tiistai 22. joulukuuta 2015

Reissussa: Levi-Lappi

Meidän tämänkertainen Lapin reissu saatiin päätökseen onnistuneesti. Näimme ja koimme kaikenlaista mutta tärkeintä oli, että pääsimme nauttimaan lumesta ja talvisesta tunnelmasta. Näimme joulupukin Rovaniemellä,  pääsimme rinteeseen kaikkina päivinä, olimme poroajelulla pimeässä talvimetsässä, herkuttelimme Lapin erikoisuuksilla ja nautimme lumileikeistä. Niitä kun ei tänä vuonna ole täällä eteläisessä Suomessa tarjolla. Onneksi varasimme tuon Lapin reissun sillä olisi ollut pikkuneidille kurjaa viettää kolme viikkoa lumettomassa ja pimeässä Suomessa.

Tällä kertaa kävimme Levillä ja tämä on ehdottomasti tähän mennessä kivoin paikka, jossa olemme Lapissa käyneet. Ylläs ja Ruka on nähty ja koettu myös mutta niihin emme edes harkitse paluuta. Jos joskus vielä Lappiin suuntaamme, niin ehdottomasti suunta on Leville. Parhaimmat rinteet, hyvä valikoima ravintoloita ja muuta tekemistä ja mukavan kokoinen & hyvin varustettu kylä. Kaikki tarvittava oli kävelymatkan päässä. Toki jos vielä joskus sinne palaamme, niin sillon varmaankin lennämme Kittilään ja siitä sitten hurautamme bussilla suoraan Leville, jonne ei ole kuin vartin ajomatka.

Tällä kertaa matkustimme autojunalla eli otimme oman auton mukaan. Tämä siitä syystä, että halusimme käydä myös Rovaniemellä joulupukkia tapaamassa ja mukana olivat myös vanhempani eli pienessä vuokra-autossa olisi ollut ahdasta. Auton lastasimme illalla Tampereella junan kyytiin, nukuimme näppärästi hytissä yön yli ja aamulla saavuimme lumiseen ja kylmään Lappiin. Rovaniemelle saavuimme aamuvarhaisella ja siitä suoraan ajo joulupukkia tapaamaan. Olimme paikalla heti klo 9 kun Joulupukin pajakylä avautui eikä paikalla ollut minkäänlaista ruuhkaa vaikka Jouluun oli enää viikko. Hyvä ajoitus siis.

Vierailun jälkeen ajoimme suoraan Leville, halki Lapin lumisen ja aution erämaan. Matkaa on n. 170km ja siihen kului noin kaksi tuntia. Ruuhkia ei tiellä ollut eli hyvin omassa rauhassa saimme ajella.

Majoituksen varasimme booking.comin kautta ja kyseessä oli yksityisen omistama asunto Levin Alppi-nimisessä taloyhtiössä. Huoneisto maksoi reilut 100€ /yö ja oli todella hintansa arvoinen. Tilaa oli riittävästi meidän 5-henkiselle seurueelle, huoneisto oli hyvin varustettu ja sijainti loistava. Vieressä olisi ollut jopa lentokenttäbussin pysäkki eli perille pääsee näppärästi myös bussilla, jos lentäen haluaisi perille päästä. Kyseinen huoneisto oli kahdessa kerroksessa, maatasossa keittiö, olohuone, makuuhuone ja wc sekä alhaalla pesuhuone&sauna ja takatilat, joissa majoitustilaa kolmelle. Jos palaamme joskus vielä Leville, niin harkitsen ehdottomasti saman asunnon vuokraamista.

Levin Alppi 3 a1

Tarvittavat välineet rinnettä varten vuokrasimme Zeropoint-keskusvuokraamosta, josta saimme hyvää palvelua. Lumilautojemme siteet piti asentaa uudelleen eikä hommasta veloitettu mitään, kaiken lisäksi homma tehtiin hymyssä suin. Kian sukset ja monot maksoivat reilu 90€ /5 päivää ja lumilautamonot puolestaan n. 50€/5 päivää.

Hissiliput maksoivat 162€/5päivää mutta Kia sai hiihtää maksutta sillä kaikki alle 6-vuotiaat kypäräpäiset lapset saavat laskea vanhempien seurassa maksutta.

Aivan kaikki rinteet eivät olleet avoinna mutta ihan riittävästi kuitenkin. Ja rinteet olivat hyvässä kunnossa. Rinteitä on kukkulan kaikilla puolilla, me aloitimme yleensä eturinteiltä, jotka ovat siinä Levi-keskuksen edessä. Vieressä oli myös lastenmaa, jossa Kia vietti opettajan kanssa pari päivää. Opettajan seurassa neiti oli ensimmäiset kolme päivää ja viimeisen päivän laski jo sitten meidän kanssa.
Yksityisopetus on kallista mutta tehokasta. Koska itse laskemme pääasiassa laudalla, niin pikkuneidille laskettelun opettaminen olisi meille myös hankalaa. Ja myös perhesovun kannalta ulkopuolinen opettaja on hyvä juttu etenkin jos opetettava on pippurinen tapaus kuten meillä 😝

Itse olen edellisen kerran laskenut suksilla joskus 2000-luvun alkupuolella mutta nyt viimeisenä päivänä päätin vetää sukset jalkaan. Näin oli helpompi laskea pikkuneidin kanssa ja auttaa häntä tarvittaessa. Tosin eipä hän apua paljoa kaivannut ja jossain vaiheessa totesikin, että jätä mut äiti rauhaan, haluan laskea yksin...

Opettaja oli hyvä ja Kia tykkäsi kovasti. Kehitystä tapahtui paljon lyhyessä ajassa. Hintansa arvoinen sijoitus!

Myös pulkat ja kelkat tuli testattua...

Kävimme myös Levin Kylpylähotellin kylpylässä yhtenä iltana. Ihan kiva paikka oli. Ei suuren suuri mutta riittävästi altaita ja saunoja. Sisäänpääsymaksu aikuisilta 22€. Ja kannattaa ottaa oma pyyhe mukaan ellei sitten halua vuokrata sitä 3€ hintaan,

Kävimme myös yhtenä iltapäivänä tutustumassa paikalliseen porotilaan, Sammuntilaan. Se on paikallisen perheen ylläpitämä ja sijaitsee n. 15 min ajomatkan päässä. Olimme etukäteen varanneet poroajelun ja sitä ennen meille esiteltiin tilaa ja kerrottiin poroista. Pääsimme tietysti myös syöttämään ja rapsuttsmaan poroja. Itse poroajelu oli vähän huonosti ajoitettu sillä saavuimme paikalle vähän turhan myöhään, joten oli jo pimeää. Valoisassa metsässä olisi ollut ehkä kiva katsella maisemia mutta toisaalta pimeä metsä poron kyydissä oli myös mielenkiintoinen kokemus. Neiti olisi lähtenyt mielellään heti perään uudelle  5 km kierrokselle mutta meille aikuisille reitti oli ihan riittävä, jopa lyhyempi olisi riittänyt.

Olin myös etukäteen varannut meille Jesuksen kanssa yhden yön majoituksen Lainion snow Village lumilinnaan. Kävimme siellä joskus päivävierailulle vuosia sitten ja mielessä on ollut, että joskus pitäisi yöpyminenkin kokea. Joten nyt oli sitten sen aika! Hintahan on aika huikea, perushuone 240€ /yö, sisältäen aamupalan. Mutta kerrankos sitä... Ja tosiaan, kyllä se kerta riitti. Mielenkiintoinen kokemus mutta enpä toista kertaa menisi, en edes ilmaiseksi..

Paikalle voi mennä klo 18 alkaen mutta kiirettä ei ole sillä paikka on avoinna yleisölle klo 22 asti eli siihen asti vieraat saavat käydä vapaasti huoneissa. Vierailu alkaa kierroksella, jossa kerrotaan paikasta sekä siitä, että miten yöstä selviää 😉

Sitten on aikaa syödä vaikka illallista -joko jääravintolasss (tarjolla vain kolmen ruokalajin Lappi-menu) tai sitten sisäravintolassa, jossa normaali ruokalista. Me söimme sisällä ja hyvä näin -jäätyä ehtii ihan riittävästi vielä yön aikana. Sitten vain hakemaan makuupussit ja tyynyt ns.lämpimästä huoneesta ja ei kun nukkumaan.. Hyvin tarkeni ihan lämpökerrasto päällä, pipo päässä ja villasukat jalassa. Mutta eihän tuo nukkuminen kauhean mukavaa ollut vaikka nukkuminen tapahtuu ihan normaalissa sängyssä. Eli minkään jään päällä ei tarvitse nukkua. Ja jos ei siihen kykene, niin tarjolla on myös ns. lämmin huone, jonne voivat sitten vilukissat siirtyä yön aikana.

Jääbaari

Jääravintola

Huoneita...

Huoneissa on valot kokonaan päällä, niitä ei saa pimeäksi. Huoneissa ei myöskään ole ovia, vain pienet kangaspalat suojaa antamassa. Mutta esim. kaikki äänet kuuluvat hyvin. Itseä häiritsi ehkä se eniten, kun ei tiennyt että kuka huoneen ulkopuolella kävelee.. Sisään olisi nimittäin päässyt kuka tahansa sillä paikalla ei ole yöllä henkilökuntaa. Jonkin verran on liikehdintää yöllä sillä vessat sijaitsevat vain siinä lämpimässä huoneessa ja esim.meidän huoneesta sinne oli melkoinen kävelymatka. Onneksi itsellä ei tullut yöllä sinne asiaa..

No, selviydyimme yöstä ja nyt olemme yhtä kokemusta rikkaampia.

Ensi kerralla ehkä sitten testataan ne lasi-iglut, joissa saa olla ihan lämpimässä sisätilassa. Mutta sängystä avautuvat suorat näkymät taivaalle. Sillä revontulet ovat edelleen puolisolta bongaamatta! Ja niitä hän niin kovasti haluaisi nähdä.. Ennusteet ja hälytykset olivat tälläkin reissussa käytössä mutta taivas oli pilvien peitossa. No, onpahan vielä syy palata joskus Lappiin...

Muuten ehkä lautailu/laskettelureissumme suuntaavat tulevaisuudessa enemmän Alpeille tai Andorraan, jossa olosuhteet lajien harrastamisen ovat hieman toisenlaiset. Ja onhan sitä matkaakin niihin hieman vähemmän tuolta Kanarialta...

Mutta kiva reissu oli - onneksi lähdimme!

Rovaniemellä näytti tältä, kun paluumatka alkoi

Tampereella näytti vähän toisenlaiselta...

Nyt sitten yritämme virittäytyä joulutunnelmaan täällä länsirannikolla, jossa nurmikot vihertää ja pari päivää sitten tehtiin joulukuun lämpöennätys, 11.5 astetta. Nyt voi todellakin lauleskella, että onkos tullut kesä nyt talven keskelle... Juhannuksena kun oli kuulemma saman verran lämpöasteita...