ladata tuon kappaleen ja näin saimme edes pienet väliliikunnat. 

Tämän jälkeen teimme yhden tunneharjoituksen. Tämä oli alunperin tarkoitus tehdä pihalla mutta sateen takia teimme sitten luokassa. Laitoin etukäteen tekemäni ilmekortit (ilo, suru, pelko, viha, yllätys) seinille, eri puolille huonetta. Sitten luettelin erilaisia tilanteita ja lasten piti liikkua ilmekortilta toiselle. Näitä tilanteita olivat mm.
- olet tehnyt maalin jalkapallo-ottelussa
- olet kaatunut ja loukannut itsesi
- jäät kiinni siitä, että olet syönyt äitisi karkkipussin
- potkaiset vahingossa oman maalin jalkapallo-ottelussa
- iso koira lähestyy sinua aggressiivisesti haukkuen
- pääset kaverin luokse yökylään
- opettaja huomaa, että kotiläksysi ovat tekemättä
- jäätelöä ostaessasi myyjä antaa sinulle ylimääräisen pallon
- joku on rikkonut sinulle tärkeän esineen
- joku nimittelee sinua
- äiti antaa sinulle pussillisen karkkia vaikka ei ole karkkipäivä

Tämän jälkeen yhdistimme ryhmät pienten kanssa ja leikimme muutaman leikin. Lapset olivat lattialla ja menivät sykkyrälle silmät kiinni. Sitten opettaja piilotti jonkun lapsen peiton alle ja kun muut saivat avata silmänsä niin tehtävänä oli arvata että kuka oli peiton alla. Tämä leikki sopi hyvin isommalle ryhmälle, jossa oli eri-ikäisiä lapsia. Kaikki tykkäsivät. Myöhemmin jatkoimme niin, että se joka oli peiton alla sai piilottaa sitten seuraavan peiton alle. 


Pelasimme myös hetken kuka on ystäväni-peliä. Siinä yksi lapsista meni toiseen huoneeseen opettajan kanssa ja sillä aikaa toisessa huoneessa päättivät, että kuka valitaan kyseisen lapsen ystäväksi. Sitten tämä tuli takaisin huoneeseen ja alkoi arvuuttelemaan, että kenestä voisi olla kyse. Onko kyseessä tyttö vai poika? Onko isojen vai pienten ryhmässä? Onko vaaleat vai tummat hiukset jne. Opettajan avustuksella leikki sujui mutta pienille tämä oli vielä turhan hankala. 


Tämän jälkeen katsoimme jakson Franklin ja ystävät -lastenohjelmasta. Tämä oli vähän sellainen ex tempore-juttu koska ne ulkoleikit eivät onnistuneet ja jotain piti äkkiä keksiä. Mutta pojat tykkäsivät ja istuivat jopa jakson ajan paikallaan. Olisi pitänyt ottaan projektori mukaan, jotta olisimme saaneet kuvan isommaksi mutta meni se onneksi näinkin kun ei ollut kuin kuusi poikaa. 


Jos olisimme päässet ulos niin ohjelmassa olisi ollut mm. ystävyyshippaa kaikkien luokkien kesken. Tässä kiinni jääneen pitää jäädä seisomaan Y-asentoon ja pelastaa voi toiseen halaamalla. Toisena leikkinä olisi ollut lohikäärmeen pyrstö, jossa jonon viimeisenä on lohikäärmeen pyrstö ja hänen takataskustaan roikkuu huivi. Ensimmäisenä jonossa oleva yrittää saada pyrstön itselleen ja jonon tulee pysyä koko ajan koossa. Kun ensimmäisenä oleva saa pyrstön napatuksi niin hän pääsee pyrstöksi jonon perälle. 

Lopuksi oli vuorossa askarteluhetki. Poikien ryhmässä askartimme emoji-aiheisia lasinalusia, pienten ryhmässä lapset tekivät sydämistä eläinkortteja ja isojen ryhmässä puolestaan ystävänpäivä-kattokoristeita.








 Ensi kerralla ohjelmassa sitten entisajan elämää ja Kalevalan päivä. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti