sunnuntai 12. huhtikuuta 2015

Suomi-koulu: Mikael Agricolan päivä ja suomen kielen päivä

Tällä viikolla Suomessa vietettiin Mikael Agricolan päivää ja Suomen kielen päivää, joka taitaa olla yksi vähiten tunnetuimmista liputuspäivistä. Moni toki tietää, että häntä pidetään suomen kirjakielen isänä ja että hän kirjotti ABC-kirjan, joka oli ensimmäinen suomalainen aapinen.  Koska päivä osui sopivasti meidän Suomi-kouluviikolle niin pääsimme lasten kanssa vähän keskustelemaan asiasta. Koska mukana on myös muutamia hyvin pieniä lapsia (nuorimmat vajaa 4-vuotiaita) niin kovin perusteellisesti ei aihetta voi tietenkään käsitellä. Mutta kuitenkin niin, että lapsille tulisi edes nimi tutuksi ja tieto siitä, että hänen ansiostaan on olemassa suomeksi kirjoitettuja kirjoja. 

Pyysimme etukäteen lapsia tuomaan oman lempikirjan mukanaan ja jokainen pääsi sitten kertomaan siitä. Vanhemmilla lapsilla on paljon Ella-kirjoja ja nuoremmilla puolestaan enemmän eläin- ja prinsessasatuja. Mutta myös Mauri Kunnaksen kirjoja oli mukana useampia. 





Tämän jälkeen jakaannuimme kahteen ryhmään ja pienempien kanssa jatkoimme kirjojen parissa. Ensin leikimme vähän kirjastoa eli toin mukanani ison laatikon kirjoja meiltä kotoa ja niistä lapset saivat sitten valita mieleisensä ja lopuksi luimme yhden kirjan ääneen. Tämän jälkeen kekseimme itsekin vähän tarinoita ja apuna meillä oli Jonoon järjestä -tarinapalapeli. Siinä on aina kolme kuvaa, joista muodostuu pieni tapahtuma ja lasten tehtävänä on tietysti koota se palapeli ja sitten kertoa omin sanoin, että mitä siinä tapahtuu.



Tämän jälkeen oli vuorossa askartelutuokio, jossa teimme lukutoukka-kirjamerkin. Isompien ryhmässä puolestaan tehtiin kirjontatöitä vohvelikankaalle ja ne onnistuivatkin yllättävän hyvin ottaen huomioon sen, että täällähän ei koulussa mitään käsitöitä ole ohjelmassa. 




Saimme myös kutsun "maapallo-projektiin"  Rodoksen Suomi-koululta. Heillä on ilmeisesti ensi vuoden ohjelmassa tutustuminen maailman eri kolkkiin ja tämä tapahtuu hauskasti Suomi-koulujen avulla. Eli jokaista koulua pyydettiin lähettämään pienet jutut oman koulun toiminnasta sekä paikasta, jossa koulu sijaitsee. Näin he sitten tutustuvat maailmaan vähän erilaisen kuvakulman kautta - eli missä päin maailmaa sijaitsee Suomi-kouluja.. Ihan hauskalta kuulostava projekti ja tekee taatusti maantiedosta hieman mielenkiintoisempaa.


Meidän pienessä 15 lapsen Suomi-koulussa ei vastaavaan projektiin ehkä kannata lähteä koska kussakin ikäryhmässä on vain muutamia lapsia. Se tekee jo muutenkin toiminnasta varsin haastavaa. Esim. pienempien ryhmässä on neljä 3-vuotiasta ja sitten kolme 6-vuotiasta, joista yksi puhuu suomea jotenkin, yksi vähän paremmin mutta ei osaa lukea ja kolmas puolestaan puhuu melko hyvin ja osaa jopa lukea auttavasti. Eli haastetta riittää kun ryhmän tekemisiä suunnittelee. Mutta näillä resursseilla mennään ja kotona sitten touhuillaan lisää, ainakin meillä. Esim. tänään sunnuntaina meillä on pelattu Ekapeli- nimistä oppimispeliä, jonka voi ladata tietokoneelle tai mobiililaitteelle ihan maksutta. Meillä on käytössä Ekapeli Alku, joka on tarkoitettu esikouluikäisille lapsille ja siinä harjoitellaan esim. kirjaimia ja äänteitä. Kia kun tykkä kovasti näistä erilaisista hyötypeleistä niin mitään muita emme ole koneille edes ladanneet. Eli silloin kun pääsee koneen ääreen pelaamaan niin tekee ainakin samalla jotain hyödyllistä... 

Seuraava Suomi-koulupäivä olisi taas vuorossa kahden viikon päästä mutta valitettavasti meiltä se jää väliin taas reissun takia. Silloin teemana olisi liikenne ja kulkuvälineet. Sen jälkeen onkin enää muutama päivä koulua jäljellä kunnes 6.6. on lukuvuoden päättäjäiset ja kevätretki. Se onkin jo suunnittelun alla... 










Ei kommentteja:

Lähetä kommentti