maanantai 3. elokuuta 2015

Viimeinen reissuviikko: Fuerteventura

Kesälomareissumme viimeisen viikon vietimme Fuerteventuralla, Gran Canarian itäisellä naapurisaarella ja ennen kaikkea entisellä kotisaarella. Sinne on aina niin ihana palata - tulee sellainen tunne, että saapuu kotiin. Vaikka koti ei kyseisellä saarella enää olekaan... Mutta juuri kun Galiciasta palasimme niin juttelimme Jesuksen kanssa siitä, että mikä fiilis oli palata Gran Canarialle reissujen jälkeen. Kun aikaisemmin oli aina se tunne, että ihanaa olla taas kotona. Niin nyt sellaista tunnetta ei valitettavasti enää tule. Gran Canarialla, tai ainakaan Las Palmasissa, ei ole mitään sellaista, jota niin kovasti kaipaisin.

Kotona ehdimme siis olla yhden päivän ja käytännössä tyhjensimme laukut edellisen reissun tavaroista ja pakkasimme uudet laukut Fuerteventuran reissua varten. Tällä kertaa päätimme tehdä reissun autolla ja laivalla, sillä mukaan otimme niin kitesurf-varusteet kuin SUP-laudat ja niitä välineitä on autolla huomattavasti helpompi kuskata kuin lentokoneella.

Matka Las Palmasista autolautalla kestää normaalisti vajaa 2 tuntia ja matka vie Fuerteventuran eteläosaan eli Morro Jableen. Sieltä meillä on tosin vielä toinen kaksi tuntia ajomatkaa saaren pohjoiskärjen Corralejon, joka on meille ehdottomasti se rakkain paikka. Tällä kertaa meri oli sen verran myrskyisä, että matka kesti tuon kahden tunnin sijaan 3.5 tuntia ja aika keikuttavaa kyytiä saimme koko ajan. Kian kanssa emme onneksi kärsi matkapahoinvoinnista mutta Jesukselle nämä laivamatkat ovat jonkin verran tuskaisempia. Mutta perille pääsimme kuitenkin onnellisesti.

Aamulla Las Palmasissa näytti tältä:

Ja kun saavuimme Fuerteventuralle, niin näytti tältä:

Meillä oli suunnitelmissa, että heti perille päästyämme suuntaamme rannalle leijasurffaamaan mutta koska laivamatka venyi sen verran paljon, niin päätimme ajomatkan aikana muuttaa suunnitelmia. Ja suuntasimme sitten lounasta nauttimaan saaren pääkaupunkiin Puerto del Rosarioon, jonne ystävämme avasivat hiljattain ravintolan. Joten pitihän se päästä testaamaan!

Ravintolan nimi on La Jaira de Demian ja se sijaitsee aivan keskustassa, osoitteessa calle La Cruz 26. Ja tätä paikkaa voimme kyllä suositella, jos Puerto del Rosariossa sattuu olemaan lounas- tai illallisaikaan. Tarjolla on kanarialaista ruokaa moderniin tapaan. Ravintosali on tilava ja ulkoa löytyy myös viihtyisä terassi.

Me tilasimme listalta melkoisen määrän erilaisia annoksia ja kaikki olivat herkullisia.

Talo tarjosi alkupalaksi vuohipateella ja juustolla kuorrutettuja leipiä

Normileipien kera saimme maisteltavaksi kolmea erilaista oliiviöljyä - oma suosikkini oli vuohenjuustolla ja oliiviöljyllä maustettu versio.

Oma suosikkini listalta oli kanavartaat hunajarommi-kastikkeella

Jesuksen suosikki oli puolestaan rulo de carne eli vuohenlihasta tehdyt rullat

Lounaan jälkeen ajelimme Corralejoon ja tällä kertaa majoituimme Fuentepark-hotelliin, jossa olimme itse asiassa viimeksikin kun Kian kanssa piipahdimme saarella kahdestaan. Sijainti on sopivasti aivan Corralejon keskustassa ja mukavaa on myös se, että hotellissa ei ole mitään ärsyttävää animaatio-ohjelmaa eikä all inclusive-asiakkaita eli tunnelma pysyy rauhallisena.  Toki huoneistot ovat hieman elämää nähneitä mutta tärkeimmät asiat ovat kuitenkin kunnossa: sängyt ovat ainakin meidän makuumme loistavat, aina tulee suihkusta lämmintä vettä ja huoneistot ovat siistejä. Näin  high season- aikaan huoneen normihinta on 75 € / yö (pelkkä majoitus) mutta low season aikaan olemme maksaneet joku 40 € / yö. Mutta näin heinä-elokuussa Corralejo on lähes 100 % täyteen myyty ja huonehinnatkin sen mukaiset...

Meidän loma Corralejossa menee aina tuttua kaavaa noudattaen: aamulla käyn lenkillä, sen jälkeen Jesus käy SUP-lautailemassa ja minä vietän Kian kanssa aikaa esim. uima-altaalla tai kaupunkilla. Sitten käymme lounaalla ja iltapäivällä suuntaamme Flag Beach-rannalle leijasurffaamaan. Jos vain tuulet ovat suotuisat... Tällä kertaa pääsimme kahtena päivänä veteen mutta ne sessiot olivat sitten sitäkin parempia. Tuuli puhalsi hyvin, nousuvesi huipussaan ja väkeä vedessä yllättävän vähän (ottaen huomioon, että on heinäkuu...).
Rannan jälkeen takaisin hotellille, ehkä pikaisesti uima-altaalle, sitten suihkuun ja kaupungille. Illallinen jossain kivassa ravintolassa ja sitten hotellille nukkumaan.

Ja tietysti ystäviä pitää reissun aikana nähdä!

Kaikkea tätä ehdimme näiden päivien aikana touhuamaan ja ihan huippureissu oli jälleen! Onneksi paluumatka laivalla oli jo huomattavasti tasaisempi ja pääsimme normaalisti kahdessa tunnissa takaisin Gran Canarialle.

Corralejon lenkkimaastoja

Uimaharjoittelua hotellin altaalla. Suomessa käyty viikon uimakoulu on selvästi tuottanut tulosta sillä neiti uskaltautui ensi kertaa uimaan itsekseen syvään altaaseen. Ja muutenkin vaikuttaa, että se sisäinen "uimapeto" on löytynyt. Jee!

Flag Beachin kitesurf-ranta

Ystävien kanssa muutamalla drinksulla illallisen jälkeen

Sinisimpukoita Fogalera-ravintolan tyyliin, nam! Eikä maisemissakaan ole valittamista...

Intialaista illallista Bombay-ravintolassa

Auringonlaskua ihailemassa El Cotillon kylässä ja  illallinen Azzurro -ravintolassa. Jälleen kerran sinisimpukoita, nam! Ja niiden lisäksi vähän vuohenjuusto-tomaattisalaattia.

Kävimme myös ystävien luona vierailulla saaren sisäosassa ja siellä Kia pääsi leikkimään ja touhuamaan ystävänsä Noelian kanssa, joka on meidän pikkuneidin tapaan espanjalais-suomalainen. Kyllä oli tytöillä taas hauskaa ja leikit keskenään menevät tietysti sujuvasti suomenkielellä.

Huippureissu siis takana ja neljässä päivässä ehdimme tekemään niin paljon kaikenlaista kivaa. Ja olemme saaneet nauttia auringosta ja sinisestä taivaasta, niin että hetken taas jaksaa täällä Las Palmasin harmaan pilvimassan alla.

Jesuksella on vielä pari päivää lomaa jäljellä mutta nämä päivät otamme ihan rauhallisesti ja koitamme palata takaisin arkirutiineihin. Eli huomenna ohjelmassa kodin siivousta, pyykkien pesua, silittämistä sekä ruokakaupassa käynti. Ja keskiviikkona sitten pitäisi suunnata jälleen crossfit-salille, josta onkin tullut taukoa yli 5 viikkoa. Onneksi on tullut treenailtua myös loman aikana joten ihan rapakunnossa ei sentään tarvitse lomalta takaisin salille palata.

Hyvää ja aurinkoista elokuuta- kesä jatkukoon!