lauantai 15. lokakuuta 2016

Esittelyssä: Kaizen Montessori -koulu

Uusin tulokas Gran Canarian koulurintamalla on Kaizen Montessori - pieni, perhemäinen koulu, jossa noudatetaan Montessori-menetelmää ja opitaan paljon asioita mutta hieman erilaisella tavalla ja hyvinkin erilaisessa ympäristössä. En tässä lähde erikseen kuvailemaan Montessori-menetelmää sillä siitä olen kirjoittanut jo aikaisemmin mutta tässä muutamia faktoja ja tunnelmapaloja koulusta. 

Kaizen Montessori on yksityiskoulu, joka toimii Las Palmasin kupeessa Tafiran alueella, noin 10 min ajomatkan päässä Las Palmaista. Saaren eteläosasta (Maspalomas) ajaa noin 40 minuuttia (ilman ruuhkia). Sijainti on kerta kaikkiaan mahtava - luonto lähellä ja runsaasti raikasta ilmaa. Koulun pihalla on mm. kanoja, jotka kulkevat pihalla ihan vapaana. 




Tällä hetkellä koulussa on kolme luokkaa ja "opetusta" on tarjolla vauvoista aina primariaan (paikallinen ala-aste) asti. Tällä hetkellä primariasta toimii vain ns. ensimmäinen vaihe eli 6-9 vuotiaat mutta ensi syksystä lähtien on myös kakkosvaihe eli 12-vuotiaaksi asti. Tulevaisuuden suunnitelmiin kuuluu myös secundaria eli paikallinen yläkoulu. 

Tämä koulu on uusi eli vasta ensimmäinen lukuvuosi menossa. Mutta ihan tyhjästä ei koulua ole kuitenkaan perustettu vaan samalla koululla on myös toinen Montessori-koulu Las Palmasin keskustassa, Veguetan kaupunginosassa. Siellä toimii guarderia (alle 3-vuotiaat) sekä escuela infantil (3-6 vuotiaat). Tämä koulu aloitti toimintansa kuusi vuotta sitten ja nyt siis viime syksynä he avasivat jo toisen koulun. Ilmeisesti tarkoituksena on, että tulevaisuudessa toiminta keskittyy enemmän tuonne uuteen kouluun sillä siellä on mahtavat tilat ja mahdollisuudet.  Kysyntää siis riittää ja kaikkia lapsia ei tällä hetkellä pystytä edes ottamaan vastaan. Mutta ensi syksynä luokkia tulee olemaan kuitenkin enemmän, jotta he pystyvät vastaamaan kovaan kysyntään. 


Tällä hetkellä koulukäytössä on vain tuo kuvassa edessä näkyvä matala rakennus mutta myös takana näkyvä korkeampi rakennus on koulun tiloja. Sinne on tarkoitus kesän aikana remontoida mm. keittiö, ruokala, liikunta/juhlasalitila sekä hallinnollisia tiloja. Ja tulevaisuudessa myös siis secundaria-luokat tulevat sijaitsemaan tuossa rakennuksessa. 



Koulun ympärillä on valtava piha-alue, joka on mahdollisimman luonnontilassa. Sinne ei ole haluttu mitään sen kummempia telineitä tai leikkijuttuja, koska koulussa halutaan että lapset oppivat käyttämään omaa mielikuvitustaan. Ja kuulemma tämän suhteen ei ole ongelmia - lapset ovat todellakin nauttineet valtavasti tästä piha-alueesta ja sen tarjoamista monista mahdollisuuksista. 








Piha-alueella on myös paljon viljelyksiä, joita lapset hoitavat. 

Ja iso pelikentäkin löytyy liikuntatunteja varten. 


Kyseessä on itse asiassa jonkun katolisen sisarkunnan omistuksessa olevat tilat, jotka koulu on onnistunut vuokraamaan pitkäaikaisella sopimuksella. Itse päärakennuksessa on vielä joukko nunnia mutta ilmeisesti ensi kesän aikana tilat tyhjenevät ja sen jälkeen siellä alkaa remontti. 


Parasta mielestäni on luokkahuoneiden valoisuus ja luonnonläheisyys - kaikista on ikkunat kahteen suuntaan ja lisäksi suora käynti ulkosalle. Ja luonnomateriaaleja on käytetty ihanalla tavalla. 

Tässä pienempien eli vauvojen huone, jossa on tällä hetkellä 6 lasta. 



Infantil eli 3-5 vuotiaiden luokkahuone on itse asiassa enemmän kuin vain pelkkä huone, enemmänkin huoneisto. Ison huoneen lisäksi käytössä on pienempi lukuhuone sekä oma keittiö, jossa lapset harjoittelevat käytännön elämän (vida practica) taitoja sekä nauttivat lounaan.  Siitä en valitettavasti huomannut ottaa kuvia. 



Primaria-luokka koostuu myös kahdesta osasta - isosta huoneesta sekä erillisestä "laboratoriosta". Mitään pulpetteja ei ole edes olemassa vaan lapset työskentelevät paljon lattialla tai ulkosalla vapaasti liikkuen ja toimien. 






Lisäksi koulun monitoimihuonetta käytetään hyödyksi monin tavoin. 


Luokkahuoneiden ulkopuolella on lokerikot jokaiselle lapselle ja lisäksi lapset tuovat kouluun jätettäväksi kumisaappaat ja sadetakit sillä näin sateisinakin päivinä on mahdollisuus lähteä ulkoilemaan. Tämä on muuten todella harvinaista toimintaa espanjalaisissa kouluissa, jossa pari sadepisaraa tarkoittaa yleensä ulkoilujen perumista. 



Opetus tapahtuu pääasiassa espanjaksi mutta jonkin verran käytetään myös englantia. Montessori-työskentely on kuitenkin pääasiassa ns. hiljaista työskentelyä eli näiden tuntien aikana käytetään yleensäkin aika vähän puhetta. Lapset työskentelevät itsenäisesti ja ilman varsinaista opettajan opetusta. Montessori-kouluissa opettajan rooli poikkeaa hyvin paljon perinteisestä opettajan roolista - pääroolissa ovat lapset, eivät opettajat. 

Koulupäivä alkaa klo 9 ja alussa on 30 min mm. ulkoilua,  joogaa ja meditointia. Varsinainen työskentely alkaa klo 9.30 ja lapsilla on kolme tuntia puhdasta työskentelyaikaa. Tämän aikana on mahdollisuus käydä ulkona esim. nauttimassa välipalaa (jokainen tuo itse) mutta muuten lapset työskentelevät tauotta omien tehtäviensä parissa. Itsenäisen työskentelyn jälkeen on yleensä joku yhteinen hetki, sitten lounas, ulkoilua ja päivän pääteeksi vielä sitten esim. taidetta, liikuntaa tmv. Koulupäivä päättyy klo 15. 

Viikon alussa jokainen lapsi kirjaa itse ylös ne asiat, joita haluaa oppia ja harjoitella viikon aikana ja opettajan tehtävänä on toimia neuvojana, opastajana. Tarvittaessa opettaja ehdottaa tietynlaisia aktiviteetteja, jos hän esim. näkee että joku osa-alue kaipaa vahvistusta. Opettajan tehtävä on myös huolehtia siitä, että kaikki tarvittavat asiat tulee opittua eli koulu noudattaa espanjalaista opetusjärjestelmää ja sen vaatimuksia. 

Jokainen lapsi kuitenkin etenee omaa tahtiaan ja tekee työt haluamassaan järjestyksessä. Oppilaat voivat työskennellä yksin, pareittain tai ryhmissä. Ja vaikka jokaisella on lupa liikkua, keskustella työpariensa kanssa sekä auttaa tosia tarpeen mukaan niin jokaisen tulee saada myös rauhassa keskittyä omaan työhönsä eikä toisen työtä saa keskeyttää tai tarpeettomasti häiritä. Tämä onkin yksi niitä asioita, joita tässä menetelmässä rakastan - on mahtavaa nähdä 20 pienen lapsen keskittyvän luokassa täysin rauhassa omaan työskentelyynsä. Kukaan ei huuda, juokse tai häiritse muita. 

Mitään varsinaisia aineita ei opeteta vaan Montessori-työskentely kattaa jo kaikki eri osa-alueet (matematiikka, lukeminen, kirjoittaminen, luonnontieteet, maantiede, historia).   Erikseen opetettavia aineita ovat vain taide sekä liikunta. Työskentelyssä on apuna valmiit Montessori-välineet ja materiaat, joiden tarkoituksena on auttaa oman ajattelun käynnistämistä ja edesauttaa oppimista. Eli passiivinen muistaminen ja ulkoa opettu korvautuu ymmärtävällä oppimisella. Tärkeä osana on myös elävä luonto eli tutkimusmatkat ympäröivään luontoon , sekä luokkaan tuodut kasvit ja eläimet, joiden hoidosta vastaavat lapset itse. Varsinaisia oppikirjoja ei käytetä vaan luokissa on tietokirjoja ja muuta vastaavaa materiaalia, joista lapset itse valmistavat työvihkoja tai keräävät tekemänsä työt kansioon. Eli todellista ilmiöoppimista. 

                                  

Kotitehtäviä ei anneta, kokeita ei järjestetä ja arvostelukin tapahtuu vain opettajien ja vanhempien välillä eli lapset eivät saa todistuksia ja arvosanoja. Mutta toki vanhemmat saavat tiedon lapsen kehityksestä. Miten arvostelu sitten tapahtuu, jos kokeita ei järjestetä? Luokassa on käytännössä yksi opettaja jokaista 15 lasta kohden ja opettajan jokapäiväinen tehtävä on analysoida. Eli he ovat todella hyvin perillä lasten taidoista. Näin mitään erillisiä kokeita ei tarvita. 

Kyseessä on yksityinen koulu eli koulun rahoitus tapahtuu puhtaasti koulumaksujen avulla. Tällä hetkellä koulumaksut ovat seuraavanlaiset:

koulunaloitusmaksu 1500 € 
Vuosimaksu 270 € (maksetaan kerran vuoden alussa, sisältää materiaalit ja kouluvakuutuksen) 
Kuukausimaksu 380 € / kuukausi (syyskuu-kesäkuu) 
ruokailu 86 € / kuukausi, mahdollisuus tuoda myös oma ruoka eikä siitä veloiteta mitään erikseen

Kouluun ei ole kuljetusta eikä koulussa ole käytössä koulupukua. 

Koulun plussat ja miinukset:

+ Montessori-menetelmä ja sen kaikki hyödyt                          - vähäinen panostus vieraisiin
+ koulun pieni koko ja perhemäisyys                                          kieliin
+ ajatellaan lapsen parasta                                                       - koululla vasta vähän 
+ hyvä vuorovaikutus oppilaan & opettajan välillä                      "kokemusta" primaria-opetuk-
   sekä opettajan & vanhempien välillä, avoimuus                       sesta 
+ rauhallinen, tasapainoinen kasvu- ja oppimisympäristö         
+ luonnonläheisyys ja mahtava piha-alue 
+ ei kokeita, ei kotiläksyjä
+ mahdollisuus tuoda oma ruoka 
+ ei koulupukua
+ ihanat, valoista koululuokat 


Meidän pikkuneitimme on siis jo Montessori-koulussa eli metodi ja koulu ovat meille tuttuja. Neiti on koulussa nyt jo neljättä vuotta emmekä ole tähän mennessä edes oikeastaan harkinneet koulun vaihtoa. Olemme erittäin tyytyväisiä ja tästä syystä ajamme tällä hetkellä täältä saaren eteläosasta tuonne Las Palmasiin joka päivä eli vähintään 40 min suuntaansa. Ja olemme valmiita myös jatkamaan ajamista, mikäli koemme että tämä koulu on paras vaihtoehto meidän tytölle myös tulevaisuudessa. Valitettavasti täältä saaren eteläosasta ei löydy Montessori-kouluja. Kysyntää kyllä olisi mutta toistaiseksi saaren ainoat Montessori-koulut löytyvät Las Palmasista.  


Jatkaako pikkuneiti sitten ensi syksynä opiskelujaan tuolla uudessa Kaizen Montessori-koulussa? Sitä emme vielä osaa sanoa... Jos asuisimme Las Palmasissa, niin melko varmasti kyllä mutta koska asuinpaikkamme nykyään on täällä saaren eteläosassa, niin nyt olisi sopiva hetki koulun vaihtamiseen lähemmäksi kotoa. Jos vain löydämme sopivan paikan. Valitettavasti kaikki tarjolla olevat koulut vain edustavat aivan toisenlaista ajatusmaailmaa. 

Tässä vanhempi teksti siitä, että miksi aikoinaan päädyimme Montessori-kouluun. 

https://www.blogger.com/blogger.g?blogID=5122910445481625452#editor/target=post;postID=3595686565793260212;onPublishedMenu=template;onClosedMenu=template;postNum=18;src=postname









Ei kommentteja:

Lähetä kommentti