sunnuntai 15. marraskuuta 2015

Retki vuoristoon ja muita viikonlopun touhuja

Me olemme viettäneet jälleen kerran mukavan, ohjelmantäyteisen viikonlopun. Tämä teki hyvää etenkin pikkuneidille, jolla on selvästi jo hieman "kouluväsymystä" havaittavissa. Takana on jo kaksi kuukautta koulua ilman sen kummenpia taukoja - mitä nyt joukkoon on mahtunut useampi lyhyt, neljäpäiväinen kouluviikko pyhistä ja sairasteluista johtuen. Mutta missään reissussa emme ole olleet sitten syyskuun alkupuolen. Ja tämä on meille aika harvinaista! No, kuukauden päästä lähdemme sitten reissuun eli 14.12. odottaa Suomen vierailu. Mutta siihen asti tyydymme erilaisiin viikonloppuaktiviteetteihin, jotta saamme hieman vaihtelua arkeen.

Lauantaina suuntasimme aamupäivällä katsomaan Circo Alegria jäällä - esitystä. Eli käytännösä sirkusjuttuja luistellen. Eläimiä ei tosin tässä sirkuksessa ollut mutta muuten esitys oli hyvä ja viihdyttävä. Pikkuneitikin jaksoi hienosti seurata 1.5 tuntia kestäneen esityksen. Ja neiti todellakin nautti - en ole tainnut koskaan nähdä hänen taputtavan ja hurraavan siihen malliin. Illalla pitikin sitten iltasaduksi lukea kaikki mahdolliset kirjat, joissa kerrotaan sirkuksesta. Ja voisin veikata, että seuraavien viikkojen aikana meillä leikitään aika usein sirkusta...

Lauantai-iltapäivän vietimme Jesuksen työkaverin luona, jossa oli menossa yhden kollegan läksiäiset. Paikalla oli väkeä arviolta 50 henkeä ja paljon myös lapsia. Kia viihtyikin erinomaisesti ja leikkikavereita & puuhaa riitti.

Illalla suuntasimme vielä hetkeksi taloyhtiön leikkipuistoon ja sielläkin seuraa oli tarjolla. Olemme viime viikot saaneet nauttia melkoisesta "intiaanikesästä" sillä päivällä lämpötilat ovat nousseet 25 asteen paremmalle puolelle ja vielä iltapäivälläkin on ollut ihan lämmintä. En nyt ehkä ihan rannalle tai altaalle lähtisi mutta se taitaa johtua enemmänkin omasta ajatusmaailmasta. Nyt kun marraskuuta jo eletään, niin eihän ranta- ja allasleikit voi enää kuulua ohjelmaan.

Sunnuntaina sitten suuntasimmekin vähän "syksyisempien" harrastusten pariin eli heti aamupäivällä ajelimme ylös vuoristoon ihailemaan syksyistä metsää. Viime kerrasta taitaakin olla melkein vuosi aikaa - pitäisi ehdottomasti käydä useammin sillä maisemat ylhäällä vuorilla ovat todella upeat.

Tällä kertaa suuntasimme saaren korkeimmalle huipulle eli Pico de las Nievesin näköalapaikalle. Hävettää myöntää mutta siellä kävimme nyt vasta ensimmäistä kertaa! Ja saarella olemme kuitenkin asuneet jo 2 vuotta 4 kuukautta. No, tästä eteenpäin olisi tarkoitus käydä useammin tuolla vuoristossa. Seuraavalla kerralla katsomme jonkun lyhyen, lapsille sopivan patikkalenkin.

Matka täältä Las Palmasista kestää autolla noin tunnin verran. Tänään oli kaunis, aurinkoinen päivä joten ylhäältä avautuivat upeat maisemat. On se vain erikoinen tämä saari - niin pieni mutta tarjoaa niin paljon erilaisia maisemia. Ja olosuhteita - Las Palmasissa oli lämpöä 25 astetta kun lähdimme, eteläosassa saarta on tänään päästy 30 asteeseen mutta ylhäällä oli lämpöä vain 16 astetta kun saavuimme. Tosin aurinkoisessa ja suojaisessa paikassa oli sielläkin lämpimämpää. Mutta ihanaa vaihtelua kuitenkin. Ja ne maisemat.. Kuvat kertonevat enemmän kuin sanat...

Nautimme luonnosta, hiljaisuudesta, raikkaasta ilmasta, kauniista maisemista, rauhallisuudesta, syksyisistä maisemista. Kuuntelimme luonnon ääniä, keräsimme kastanjoita, patikoimme metsässä, keräsimme jättikäpyjä ja syksyisiä lehtiä. Ja paluumatkalla pysähdyimme vielä yhteen kyläravintolaan syömään Vega de San Mateon kylässä. Ja paikan omistaja sattui olemaan "puolituttu" eli hänen veljellään on ravintola meidän entisessä asuinpaikassa Corralejossa, Fuerteventuralla ja siellä olemme syöneet useita kertoja. Tiesimme kyllä, että tällä veljellä on jossain päin Gran Canariaa ravintola mutta emme tienneet edes ravintolan nimeä. Mutta niin samannäköinen oli omistaja, että oli pakko tarkistaa. Ja totta tosiaan, olimme löytäneet ravintolan ja velipojan. Tosin pakko myöntää, että velipojan ravintola Corralejossa on paljon parempi :-)

Mutta kaiken kaikkiaan kiva päivä ja kiva viikonloppu! Huomenna jatkuu taas arki.