torstai 13. elokuuta 2015

"taidetuokio" lasten kanssa

Nyt kun olemme kotosalla ja Kia vielä koulusta lomalla reilun kuukauden verran, niin yritämme keksiä joka päivälle jotain kehittävää tekemistä. Niin että päivät eivät menisi vain leikkien tai lastenohjelmia katsellen. Tarkoitus olisi retkeillä, käydä rannalla, leipoa, laittaa ruokaa, askarrella ja tehdä erilaisia aktiviteetteja kotona.

Tänään meillä oli vuorossa pieni taidehetki. Kia kun on innokas piirtämään ja maalaamaan, niin aina välillä kehittelen hänelle tällaisia ohjattuja taidehetkiä. Vapaa piirtäminen ja maalaaminen on toki kaikista tärkeintä mutta välillä on kivaa myös tehdä vähän erilaisia juttuja. Tässä on myös se hyvä juttu, että maalaamisen lisäksi tulee käsiteltyä paljon muitakin asioita. Paljon uutta sanavarastoa, geometrisia muotoja ja niiden nimiä, maantietoa ja tärkeintä tietysti se, että tehdään asioita yhdessä! 

Aikaisemmin olen pitänyt vastaavia tuokioita pikkuneidille kahdesta Paul Kleen teoksesta ja molemmilla kerroilla neiti tykkäsi kovasti. Jaksoi keskittyä ja kuunnella sekä havainnoi ihan kivasti teoksissa olevia juttuja. Molemmilla kerroilla teimme myös omat taideteoksen kyseisten teoksien pohjalta.

Tälläkin kertaa menimme samaa kaavaa käyttäen. Ensin otin teoksen esille ja laitoin sen seinälle katseltavaksi. Sitten kerroin, että mikä on työn nimi ja kuka se on on maalannut. Kerroin lyhyesti myös faktoja kyseisestä taitelijasta ja näytin hänen kuvaansa. Katsoimme muita kyseisen taiteilijan maalaamia teoksia. Sitten keskustelimme kuvasta, vertailimme sitä edellisiin teoksiin ja lopuksi sitten teimme omat versiot. 

Tällä kertaa vuorossa oli brasilialainen taiteilija Tarsila do Amaral (1886-1972). Kerroin taiteilijasta muutamalla sanalla ja sen jälkeen etsimme kartasta, että missä sijaitsee Brasilia. 


Katselimme kuvia Tarsilan maalaamista tauluista. 





Tällä kertaa keskityimme kuitenkin teokseen nimeltä "sol poniente" eli käytännössä suomennettuna auringonlasku, jonka hän maalasi vuonna 1929. 



Ensimmäiseksi mietimme:
-          mitä näemme taulussa (Kia huomasi ensimmäisenä auringonlaskun, sitten kaktukset, sitten veden ja siellä olevat "eläimet") 
-         mitä värejä näkyy maisemassa (neiti nimesi hienosti kaikki värit ja vieläpä tarkennettuna erikseen värien vaaleat ja tummat sävyt)
-          ovatko värit iloisia / surullisia (Kian mielestä iloisia) 
-          mitä näkyy kuvassa lähimpänä (Kian mielestä olivat majavia) 
-          mistä pidät eniten kuvassa, miksi (neiti tykkäsi eniten vedestä, koska se on sinistä)




Teoksen nimi on ”sol poniente” , laskeva aurinko. Mietimme, että miksiköhän taiteilija halusi maalata juuri auringonlaskun. Entä minneköhän aurinko menee kun se laskee ja kuu nousee taivaalle. 

     Tämän jälkeen vertailimme Paul Kleen teosta "castle and sun" sekä Tarsilan "Sol poniente" . Pohdimme, että kummassa on enemmän suoria linjoja ja viivoja, kummassa taas enemmän kaarevia viivoja ja muotoja. Kummassa on enemmän geometrisia muotoja. Ovatko auringot samassa paikassa, ovatko ne saman kokoisia ja värisiä, onko ne piirretty samalla muodolla jne.



Lopuksi mietimme auringonlaskua eli hetkeä kun aurinko laskee horisontin taakse. Pidimme pienen mietiskelyhetken ja palasimme viime lomalle, Fuerteventuran rannalle jossa ihailimme auringonlaskua. Laitoimme silmät kiinni ja kuvittelimme itsemme rannalle katsomaan auringonlaskua. Kuuntelimme mielessämme lokkien kirkuvia ääniä ja meren aaltoja. Haistoimme mielessämme meren suolan ja tunsimme kuinka auringon viime säteet lämmittivät ihoamme. Ja tämän jälkeen aloimme sitten maalauspuuhiin - tehtävänä oli maalata auringonlasku! 






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti