lauantai 21. marraskuuta 2015

Suomi-koulussa tänään: koti ja perhe

Jälleen on kaksi viikkoa hurahtanut kuin siivillä edellisestä Suomi-koulupäivästä. Viime kerralla olikin hieman erilainen päivä kun pidimme jouluaskartelutalkoot lasten & vanhempien kanssa. Varsin hienoja tonttukoristeita ja kortteja saimmekin aikaiseksi myyntiä varten. 





Nyt oli kuitenkin ohjelmassa jälleen normaali koulupäivä ja aiheena tällä kertaa koti ja perhe. Ja "teeman" mukaisesti sitten juttelimme, leikimme, lauloimme, teimme tehtäviä ja askartelimme. 

Meillä lapsimäärä sen kuin kasvaa ja viime kerralla saimme taas kaksi lasta lisää eli yhteensä meillä on nyt 22 lasta. Eipä ole tainnut koskaan olla moista lapsimäärää täällä. Mutta hyvä näin - toivottavasti tämä takaa toiminnan jatkumisen myös tulevaisuudessa! 



Pienten ryhmässä meillä on nyt 12 lasta ja tästä syystä tarvitsen jo apulaisen sillä yksin moisen ryhmän vetäminen olisi jo turhan haastavaa. Varsinkin kun iso osa lapsista on alle 6-vuotiaita poikia. Mutta tällä kertaa sain onneksi avukseni tytön, joka on saapunut saarelle au pair -hommiin eli lasten kanssa toimiminen on hänelle tuttua puuhaa. 

Aloitimme päivän ohjelman laulamalla Täti Monika - laulun. Osa lapsista osasi laulun mutta aika monelle se oli täysin vieras. Kertoo aika paljon lasten tasoista - joissakin kodeissa lauletaan, luetaan ja jutellaan suomeksi mutta valitettavasti monessa kodissa pääkielenä on espanja. Joten suomalaiset laulutkin jäävät monille vieraiksi... Mutta yritämme kuitenkin sinnikkäästi pitää suomi-tunnelmaa yllä koulussa! 

Tämän jälkeen kävimme ulkona leikkimässä tutustumisleikkiä. Joka kerta leikimme jotain erilaista tutustumisleikkiä koska uusia lapsia on mukana sen verran paljon. Tällä kertaa leikimme nimipalloa:  leikkijät istuvat piirissä. Ennen leikin aloittamista jokainen kertoo oman nimensä, mutta nimiä ei tarvitse vielä opetella ulkoa. Leikin aloittaja vierittää pallon sille, kenen nimen haluaa oppia. Se, joka saa pallon, kertoo nimensä ja jatkaa leikkiä edelleen. 

Välillä juttelimme hieman perheistä ja sitten jatkoimme värien parissa. Pelasimme ulkosalla kahta erilaista peliä, joissa tulivat värit tutuiksi. Ja tämän jälkeen jatkoimme toimintaa sisällä. Ensimmäisenä oli ohjelmassa väriteeman mukaisesti kuuntele ja väritä -tehtävä. Esim. väritä isompaan puuhun kolme punaista omenaa ja pienempään yksi vihreä omena. Väritä aidalla olevista linnuista oikeanpuoleinen keltaiseksi ja vasemmanpuoleinen siniseksi. Väritä ikkunanverhot punaisiksi. Piirrä leikkimökkiin ovi ja ikkuna. Väritä puun takana oleva kissa ruskeaksi. Väritä kukkalaatikon kukista yksi punaiseksi ja kaksi keltaisiksi. Väritä hiekkalaatikossa olevat lapiot vihreiksi ja laatikon ulkopuolella oleva oranssiksi.  


Tämän jälkeen jatkoimme koti-teemalla. Tutustuimme erilaisiin asumismuotoihin ja jokainen sai kertoa, että millaisessa talossa itse asuu. 



Tämän jälkeen teimme yhdessä talo-aiheisen palapelin ja sen avulla kävimme läpi eri huoneiden nimiä. Jopa sellaiset perussanat kuten keittiö, olohuone, makuuhuone, kylpyhuone ja eteinen olivat yllättävän monille hankalia. Mietimme myös arkisia toimintoja, joita eri huoneissa hoidetaan - keittiössä leivotaan, laitetaan ruokaa, syödään jne. Olohuoneessa katsotaan televisiota, luetaan kirjoja, leikitään jne. Makuuhuoneessa nukutaan, tehdään koulutehtäviä jne. 


Tämän jälkeen tutustuimme erilaisiin huonekaluihin. Olin etukäteen ottanut mukaan meidän pikkuneidin nukketalosta huonekalut ja niitä sitten nostelimme laatikosta vuorotellen esille ja lapset saivat kertoa huonekalujen nimiä. Olisin halunnut pelata vielä piilotus/arvaustehtävää (ns. kim-leikki) näillä huonekaluilla mutta koska monet nimet olivat lapsille selvästi vieraita niin eihän se olisi onnistunut. Isompien ryhmässä tämä olisi ehkä onnistunutkin sillä siellä lasten kielitaso on selvästi parempi kuin meidän pienemmillä. Etenkin ryhmän uudet lapset ovat pääasiassa sellaisia, joilla kielitaso (jopa puhuttu) on erittäin heikolla tasolla. 

Tämän jälkeen oli vuorossa satuhetki ja lopuksi sitten vielä askartelimme teeman mukaisesti. 

Pienempien ryhmässä askartelimme taloja eli jokainen sai ison paperin alustaksi ja siihen liimasimme sitten kartongista talopohjan. Ja jokainen sai koristella oman talonsa hauskojen tarrojen avulla sekä tietysti muutenkin koristella. Isompien ryhmässä tehtiin hienoja "oma koti kullan kallis " -kylttejä. 




Tällä kertaa oli jotenkin superhaastava koulupäivä. Tämä yllättäen lisääntynyt lapsimäärä sekä heidän kielitaidon vaatimaton tasonsa tekee puuhasta paljon, paljon haastavampaa. Uusilla lapsilla säännöt ovat myös vielä hakusessa ja koko ajan pitää patistaa puhumaan suomea sekä jättämään lelut rauhaan. Dinosaurus-lelut ja jalkapallot kun houkuttelevat etenkin noita nuoria miehenalkuja turhankin paljon. Toisaalta se on ymmärretävää kun lapset ovat arkisin jo koulussa ja päivät pitkiä eli arkena vapaat leikit jäävät suuremmalla osalla tosi vähiin. Mutta toisaalta... Suomi-koulu ei ole mikään paikka, jonne voi jättää lapset pariksi tunniksi leikkimään vaan tarkoitus on myös oppia jotakin. Ja tätä meiltä edellytetään myös Suomi-koulujen toimintaa tukevan järjestönkin toimesta. 

Nyt kuitenkin vanhemmille lähti pieni muistutus asiasta ja ensi kerralla aloitamme päivän sillä, että kertaamme lasten kanssa vähän noita sääntöjä. Osa lapsista kuitenkin tuli toimintaan mukaan vasta kesken lukuvuoden eli heille säännöt ja jutut ovat vielä uusia. Ehkäpä se tästä... 

Ensi kerralla sitten menemme jo itsenäisyyspäivän ja joulun tunnelmissa sillä vuorossa on jo viimeinen virallinen koulupäivä ennen joulujuhlaa ja lomaa. Eli itsenäisyyspäivän teeman lisäksi todennäköisesti harjoittelemme vähän joululauluja ja -leikkejä sekä askartelemme joulujuttuja. 

      

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti