maanantai 13. heinäkuuta 2015

Lomalla osa 2. Kotimaan matkailua

Tällä viikolla olemme kiertäneet lähiseudun vierailupaikkoja sillä sää on ollut koko viikon viileä ja epävakainen. Eli on pitänyt keksiä vaihtoehtoisia lomanviettotapoja perinteisten ulkoilupuuhien tilalle. Vaikka eipä tuo sade ole ainakaan pikkineitiä kauheasti haitannut, päinvastoin. Hän on nauttinut täysin rinnoin myös noista sateisemmista päivistä-se kun on tuollaiselle kanariantytölle melkoista eksotiikkaa..

Espanjassa ei kenellekään tulisi mieleenkään lähteä ulkoilemaan vesisateella mutta siellä ei osatakaan pukeutua sään mukaisesti. Kunnon varusteilla ei pieni sade haittaa!

Torstaina kävimme Yyterin kylpylässä, joka oli ihan ok mutta en välttämättä lähtisi kenellekään suosittelemaan. Ei sitä kylpyläksi edes voi kutsua, enemmänkin ihan hotellin allasosasto. Yksi 17 m pitkä kuntoallas, pieni poreallas, pieni lasten allas ja yksi ns.terapia-allas, jossa muutama vesisuihku ja pari metriä pitkä vesiliukumäki. Eikä vesikään ollut mitään ihanan lämmintä, juuri tarkeni. Mutta sadesäällä toki parempi vaihtoehto kuin uiminen ulkosalla.. Ja meidän pikkuneiti oli kyllä ihan tyytyväinen.

Kylpylä on avoinna päivittäin klo 11-20 ja sisäänpääsymaksu on 17 € aikuisilta ja 11 € lapsilta 4-14 vuotta. Tai perhepaketti 2aik+max. 3 lasta maksaa 40 euroa. Mielestäni aika kallista.

Samalla reissulla kävimme myös Yyterin näköalatornissa. Eihän se esim. Näsinneulalle vedä vertoja korkeudellaan mutta toki näkymät ovat ihan hienot joka suuntaan. Ylhäällä on kahvio mutta tarjolla oli lähinnä juomien lisäksi jäätelöitä, kahta lajia kuivia pullia sekä pari sämpylää.

Perjantaina pikkuneiti pääsi mummun sekä ystävänsä Niilon ja Niilon mummun kanssa maatilavierailulle Merikarvialla sijaitsevaan Koivuniemen herraan. Heillä oli ollut tosi kiva päivä ja sinne pitää seuraavalla kerralla lähteä itsekin mukaan. Tätä paikkaa voi sitten jo suositella!

Tila on avoinna ti-su klo 11-18 ja paikalle kannattaa suunnata heti aamulla sillä aktiviteetit alkavat heti klo 11 alkaen. Tarjolla on eläinten hoidin lisäksi mm. lehmän&vuohen lypsämistä, traktoriajelua, poniratsastusta jne.

Alueella on kahvio ja siellä tarjolla päivittäin soppalounas mutta ulkosalla on myös nuotiopaikkoja eli omat grillimakkarat voi ottaa mukaan.

Liput maksavat 12 €, alle 2-vuotiaat maksutta.

Lauantaina suuntasimme viikonlopun viettoon Turkuun. Lauantaina oli ohjelmassa Muumimaailma ja Caribia-kylpylä, sunnuntaina kummitytön rippijuhlat.

Muumimaailmassa olimme ensimmäistä kertaa ja luulenpa että vierailu jäi myös viimeiseksi. Kia kun ei ole mikään Muumi-fani, joten hänelle ei mitään suuria elämyksiä ollut tarjolla. Toki hahmot olivat tuttuja Muumi-kirjoista mutta esim. tv-sarjasta hän ei koskaan innostunut. Mutta tulipahan nähtyä ja koettua...

Pieni pettymys puisto loppujen lopuksi oli. Ainakin jos hintaan suhteuttaa-27 euroa /hlö on mielestäni aivan liikaa siihen nähden, että mitä on tarjolla. Olisin kaivannut enemmän interaktiivisuutta-siis niin, että lapset saisivat itse tehdä ja kokea. Ei vain katsoa. Varsinkin kun esityksetkin olivat mielestäni aika vaatimattomia.

Olimme sentään onnekkaita säiden suhteen. Sääennuste lupasi sadetta ja päivä olikin aika pilvinen mutta paria pisaraa enempää emme onneksi saaneet niskaan. Nimittäin sateella ei puistossa ole kovinkaan paljon tekemistä...

Ruokapaikkoja alueella oli useampia, tosin suurin osa ulkotiloja. Me söimme Mamman keittiössä, jossa oli myös sisätila. Siellä on tarjolla kotiruokabuffet, salaattibuffet ja lasten buffet. Me söimme salaattibuffan 11 eurolla ja se oli ihan hyvä. Lasten buffa maksoi 4 euroa ja tarjolla oli esim. muusia, nakkeja, lihapullia sekä vihanneksia.

Muumimaailma on näin kesällä avoinna klo 10-18 ja mielestäni päivä on ihan riittävä aika vierailuun. Tosin myös kahden päivän lippuja on myös myynnissä.

Iltapäivällä suuntasimme Caribian hotellikylpylään, josta olimme varanneet huoneen. Kahden hengen huone kahdella junnupatjalla maksoi 140 € ja sisälsi aamiaisen sekä kylpylävierailun.

Kylpylä on näin kesällä avoinna joka päivä klo 10-22, paitsi su klo 21 asti. Kylpylään voi mennä myös vaikka ei yöpyisi hotellissa ja näin kesällä hinta on aikuisilta 12€ ja lapsilta 7€, S-etukortilla hinnoista saa vielä pari euroa alennusta. Mielestäni hyvä hinta!

Itse kylpylä oli ihan ok. Meillä ei kauheasti ole kokemusta Suomen kylpylöistä mutta mielestäni Caribia oli ainakin parempi kuin Kuusamon Tropiikki. Ystävämme taas pitivät esim. Nokian Edeniä parempana.
Joka tapauksessa viihdyimme hyvin pari tuntia altailla. Ilma ja vesi oli riittävän lämmintä eikä väkeä ollut ihan hirveän paljon. Tosin lasten allas oli vähän ahdas mutta sekin johtui ehkä siitä, että altaassa lillui lämmittelemässä myös aika määrä aikuisia. Toki ymmärrän, että pieniä lapsia pitää valvoa mutta mielestäni se ei vaadi sitä, että aikuiset makaavat siellä altaassa ja vievät tilaa lapsilta...

Kylpylän jälkeen kävimme syömässä hotellin Havanna-ravintolassa, jossa söimme maukkaat kana-annokset.

Ravintola on tyypillinen ketjuravintola mutta olimme tyytyväisiä ruoan makuun ja muutenkin palveluun. Vaikka siisteydessä olisi ehkä parannettavaa..

Pöydän alta löytyi kaikenlaista...

Kivaa oli myös leikkipaikka ravintolan vieressä eli lapset saivat peuhaat siellä vielä viimeiset energiat ennen nukkumaan menoa.

Sunnuntaina oli sitten vuorossa kummitytön rippijuhlat, jotka onnistuivat hyvin. Tarjoilut olivat maittavat ja juhlasankari nuori&kaunis.

Ja Kiakin tykkäsi kun kummitytön 5-vuotias pikkusisko oli leikkiseurana.

Mukava reissu kaiken kaikkiaan!

Nyt on sitten alkamassa viimeinen lomaviikko Suomessa ja sitä viettämään saapui myös Jesús, jolla alkoi loma. Suunnitelmissa on mm. Pori Jazz, lukion luokkakokous, ystävien tapaamista, urheilua, rentoutumista, yhdessä oloa ja ehkäpä vierailu myös Särkänniemeen. Suunnitelmat vielä vähän avoinna, kaikki riippuu säistä.

Ohjelmassa myös päivittäin pari tuntia Kian uimakoulua Porin maauimalassa. Se alkoi tänään ja jatkuu perjantaihin asti. Viileästä säästä huolimatta neiti viihtyi ihan hyvin.

Nyt sitten seurataan päivittäin sääennusteita ja tehdään suunnitelmia sen mukaan.. Kunhan nyt ei vettä joka päivä sataisi niin olisimme ihan tyytyväisiä. Helteistä emme enää edes unelmoi...