sunnuntai 19. huhtikuuta 2015

Teatteria, ulkoilua ja muita kuluneen viikon touhuja

Kulunut viikko on mennyt jälleen vauhdikkaasti sillä ohjelmaa ja tekemistä on riittänyt jokaiselle päivälle. Kaikkien arkipäivän normijuttujen lisäksi olemme käyneet teatterissa (Kia peräti kolme kertaa),   viettäneet rantaelämää, tutustuneet kasvitieteelliseen puistoon, viettäneet aikaa ystävien ja ystäväperheiden kanssa sekä paljon, paljon muuta. Välillä kyllä tuntuu siltä, että kotona ei ehdi oikeastaan lainkaan olla vaikka olemmekin hyvin kotona viihtyviä ihmisiä ja koti on meille tärkeä paikka. Mutta toisaalta on myös mukava nähdä ja kokea kaikenlaista ja kotona nuo mahdollisuudet ovat kuitenkin loppujen lopuksi aika rajoitetut.. No, vielä olisi pari päivää aikaa nauttia "kotona olosta" kunnes taas pakataan matkalaukut ja lähdetään reissuun. Tiistaina matka vie Madridiin, josta jatkamme Jesuksen vanhempien sekä veljen perheen kanssa Pariisiin ja Disneylandiin. Eli vauhdikas elämä jatkuu myös ensi viikolla...

Viime viikolla olimme Alfredo Kraus -auditoriossa katsomassa Patito Feo eli Ruma ankanpoikanen -näytelmää. Näitä saman ryhmän esityksiä olemme käyneet katsomassa useita sillä lähes joka kuukausi on joku esitys ollut tarjolla. Nämä ovat sellaisia vajaan tunnin pituisia mininäytelmiä perinteisistä saduista mutta uudelleen muokattuina eli paikallisella huumorilla lisättynä.. Mutta menettämättä kuitenkaan sitä tarinaan vanhaa ajatusta ja opetusta. Ihan kivoja juttuja ja Kia on niistä tykännyt kovasti eikä liputkaan maksa kuin viisi euroa.

Viime viikonloppuna sää suosi ja aurinko paistoi siniseltä taivaalta molempina päivinä. Joten viime sunnuntaina suuntasimme Las Canterasin rannalle päivää viettämään. Olipa ihanaa pitkän ja kylmän talven jälkeen nauttia kauniista&lämpimästä päivästä rannalla. Itse asiassa tällaisina päivinä Las Palmas on oikeinkin kiva paikka asua... näin keväällä kun ei ole vielä liian kuuma, joten rannallakin jaksaa olla useamman tunnin. Ja myös tuo sininen, lähes pilvetön taivas on ihanaa vaihtelua siihen iänikuiseen harmaan pilviseen säähän, jota täällä riittää vuodenajasta riippumatta.

Tällä viikolla korkkasimme myös uuden Muurikka- sähkösavustimen, jonka saimme Jesuksen kanssa yhteisenä syntymäpäivälahjana. Toin sen Suomesta nyt mukanani (onneksi oli toinen matkalaukku varattuna vain ostoksia varten...)  kun lomalla kävimme ja samalla tietysti myös monta pussia leppäpuruja. Niitä kun en usko täältä löytyvän.. Lähikaupasta lohifilee mukaan ja ei kun testaaamaan... Ei ollut palasokeria (koska sitä ei täällä käytetä) laittaa mukaan mutta erittäin hyvää tuli ilmankin. Ja monen mielestä ei se sokeri edes makua mitenkään muuta, ainoastaan väriä. Ja eihän sillä värillä niin väliä ole, kunhan maistuu hyvältä. Ja kyllä maistui!! Sen verran onnistunut oli tämä testikerta, että kokeiluja pitää jatkaa myös tulevaisuudessa. Ja uskoisin, että tästä eteenpäin meidän juhlissa savukala taitaa olla vakiotarjottava - sitä kun ei täältä Espanjasta löydy.

Tämä viikonloppu on ollut myös ohjelmaa täynnä sillä sääennuste lupasi pilvisempiä päiviä, joten rantaelämä Las Palmasissa ei onnistunut. Eikä etelään asti tehnyt mieli lähteä ajelemaan.. Kia pyysi, että lähtisimme johonkin retkellä piknik-eväiden kera ja niinpä toteutimme neidin toivomusta ja suuntasimme retkellä Jardin Botanicoon eli kasvitieteelliseen puutarhaan. Siellä menikin melkein kolme tuntia kun kävelimme ympäri puistoa, ihmettelimme kasveja ja luontoa sekä tietysti nautimme ne piknik-eväät. Mielessä kävi myös pidempi patikkaretki vuorille mutta koska säästä ei ollut täyttä varmuutta niin päätimme suunnata sinne jonain toisena, hieman aurinkoisempana päivänä. Tällä saarella on paljon sellaisia patikkareittejä, jonne voi suunnata myös lasten kanssa joten niitä tulemme varmasti tulevaisuudessa testailemaan.

Emme olleet aikaisemmin käyneet kyseisessä puistossa mutta sinne tulemme suuntaamaan taatusti myös tulevaisuudessa. Ja kaiken lisäksi sisäänpääsy on maksuton. Puisto löytyy Tafiran kylästä, joka on rinteillä tuossa Las Palmasin yläpuolella. Avoinna joka päivä klo 9-18.

Lauantai-illalla kävimme vielä meidän pikkuneidin suosituksesta katsomassa Dot-tanssinäytelmän Cuyas-teatterissa. Kia kävi katsomassa esityksen jo perjantaina koulun kanssa ja ilmeisesti sen verran ison vaikutuksen teki, että hän halusi nähdä sen uudelleen ja meidän kanssa. Joten totta kai paikalle suuntasimme sillä lauantai oli ainoa esityskerta täällä Las Palmasissa normaalille yleisölle. Ja olipa hyvä, että menimme. Oli nimittäin todella loistava esitys - yhdistelmä tanssia ja valoshowta. Kahden tanssijan vetämä esitys, joka on nimenomaan tehty lapsille. Uskomatonta, miten pienetkin lapset katsoivat esitystä keskittyneesti koko tunnin ajan.  Esitys on myös saanut palkintoja, eikä turhaan. Tässä vähän makua esityksestä:   https://www.youtube.com/watch?v=EoQ5Kt_LFUc

Sunnuntaiaamukin valkeni pilvisenä ja varsin viileänä Las Palmasissa, joten rannalle meno ei oikein houkutellut. Niinpä päätimme suunnata Aguimesin kylässä (lähellä lentokenttää) sijaitsevaan Cocodrilo park-puistoon, joka on pääasiassa "löytöeläimistä" koostuva pieni eläinpuisto. Valtaosa puiston eläimistä on nimittäin tullut sinne tullin tai poliisin toimesta eli salakuljetettuja tai muuten poliisin haltuun joutuneita eläimiä, jotka ovat saanet puistosta uuden, paremman kodin.

Mikään iso eläinpuisto ei ole kyseessä mutta siitä huolimatta varsin mukava vierailupaikka. Me saimme siellä kulutettua reilut kolme tuntia eli juuri sopiva päiväretkipaikka. Puistosta löytyi tietysti nimen mukaisesti paljon krokotiileja mutta myös käärmeitä, erilaisia apinoita, tiikereitä, lukuisia eriliaisia kotieläimiä sekä erilaisia lintuja. Kaikki eläimet olivat hyvin hoidetun oloisia ja muutenkin paikka oli viihtyisä. Tänne suuntaamme varmasti uudemmankin kerran. Normaalihinta oli aikuisilta 9.90 € ja lapsilta 6.90 € mutta me residentteinä eli saaren asukkaina maksoimme yhteensä 12 euroa. Varsin kohtuhinta siis.

Itselle parasta antia olivat ehdottomasti apinat, joilla oli ruokintahetki klo 12. Sitä varten puiston kahvilasta sai ostaa banaaneja (3 kpl eurolla) ja niitä sai sitten itse antaa apinoille. Apinaperheeseen oli saatu hiljattain myös perhenlisäystä sillä siellä oli kaksi pientä apinanpoikasta. Varsin hauskoja veijareita kaikki!

Koska viikonloppu on ollut varsin vauhdikas niin päätimme sunnuntai-iltapäivällä rauhoittua hetkeksi sohvalle katsomaan elokuvaa. Kia valitsi Onneli ja Anneli- elokuvan, jota emme olleet ennen nähneet. Ja nappivalinta olikin - tykkäsimme siitä molemmat.

Illalla vielä pikainen ostosreissu läheiseen Arenas-ostoskeskukseen, josta lähti mukaan vähän uusia kevätvaatteita. Pääasiassa Kialle, kuten aina... Kaikki vaatteet ovat Primarkista ja siellähän ne eivät paljon maksa. Hameet, mekot, puserot noin 8 euroa, t-paitoja saa parilla eurolla jne.

Nyt siis vaan pakkailemaan uudet vaatteet mukaan reissulle. Tosin se puuha taitaa jäädä huomiselle...

Mukava viikonloppu takana ja toivottavasti yhtä mukava viikko edessä!