sunnuntai 21. helmikuuta 2016

Ravintolatestailuja Gran Canarian eteläosassa

Nyt kun olemme saaneet ensimmäiset vieraat tänne uuteen kotiin niin olemme päässeet vähän testailemaan myös lähialueen ravintoloita. Tokihan sitä voisi ihan oman perheenkin kanssa niin tehdä mutta toistaiseksi ei ole ollut oikein aikaa eikä energiaa. Mutta vieraat ovat aina hyvä syy käydä ulkona syömässä.

Ja koska vieraat nyt sattuvat olemaan espanjan isovanhemmat eli abuelos, niin totta kai olemme hyödyntäneet mahdollisuuden käydä kahdestaan illallisella. Olimme kuulleet paljon positiivista lähellä sijaitsevasta Samsara-ravintolasta mutta sinnehän ei niin vain menty. Viikonloppuna jos aikoo kyseisessä ravintolassa syödä, niin varaus pitää tehdä noin 5-7 viikkoa etukäteen! Enpä olisi uskonut, että Gran Canariallakin on tällaisia ravintoloita... No, viikolla jono on vähän lyhyempi joten ehkäpä yritämme varata pöytää sitten maaliskuulle kun saamme Suomen isovanhemmat tänne lomalle.

Otimme siis plan B:n käyttöön. Teimme varauksen Senses-nimiseen ravintolaan, jota moni oli myös suositellut. Mutta kun pääsimme ravintolan ovelle ja vilkaisimme listaa niin totesimme, että ehkä tämä ei sittenkään ole meidän paikkamme. Lista ei vain houkutellut - yhdistelmä espanjalaisia tapaksia, kansainvälisiä ruokia ja jotain aasialaistyylisiä juttuja. Käännyimme ja jatkoimme matkaa. Lähellä oli Fusion restaurant & loungebar -niminen ravintola ja jo listaa vilkaisemalla näimme, että tämä olisi enemmän meidän paikkamme. Pelkkiä aasialaisvaikutteisia ruokia ja itse asiassa koko ruokalista oli niin houkutteleva, että olisimme voineet tilata koko listan läpi. Sitä emme kuitenkaan tehneet mutta varmasti tänne palaamme uudelleenkin testaamaan. Ja tätä paikkaa voimme suositella!

Nyt nautimme alkuruoaksi parit erilaiset keitot: Tom Kha sekä hot&sour kalakeiton. Pääruoaksi tilasimme aasialaisittain marinoitua sisäfilettä mausteisella kastikkeella nuudelien kera. Kaikki kerrassaan herkullisia ja myös palvelu toimi hyvin.

Toinen suosittelemisen arvoinen paikka on El Capitan -niminen ravintola San Agustinin rannalla. Sen tyyli ei varsinaisesti ole meidän "suosikkeja" mutta toki kanarialaistakin ruokaa on myös ihan kiva joskus syödä. Ja tänään oli sellainen päivä. Aurinko paistoi taas kirkkaalta taivaalta joten mikä sen mukavampaa kuin tehdä pitkä lenkki rannalla ja sitten käydä rantaravintolassa syömässä mereneläviä.

Ruoka jäi tällä kertaa kuvaamatta sillä puhelimesta loppu akku mutta söimme alkuruoaksi pulpoa eli suomalaisittain meritursasta kahdella eri tavalla: pulpo a la gallego (eli galicialaiseen tapaan oliiviöljyn, suolan ja paprikajauheen kera)  ja pulpo asado con mojo verde (grillattua mustekalaa vihreän mojo-kastikkeen kera). Etenkin tuo jälkimmäinen eli vihreän mojon kera tarjottu grillattu mustekala oli todella herkullista. Pääruoaksi tilasimme mm. tuoretta kalaa, grillattua mustekalaa ja mustekalarenkaita. Kaikki oli tuoretta ja hyvää. Myös palvelu toimi hyvin ja ruoat tulivat nopeasti vaikka oli sunnuntaina ruuhka-aika.

Tätä El Capitanoa voi myös suositella lapsiperheille sillä ravintolan takaosassa on lapsille iso leikkipaikka. Ja siellähän meidän neiti viihtyi loistavasti muiden lasten kanssa pari tuntia, hyvä kun syömässä kävi välillä pikaisesti. Näitä leikkipaikkoja ravintoloissa on valitettavasti turhan harvoin eli kun tällainen löytyy niin sinne todennäköisesti myös palaamme uudelleen. Varsinkin kun ruoka & palvelukin oli hyvää.

Lauantaina vein appivanhemmat puolestaan syömään suomalaiseen ravintolaan eli Kuparipannuun. Olisihan sitä voinut itsekin kotona kokata mutta kun hyvä ravintola on lähellä, niin mitäs sitä turhaan...

Itse söin herkullista bataatti-chilikeittoa mutta Jesus ja vanhemmat söivät kunnon setin suomi-ruokaa. Alkuruoaksi kylmäsavutartar ja toast skagen, pääruoaksi suomi-lautanen, joka sisälsi noiden lisäkkeiden lisäksi savulohta, kaalikääryleitä ja lihapullia. Kunnollista kotiruokaa!

Myös Kuparipannussa on pieni lasten nurkkaus, jossa meidän neiti viihtyi loistavasti vaikka seuraa ei ollutkaan.

Huomenna on taas edessä "arki" eli Jesus on aamuvuorossa ja pikkuneiti puolestaan koulussa Las Palmasissa eli abuelot viettävät aamupäivän ihan keskenään. Todennäköisesti suuntaavat lähellä sijaitsevaan kylpylään, jonne annoimme lahjakortin tänään synttäreitä viettäneelle abuelalle. Huomenna ei siis ravintoloita päästä testaamaan sillä tiistaina on myös "aamuvuorot" edessä. Mutta ehkäpä sitten tiistaina ja/tai keskiviikkona sillä torstaina isovanhemmat suuntaavat jo takaisin Madridiin. No, onneksi lisää vieraita on tulossa eli pääsemme testailemaan lisää ravintoloita lähiviikkoina :-)