tiistai 6. syyskuuta 2016

Lasten kanssa Helsinkiin

Meillä oli tällä Suomi-reissulla ohjelmassa myös parin päivän visiitti Helsinkiin - pikkuneidin toiveesta. Kesällä ostetusta Suomi-aiheisesta muistipelistä nimittäin löytyi pari nähtävyyttä, jotka hän halusi ehdottomasti nähdä ihan "elävänä" joten totta kai vierailu piti järjestää. Kolme yötä, kaksi päivää pystyimme nipistämään muutenkin lyhyestä Suomi-lomasta mutta siinäkin ajassa ehdimme nähdä ihan riittävästi.

Majoituksen varasimme keskustasta, Sato hotellikoti Kristianinkadulta. Uusi tuttavuus itselle ja voin suositella. Tilavat huoneistot, uudet ja siistit. Meillä oli varattuna iso yksiö, jossa oli tilava olohuone-ruokailutila ja siinä levitettävä sohva. Pieni keittokomero, joka oli hyvin varustettu ( liesi, mikro, vedenkeitin, astianpesukone, kahvinkeitin ja astiat neljälle). Makuualkovissa kaksi normaalia vuodetta eli  neljä ihmistä olisi hyvin mahtunut majoittumaan ja makuualkovi oli erotettu verhoilla, joten se antaa hieman omaa suojaa jos sitä tarvitsee. Etukäteen tuli sähköpostilla ovikoodi, joka käytössä tulopäivästä klo 16 lähtien lähtöpäivän klo 11 asti. Eli omatoimimajoitus ilman mitään aamiaista ja vastaanottoa. Mutta meille sopi mainiosti - rauhallinen sijainti, enemmän tilaa kuin hotellihuoneessa ja lähellä maksuton 24 tunnin pysäköinti. Muutenhan keskustassa pysäköinti on maksullista lähes kaikkialla eli hyvä säästö tulee jos saa auton ilmaiseen parkkiin. Kävin vuorokauden välein vain vaihtamassa auton paikkaa, jotta ei sakkolappua tulisi sillä näitä alueita valvotaan tarkasti. No, loppujen lopuksi se sieltä kuitenkin tuli kun en huomannut, että paikoista pari olikin varattu vain kuorma-autoille. Ihan vähän harmitti...

Lähistöllä on joitakin ravintoloita ja muutama pieni ruokakauppa, 5 min kävelymatkan päässä on raitiovaunupysäkki ja R-kioski, josta sai ostettua päivälippuja. Ostimme 2-päivä lipun, joka maksoi 12€ ja 5-vuotias tietysti kulki maksutta. Raitiovaunu onkin näppärin tapa liikkua pienen lapsen kanssa keskustassa - tai ainakin meidän pikkuneiti on sen verran laiska kävelemään että sillä tavalla liikkuen olisi jäänyt aika paljon näkemättä... Omaa autoa emme käyttäneet tulo- ja lähtöpäivää lukuunottamatta koko reissun aikana.

Maanantaina kävimme tapaamassa hyvää ystävääni mutta muuten pyhitimme vierailun nähtävyyksien tutkimiseen. Tiistaina oli ohjelmassa museo-aamupäivä - ensin luonnontieteellinen museo ja sen jälkeen Helsingin kaupunginmuseon lastenmuseo. Niissä vierähtikin mukavasti koko aamupäivä ja nähtävää&koettavaa riitti koko perheelle.

Luonnontieteellinen museo oli todella mielenkiintoinen ja siellä aikaa olisi saanut kulutettua enemmänkin. Mutta parissa tunnissakin ehdimme nähdä kaikenlaista ja kivaa oli myös se, että museossa oli paljon myös juttuja lapsille. Eli sai tehdä juttuja ja kosketella, ei vain katsella. Suosittelen!

Myös Helsingin kaupungin lastenmuseo oli tosi kiva vierailupaikka ja kaiken lisäksi ihan maksuton! Siellä kävimme itse asiassa kahtena päivänä sillä neiti tykkäsi paikasta tosi paljon. Se sijaitsee sopivasti Senaatintorin kulmalla eli muiden hyvien nähtävyyksien lähellä joten paikkaan on tosi helppo piipahtaa.

Askartelunurkkaus, jossa sai tehdä omia käpyolentoja

Kaapista löytyi monenlaisia roolivaatteita lasten leikkeihin

Oli kauppa, hevosvankkurit, vanha laiva, suutari, vanha koulu, mummola ja paljon muuta kivaa. Suosittelen!

Lähialueelta löytyy myös muuta näkemistä eli Senaatitori, tuomiokirkko, kauppatori, Sky wheel-maailmanpyörä jne. eli siellä saa kulutettua helposti useamman tunnin.

Illalla suuntasimme illalliselle Farang-ravintolaan, joka oli meille aikuisille vierailun odotettu kohokohta. Olemme aasialaisen ruoan ystäviä joten oli mukavaa päästä testaamaan, että minkälaisia makuja ja ruokia tämä kehuttu ravintola tarjoaa. Olimme etukäteen varanneet pöydän klo 20 ja maistelumenun meille aikuisille. Hinta oli reilut 60€ / hlö. Pikkuneidille tilasimme normaalilta listalta puolikkaan annoksen vaikka maistelumenukin lapselle olisi onnistunut. No, sen verran pieniruokainen on neiti että sitä voi harkita vasta parin vuoden päästä.. Mutta muuten ruoka maistui kyllä.  Ravintolahan toivottaa myös lapsiperheet tervetulleeksi ja heidät otetaan vastaan aivan normaaleina asiakkaina. Ruokalista annettiin myös pikkuneidille, häneltä itseltään kysyttiin että mitä haluaa juoda ja syödä, oli mahdollisuus tilata alkoholiton alkucoctail jne. Kannattaa tietysti huomioida, että maistelumenun parissa vierähtää useampi tunti eli tarvittaessa lapselle kannattaa ottaa tekemistä mukaan.

Mitään erillistä lasten ruokalistaa ei tietenkään ole mutta lapsille voi tilata puolikkaan annoksen ja tarvittaessa normiannoksista tehdään lapselle sopivampi versio esim. ilman chiliä.

Itse maistelumenu oli ihan hyvä mutta ei kuitenkaan sellainen, että tilaisin uudemman kerran. Pari ruokalajia oli todella herkullisia (omat suosikit olivat hamachi sashimi ja crispy softshell crab) ja muutama maukkaita mutta eivät mitään mielettömiä makuelämyksiä (crispy pork, morning glory tofu ja beef cheeks). Tea smoked salmon ja roti with yellow curry annokset eivät olleet mitään ihmeelisiä. Jälkiruoka ok mutta odotin siltäkin enemmän.

Kaiken kaikkiaan kuitenkin ihan kiva kokemus ja voin suositella, myös lasten kanssa.

Toisen päivän aloitimme Suomenlinnassa, jonne pikkuneiti halusi ehdottomasti päästä käymään. Onneksi sattui mielettömän kaunis ja aurinkoinen sää joten oli hyvä päivä retkeillä. Hyppäsimme veneeseen kauppatorilta, nautimme hienoista maisemista ja perillä teimme kivan kävelyretken ympäri alueen. Kuninkaanportilta palasimme takaisin Kauppatorille eli kävelimme saaren läpi vain yhteen suuntaan. Etukäteen vähän pelkäsimme, että miten pikkuneiti viitsii kävellä mutta ihan turhaan - hän oli aivan onnessaan kun sai juosta, kiivetä, pomppia kivillä ja seikkailla.

Lounasta nautimme Hernesaaressa sillä halusin käydä katsomassa, että minkälainen paikka on kyseessä. Näin elokuun lopussa oli jo tosi hiljaista mutta onneksi oli kaunis päivä ja muutamia paikkoja vielä avoinna.

Ja tietysti Löylyn terassilla piti käydä myös katsastamassa.

Illan ohjelmassa oli sitten vielä Linnanmäki, jonne onneksi pääsee ihan maksutta. Ja alueelta löytyy myös useita maksuttomia laitteita pienille lapsille. Riittivät ihan täysin meidän pikkuneidille, koska aikaakin oli vain muutama tunti.

Mukava reissu oli - paljon ehdimme parissa päivässä mutta näkemistä jäi myös tuleville reissuille.