lauantai 22. lokakuuta 2016

Suomi-koulussa tänään: Suomen luonto

Viime kerralla aloitimme jo tutustumisen Suomen luontoon ja tällä kertaa jatkoimme saman teeman parissa. Tällä kertaa tutustuimme enemmänkin Suomen luontoon eri vuodenaikoina, suomalaisiin eläimiin sekä jokamiehen oikeuksiin. 

Tällä kertaa olimme jakaneet ryhmät selkeämmin ja pienten ryhmässä oli nyt kahdeksan 3-5 vuotiasta sekä pari alle 2-vuotiasta kahden opettajan alaisuudessa, keskiryhmässä kuusi 5-7 vuotiasta poikaa sekä isompien ryhmässä yli 7-vuotiaita lapsia 11 kpl. Itse toimin tästä eteenpäin siis tuon keskiryhmän vetäjänä eli kuuden varsin aktiivisen pojan kanssa pitäisi tämä talvi touhuta.

Tällä kertaa aloitimme päivän katsomalla meidän Sail for good- projektin kuulumiset eli Meretniemen perheen maailmanympärimatka purjeveneellä. Tällä kertaa katsoimme Aarre-pojan tekemän videon, jossa hän kertoo omia kuulumisiaan. Lyhyt video löytyy ihan Helsingin Sanomien sivuilta http://www.hs.fi/lastenuutiset/a1475119394836?jako=415067798cbef74beeecae82c108b238&ref=fb-share

Tämän jälkeen siirryimme päivän teemaan ja aloitimme kuuntelemalla ja katsomalla kuvaäänisadun Miina & Manu: metsän ystävät. Vähän etukäteen pelkäsin, että miten pojat jaksavat kuunnella & keskittyä ja onko satu vähän liian "lapsellinen". Mutta kun vedimme sen heti alkuun niin hienostihan nuo istuivat, kuuntelivat ja katselivat kuvia. 


Tämän jälkeen katselimme kuvia suomalaisista eläimistä ja lasten piti sitten tunnistaa eläimet. Tämän jälkeen teimme metsän eläimet -tehtävän, jossa piti yhdistää nimet ja kuvat. Toisilla meni poro ja hirvi sekaisin, toisilla ilves ja susi. Mutta loppujen lopuksi saimme oikeat kuvat ja nimet yhdistettyä. Kaikki ryhmän pojat muuten osasivat lukea nimet ihan itse. 


Sanasokkelosta etsimme eläinten nimiä yhdessä ja pojat innostuivat myös tekemään varjoeläimiä seinälle. 



Väliin pelasimme metsä-aiheista KIM-peliä eli tarjottimelle erilaisia metsän antimia, joita lapset saavat katsoa hetken. Sitten peitetään silmät, opettaja poistaa yhden asian ja sitten 
katsotaan, että mikä puuttuu tarjottimelta. 



Tehtävän jälkeen katsoimme lyhyen videon, jossa kerrottiin suomalaisesta metsästä sekä mm. siitä, että miten puista pystyy selvittämään niiden iän. Tämän jälkeen tutustuimme jokamiehen oikeuksiin sekä pelasimme aiheeseen liittyvää peliä. Olin etukäteen tehnyt kolme kylttiä: sallittu, kielletty ja maanomistajan luvalla. Nämä asettelin eri puolille pihamaata ja sitten luin erilaisia jokamiehen oikeudet-väittämiä. Lasten piti sitten päätellä oikea vastaus ja juosta kyltille. Erilaisia väittämiä ( voin kaataa metsässä puita nuotiota varten, voin poimia mustikoita ja puolukoita, voin kävellä jäällä, voin katkoa oksia puista, voin yöpyä teltassa jonkun mökkirannassa, voin poimia kaikkia kukkia, voin järjestää hiihtokilpailut pellolla, voin tehdä nuotion, voin onkia lammella jne) oli yhteensä 20 kpl ja osa niistä helppoja ja osa hankalampia. Tästä leikistä pojat tykkäsivät tosi paljon. Toiminnallinen oppiminen todellakin sopii tällaisille aktiivisille pikkupojille oppimuodoksi! 


Väliin pelasimme sisällä vähän metsä-aiheista bingoa, jonka kehittelin muistipelistä. Ajattelin, että pojat eivät ehkä jaksa keskittyä muistipeliin mutta bingon muodossa homma sujui loistavasti. 


Tämän jälkeen katselimme kuvia Suomen luonnosta eri vuodenaikoina ja lasten tehtävänä oli kertoa, että mikä vuodenaika on kyseessä. Tämän jälkeen tutustuimme Maija tutkii luontoa-kirjaan ja selvitimme mm.  että miksi puiden ja pensaiden lehdet varisevat syksyllä, minne pudonneet lehdet joutuvat ja miten eläimet selviävät talvesta. Teimme yhdessä myös eläimistä hereillä / talvihorroksessa / talviunessa -tehtävän eli katsoimme eläinten kuvia ja sitten pohdimme, että miten kyseinen eläin viettää talven. 



Lopuksi askartelimme askartelusavesta siilejä. 

 


Pienten ryhmässä olivat mm. leikkineet, pelailleet, askarrelleet ja piirtäneet. 


 

Ilmeisesti ryhmäjako meni ihan hyvin sillä tänään homma pysyi paremmin kasassa. Saimme myös koululle lahjoituksena saadun (kiitos vain Mummola-ravintola sekä Andre´s bar) projektorin toimimaan ja sekin helpottaa nyt opettamista kun ei tarvitse enää videoita katsella pieneltä ipadin tai tietokoneen ruudulta. 

Ensi kerralla onkin vuorossa askartelutalkoot, jossa teemme mm. joulukortteja sekä muita askarteluja tulevia myyjäisiä varten. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti