maanantai 4. tammikuuta 2016

Suomen reissu ja elämää sen jälkeen

Takana on kolme mukavaa ja ohjelmantäyteistä viikkoa Suomessa. Kävimme Rovaniemellä tapaamassa joulupukkia, Levillä laskettelemassa&lumilautailemassa, vietimme Joulua perinteiseen tapaan sukulaisten kera, kävimme elokuvissa, luistelemassa, tapaamassa sukulaisia & ystäviä ja söimme kasoittain suklaata. Kunnes niidenkin kiintiö tuli täyteen joulupäivänä. Kivaa oli mutta ihanaa oli palata myös takaisin kotiin. Eilen oli pitkä reissupäivä kahdestaan neidin kanssa - kolme junaa ja päälle 6 tunnin lento. Mutta hyvin meni - onneksi pikkuneiti on loistavaa matkaseuraa. Kertaakaan ei valittanut, hermostunut tai kysynyt, että milloin olemme perillä.

Tänään on sitten tyhjennetty matkalaukkuja, pesty pyykkiä, siivottu kotia ja tietysti piti käydä tarkistamassa, että missä mennään remonttityömaalla. Ja hyvältähän siellä näytti. Huomenna tekevät viimeistelytöitä ja sitten on enää ovien & keittiöiden asennus sekä loppumaalaus edessä. Eli kuun loppuun mennessä muutto on varmasti edessä. Niinpä kävimme myös Ikeassa ostamassa viimeiset puuttuvat huonekalut eli uuden sohvan (joka tosin tulee vasta joskus kuukauden päästä...) ja vaatekaapit molempiin makuuhuoneisiin. Niitä pitäisi sitten pikkuhiljaa alkaa kasaamaan... jee! Ja tietysti pikkuhiljaa pitäisi myös jatkaa pakkauspuuhia. Eli kiireinen kuukausi tiedossa. Onneksi perjantaina jatkuu taas pikkuneidin koulu eli sitten on päivisin aikaa pakata, kasata huonekaluja ja hoitaa puuttuvat sisustusostokset (lamput, vessan peilit, matot jne).

Sitä ennen otamme ihan rauhallisesti sillä edessä ovat viimeiset joululomapäivät, jotka vietämme täällä kotosalla.

Tässä vielä Suomen reissu kuvakoosteena.

Suomeen saavuimme 14.12. ja maisema Tampere-Pori välillä näytti tältä.

Ensimmäinen viikko oli eteläisessä Suomessa lämmin ja lumileikkien sijasta ohjelmassa oli kuraleikit. Ei paleltanut!

16.12. lähdimme yöjunalla Tampereelta kohti Rovaniemeä, jossa aamulla odottikin melkoisen talviset kelit. Pakkasta oli -22 astetta ja maisema ihanan talvinen. Rovaniemellä ohjelmassa oli tietysti vierailun Joulupukin pajakylässä.

Joulupukin jälkeen matka jatkui autolla Leville, jonne ajoimme noin kaksi tuntia. Läpi kauniin ja aution pohjoisen erämaan. Levillä vietimme neljä mahtavaa päivää - ohjelmaan kuului laskettelua, lumilautailua, poroajelua ja talvisesta tunnelmasta nauttimista. Meille jopa niinkin arkiset jutut kuin potkukelkkailu ja lumenluonti käyvät elämyksistä.

Aivan kaikki rinteet eivät olleet vielä avoinna mutta ihan riittävästi laskettavaa kuitenkin. Ruuhkia ei ollut ja rinteet loistavassa kunnossa. Pikkuneiti osallistui yksityistunneille ensimmäiset kolme päivää mutta viimeisenä päivänä vaihdoin sitten itse laudan suksiin eikä opettajaa enää tarvittu.

Yhtenä iltapäivänä kävimme myös pulahtamassa Levin kylpylähotellin altaisiin.

'
Poropihvit, -käristykset ja -hampurilaiset tuli testattua. Pikkuneiti testasi puolestaan poro hotdogin - hyvää oli!

Yövyimme Jesuksen kanssa myös iglussa! Varsin ikimuistoinen kokemus...

Revontulia emme vieläkään nähneet... Ennuste oli kyllä hyvä mutta valitettavasti pilvisyys peitti taivaan. Joten Jesus ei vieläkään kokenut tätä erikoisuutta.

Yöjunalla taas takaisin Tampereelle, jossa ei edelleenkään ollut yhtään sen talvisempaa. Ja samanlaiset kelit jatkuivat länsirannikkolla läpi joulun.

Joulu meni mukavasti ja rauhallisesti sukulaisten seurassa. Ja pukki toi myös lahjoja vaikka ei sisälle tullutkaan. Neiti kun ei usko enää "valepukkeihin" - on vain yksi oikea ja se asuu siellä Rovaniemellä. Eli jättää nuo valepukit väliin, jotta joulun "taika" säilyisi vielä edes hetken aikaa.

27.12. satoi muutama sentti lunta ja päästiin pakkasen puolelle. Joten loppuloma menikin sitten edes vähän talvisemmissa tunnelmissa. Luistelemaan pääsimme monta kertaa - kiitos Porin tekojääradan.

Alennusmyynneissäkin tuli vähän kierrettyä ja mukaan löytyi uudet laskettelutakit niin Kialle kuin Jesukselle. Molemmat oikein hyvin alennuksin!

Joulupäivään loppui meillä herkuttelu ja viimeinen Suomi-viikko menikin sitten jo terveellisemmin ja pääsin jopa treenailemaan. Kaksi kertaa kuntosalilla ja kaksi kertaa Karhuhallissa.

Elokuvissakin tuli reissun aikana käytyä peräti kolme kertaa - kaksi kertaa Kian kanssa ja kerran Jesuksen kanssa. Kaikki leffat olivat kyllä ihan hyviä.

Vuosi vaihtui ihan rauhallisesti kotosalla. Ohjelmaan kuului tietysti rakettien ampuminen mutta sen kummempaa juhlintaa emme harrastaneet. Niinpä uusi vuosi aloitettiin pirtein mielin!

Kyllä tuli taas pikkuneidille aimo annos hienoja muistoja ja elämyksiä. Nämä Suomi-vierailut ovat kyllä ulkosuomalaiselle lapselle todella tärkeitä -ei pelkästään sen takia, että näkee Suomen sukulaisia ja ystäviä mutta myös identiteetin ja kielen kannalta. Ja tämän reissun tuliaisena saimme myös R-kirjaimen eli vihdoin pikkuneiti oppi sen lausumaan. Kolme viikkoa Porin murretta taisi olla sopiva tehokuuri. Tiäksää... kun tuut Porriin, sut pistetään pärekorriin ja vedetään pitkin Porin torrii.

Hyvää alkanutta vuotta kaikille! Ja alkanutta talvea Suomessa - nyt se sitten tuli. Semmost se on... kesää orotelles...