maanantai 24. elokuuta 2015

Suositeltava lastenelokuva: inside out - mielen sopukoissa

Ensi viikolla Suomessa tulee elokuvateattereissa ensi-iltaa koko perheen elokuva Inside out - mielensopukoissa. Täällä Espanjassa se on pyörinyt jo kuukauden päivät ja olemme käyneet katsomassa elokuvan jo peräti kahteen otteeseen. Ehdottomasti suositeltava elokuva, jopa 4-vuotiaiden kanssa. Suomessa tämä taitaakin olla elokuvan alaikäraja. 




Elokuva on Pixarin tuottama 3D-tietokoneanimaatio, joka kertoo viidestä tunteesta (ilo, kiukku, inho, pelko ja suru) jotka ovat 11-vuotiaan Riley- tytön sisässä ja yrittävät ohjata tyttöä elämässään. 






Tämä on lasten kanssa siinä mielessä loistava elokuva, että monesti lapsilla on vaikeuksia tunteiden kanssa. Ja ainakin täällä Espanjassa on tällä hetkellä todella "muodissa" ns. tunnekasvatus eli lapsia opetetaan pienestä pitäen käsittelemään omia tunteitaan. Tämä on mukana monissa kouluissa jopa oppiaineena! Mielestäni olisi suotavaa, että tästä tulisi ihan pakollinen oppiaine sillä sen verran tärkeästä asiasta on kysymys. Eikä pelkästään täällä Espanjassa vaan varmasti myös Suomessa tällaisesta olisi paljon hyötyä. Ja ihan päiväkoti-ikäisistä lähtien. Voisin veikata, että maailmasta tulisi paljon parempi paikka kun ihmiset oppisivat hallitsemaan ja ymmärtämään paremmin tunteita - niin omia kuin muiden ihmisten.

Meilläkin on kotona muutamia kirjoja ja satuja, joiden avulla aina silloin tällöin käymme näitä tunneasioita läpi pikkuneidin kanssa. Etenkin näin uhmaiän aikaan erilaisten tunteiden läpikäyminen on jokapäiväinen juttu ja tärkeää olisi pystyä tukemaan lasta tässä prosessissa. Ei niin, että lasta torutaan hänen tunteistaan vaan niin, että mietitään mistä kyseinen tunne johtuu ja mitä asialle voitaisiin tehdä.





Ajatukset, tunteet ja käyttäytyminen sekä fysiologiset reaktiothan kulkevat käsi kädessä toisiinsa vaikuttaen. Ihmisen ajatusten, tunteiden ja käyttäytymisen välillä saattaa olla hyvin toimivia tai toimimattomia kehiä. Yleisesti esim. negatiivinen ajattelutapa johtaa helposti masennukseen, joka johtaa luovuttamiseen ja tekee suhtautumistavasta entistä kielteisemmän. Toimiva kehä taas on sellainen, jossa ihminen uskoo onnistuvansa, saa hyvän olon tunteen, luottaa taitoihinsa ja yleensä siten myös onnistuu tehtävässään. 

On osoitettu, että tunnetaidot vaikuttavat merkittävästi koko elämään, mm. 
* sosiaaliseen kyvykkyyteen ja koulusuoriutumiseen
* suosittuna tai epäsuosittuna olemiseen
* kykyyn jakaa omastaan
* taitoon auttaa muita
* ongelmaratkaisutaitoon
* kykyyn pyytää apua muilta ihmisiltä
* suhtautumiseen vanhempia ja yhteiskuntaa kohtaan
* terveyteen aikuisiällä
* työuran kehittymiseen
* päihteiden käytön määrään
* väkivallattomuuteen jne. 


Tunteet eivät ole olemassa vain "tunteilua" varten vaan ne auttavat ihmistä selviytymään. Ja siitä tässä elokuvassakin on kyse. 

Rileyn perhe muuttaa uuteen, pelottavaan kaupunkiin ja tässä vaiheessa tunteet yrittävät auttaa tyttöä läpi vaikean muutosvaiheen. Mutta kun ilo ja suru tempautuvat vanhingossa syvälle Rileyn mielen syövereihin ja vievät ydinmuistoja mennessään, niin siinä vaiheessa pelko, kiukku ja inho ottavat ohjat tytön elämässä. Ilon ja surun on selvitettävä pitkä ja hankala matka läpi pitkäaikaismuistin, mielikuvitusmaan, abstraktin ajattelun ja unituotannon päästäkseen takaisin päämajaan. 

Elokuvan kesto on 1 tunti 42 minuuttia ja ainakaan meidän pikkuneidillä ei ollut mitään ongelmia keston suhteen. Toisella elokuvakerralla mukana olivat myös ystävät - 4-vuotias poika, 6-vuotias poika sekä 8 -vuotias tyttö. Ja kaikki pitivät elokuvasta kovasti. 

Elokuva toimii myös hyvänä pohjana kun näitä tunneasioita aletaan käsittelemään kotona lapsen kanssa. Olemassa on lukemattomia erilaisia harjoituksia, joiden avulla voi käydä tunteita läpi lapsen kanssa. Kaikkien tunneharjoitusten lähtökohtana on kuitenkin myötätunnon ja empation kokemus. Niin lapsen, nuoren kuin aikuisen, joka harjoittelee tunteiden ja käyttäytymisen säätelyä, on saatava tuntea että hänet hyväksytään, hänestä välitetään ja häntä rakastetaan. Ja siksi hänen halutaan oppivan tunnetaitoja.  Myynnissä on myös erilaisia tunnukortteja, joita voidaan käyttää apuna. 

Myös seuraavia tunnetaitoharjoituksia voi tehdä jopa yhden lapsen kanssa:
- keskustele kuvakirjojen ja satukirjojen tapahtumista. Miettikää yhdessä, että mitä tunteita satu herättää, miltä kuvien ihmisistä tuntuu jne.
- kuunnelkaa musiikkia ja miettikää, että onko laulu iloinen / surullinen / vihainen / pelottava jne. Entä miten kyseistä musiikkia / laulua voisi tanssia niin että tunne tulee esille.
- erilaiset arvausleikit ja pantomiimit, mitä tunnetta esitän?
- vanhempien lasten kanssa roolileikit, draamat ja näytelmät
- erilaiset pelit, joisa opitaan sääntöjen noudattamista, voittamista ja häviämistä. Erittäin hyvä keino tunteiden läpikäymiseen!!

Myös aktiivisen rentoutumisen opettelu on tärkeä keino tunnetaitojen oppimiseen. Jännittyneenä ja stressaantuneena on vaikeaa olla, nauttia ja iloita mistään, keskittyä tai oppia uutta. Tässä esim. yksi helppo juttu:



Millainen on ollut sinun päiväsi?








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti