maanantai 27. huhtikuuta 2015

Disneyland, Pariisi

Niin meni viikko taas vauhdilla ja tuli Disneyland nähtyä. Perille saavuimme viime keskiviikkona ja palasimme takaisin Madridiin sunnuntaina. Eli perillä ehdimme viettää 3.5 päivää, joka oli ihan riittävästi. Paremmalla suunnittelulla ja pienemmällä seurueella vähempikin olisi riittänyt sillä nyt aikaa meni paljon "hukkaan" kun  pyöritimme ohjelmaa 8 hengen seurueella. Meillä oli reissussa mukana siis meidän perheen lisäksi Jesuksen veli perheineen (6-vuotias poika) sekä tietysti Jesuksen vanhemmat. Ja kun kaikkien ajatukset ja toiveet piti huomioida niin aikatauluissa oli välillä aikamoista sumplimista. Mutta loppujen lopuksi hyvin reissu meni eikä isompia kinasteluja syntynyt loman aikana. Myös lapset käyttäytyivät ihan superhienosti koko reissun ajan vaikka odottelemista oli todella paljon ja päiväaikataulut joustivat joka suuntaan.

Olimme varanneet yksityiskuljetuksen ja meitä olikin vastassa minibussi, jolla menomatka Disneylandiin sujui 45 minuutissa ja paluumatka sunnuntaiaamulla klo 6 aikaan ainoastaan 30 minuuttia. Hintaa tulee hieman enemmän kuin yhteisbussilla mutta on hintansa arvoinen.

Me majoituimme Sequoia Lodge- hotellissa, joka on yksi Disney-hotelleista. Lähimpänä puistoa, aivan puiston portilla, sijaitsee kaikista tasokkain ja kallein hotelli eli Disneyland -hotel. Mutta eivät nuo vähän edullisemmatkaan vaihtoehdot kovin kaukana sijaitse sillä New York, Newport Bay Club ja Sequoia Lodge sijaitse tosiaan vajaan 10 minuutin kävelymatkan päässä.  Itse emme kokeneet sijaintia mitenkään ongelmana vaan tuo kävelymatka oli hyvinkin mukava. Muita Disney-hotelleja emme nähneet mutta eivät nekään ilmeisesti kovin kaukana sijaitse. Ja joka tapauksessa hotelleista on maksuton kuljetus eli sijainti ei mielestäni ole niinkään ratkaiseva asia. Ellei sitten ole jotain syytä, että minkä takia esim. pitäisi kesken päivää päästä hotellilla käymään.

Sequoia Lodge on hyvinkin perushotelli, kolmen tähden tasoa niin huoneiden kuin esim. aterioiden osalta. Mutta toisaalta kiva lisä oli pieni kuntosali sekä uima-allas, joita tulikin käytettyä. Aamut meillä alkoivat yleensä hyvissä ajoin sillä klo 7 suuntasimme joka aamu lenkille ja kuntosalille.  Lapset jäivät nukkumaan isovanhempien kanssa, onneksi oli väliovella varustettu huone. Suihkun jälkeen aamupalalle koko seurue ja sen jälkeen suunta kohti Disneylandia.

Hotelli sijaitsee luonnon keskellä, joten ympäristössä on kivoja lenkkimaastoja. Aamut näin huhtikuussa olivat varsin raikkaita, lämpötilan ollessa alle 15 astetta. Mutta päivän aikana lämpötila nousi joka päivä reiluun 20 asteeseen. Eli meillä oli aika hyvä tuuri säitten suhteen -aurinko paistoi kirkkaalta taivaalta lähes joka päivä. Ainoastaan lauantaiaamu alkoi ja päättyi sateisena mutta silloinkin koko päivä oli muuten aurinkoinen. Mutta toisaalta ei ollut myöskään liian kuuma eli hyvin jaksoi koko päivän auringossakin olla.

Meidän huoneet olivat ihan standard-huoneita - kahden hengen huoneessa oli leveä parivuode ja lapsiperheiden huoneessa on kaksi parivuodetta. Eli huoneeseen mahtuu tarvittaessa nukkumaan kaksi aikuista ja kaksi lasta. Lisäksi hotellissa on siis myös väliovin varustettuja huoneita.

Hotellin ateriat eivät olleet mitään gourmet-tasoa, mikä oli lievä pettymys. Ja sama juttu koski myös Disneylandin muitakin ravintoloita. Sitä jotenkin odottaa jonkinlaista tasoa kun kuitenkin ollaan Ranskassa.. mutta toisaalta Disneyland on Amerikkalainen juttu, joten ehkäpä se sitten vaikuttaa asiaan.

Aamupala hotellissa oli varsin perussettiä eli tarjolla oli lähinnä vaaleaa leipää, tehdasvalmisteisia croissantteja, paria lajia leikkeleitä, juustonpalasia (ei edes siivuja), muroja, jogurttia sekä hedelmäsalaattia. Kananmunat, munakkaat, pekonit ym. olivat tarjolla ainoastaan lisämaksusta.

Olimme etukäteen varanneet gourmet+ ateriapaketin, joka sisälsi ns. täyshoidon eli aamiaisen hotellissa, lounaan tietyissä Disneylandin ravintoloissa sekä illallisen joko hotellin ravintolassa tai Disneylandin ravintoloissa. Me nautimme lounaan aina jossain ravintolassa Disneylandissa ja illallisen sitten hotellissa. Kaikki paikat aterioille (jopa aamiaiselle ) tulee varata aina etukäteen sillä ravintolat ovat pieniä siihen nähden, että paljonko väkeä alueella liikkuu. Eli pöytävaraus on aina tehtävä etukäteen.. Ne olisi voinut tehdä jopa ennen saapumista mutta kun espanjalaisella seurueella olimme liikenteessä niin eihän tietenkään voi odottaa, että suunnitelmia tehtäisiin niin pitkälle. Joten me varasimme seuraavan päivän ateriat aina vasta edellisenä iltana ja tämä johti tietysti siihen, että parhaat ajat olivat jo aina menneet. Niinpä monesti saimme varauksen vasta klo 15 aikohin ja kun palvelu ravintoloissa oli vielä todella hidasta, niin lounaan nauttiminen venyi yleensä pitkälle iltapäivään. Voin siis suositella sitä, että varaa ateriat kaikille päiville viimeistään siinä vaiheessa kun saapuu hotelliin. Sillä jopa aamiaiselle on tarkat ajat...

Toki ateriointimahdollisuuksia on muitankin - alueella on loppujen lopuksi ihan hyvä määrä ravintoloita. Eli jos ei halua viettää paria tuntia ravintolassa lounasta nauttien niin tarjolla on myös lukuisia pikaruokaravintoloita. Mutta niiden tasosta en osaa sanoa sillä me nautimme lounaan aina ihan kunnon ravintolassa. Silloin kuitenkin kannattaa varautua siihen, että lounaan nauttimiseen menee ainakin 1.5 tuntia. Toisaalta pieni breikki päivän keskellä tekee myös ihan hyvää sillä ei siellä muuten koko päivää jaksa kävellä. Puisto on kuitenkin avoinna joka päivä klo 10-22 eli aikaa on taatusti ihan riittävästi.

Ensimmäisenä päivänä nautimme lounaan Silver Spur Steakhouse -ravintolassa, joka oli oma suosikkini. Ateriapakettiin kuuluva menu sisältää alkuruoan, pääruoan ja jälkiruoan. Itse nautin alkupalana naudan carpacciota ja pääruokana lohta, molemmat maukkaita. Jälkiruoaksi valitsin kahvin kera tarjottavia pikkujälkkäreitä, jotka olivat kaikki herkullisia.

Toisena päivänä lounastimme Bistro Chez Remy -ravintolassa, joka on tehty Ratatouille -elokuvan teeman mukaisesti ja tarjolla piti oli ranskalainen tyylinen ateria. Mutta tämä paikka oli paha pettymys - valinnanvaraa ei ollut ja menu oli hyvin pelkistetty. Alkuruokana vihreä salaatti, pääruokana lihaa tai kalaa ranskalaisten kera ja jälkiruokana suklaamousse sekä pari muuta vaihtoehtoa. Kaikki seurueemme jäsenet olivat pettyneitä paikkan ja ruokaan.

Kolmantena päivänä nautimme lounasta pääkadulla Walt´s -ravintolassa, jonka piti edustaa amerikkalaista keittiötä. Mutta yllätyksemme olikin suuri kun löysimme hyvin tyylikkään ravintolan ja menukin oli kiinnostavampi kuin edellisessä paikassa. Täältä seurueemme löysi parhaan liharuoan ja myös alkuruoat sekä jälkiruoat olivat kaikki maukkaita. Ainoastaan valitsemani supreme kana oli iso pettymys sillä tarjolla oli kuiva kananrinta, jota ei edes maukas marsala-kastike saanut pelastettua.

Neljäntenä päivänä lounastimme Blue Lagoon -ravintolassa, jota mainostettiin mereneläviin erikoistuneena ravintolana. Paikka oli itsessään tosi viihtyisä, kynttilöin varustettu luola jonka läpi kulki myös joki. Sitä pitkin kulkivat viereisen merirosvo-aiheisen laitteen veneet, joten varsin erikoisesta paikasta oli kyse. Ruoka ei kuitenkaan vakuuttanut seurueemme jäseniä.

Näiden kokemuksien perusteella voin suositella Silver Spur Steakhouse ja Walt´s -ravintoloita.

Illalliset nautimme lähes joka ilta hotellin ravintolassa, jossa oli noutopöytä. Siellä tarjolla oli ihan kohtuullinen valikoima mutta laatu ei mitenkään kummallista. Kyllä siellä vatsansa täyteen sai mutta mistään ruokailuelämyksistä ei voi puhua. Yhtenä iltana nautimme illallisen Wild West- shown yhteydessä, jonka Jesuksen vanhemmat olivat varanneet lisämaksusta. Kyseeessä oli siis villin lännen teeman mukainen show, jossa tarjottiin illallinen samalla. Hintaa taisi olla aikusilta 50 euroa ja missään nimessä itse en sellaista hintaa maksaisi. Toki esitys oli ihan ok, jos tykkää tuollaisista teemaesityksistä.. Olihan siellä mukana cowboyt, intiaanit, hevoset ja biisonit. Itse en niin esityksestä nauttinut, kuten en myöskään tarjotusta ruoasta, mutta seurueen muut jäsenet olivat kyllä ihan innoissaan.

Lasten ateria oli kanankopi ja perunat, aikuisten lautaselle ladottiin lisäksi palanen maissia, pari kylkipalaa ja makkara. Noista makkara oli ihan maukas. Parasta antia oli jälkiruoka.

Itse alue koostuu eri osioista: Disneyland park, Disney Village sekä Disney Studiot. Kaikki ovat aivan vierekkäin mutta kuitenkin kaikkiin on oma sisäänpääsy. Villagen alueelle pääsee myös ilman sisäänpääsylippua sillä siellä on ainoastaan kauppoja, kahviloita ja ravintoloita. Mutta varsinaisella sisäänpääsylipulla pääsee sitten kulkemaan ihan vapaasti alueiden välillä. Molemmissa on kahviloita ja ravintoloita eli alueelta ei tarvitse sitä varten poistua.

Disneyland park on vielä jaettu erilaisiin alueisiin teeman mukaisesti. Ja kaikilla alueilla on luonnollisesti erilaisia Disneyaiheisia aktiviteetteja mutta ennen kaikkea erilaisia tivolilaitteita. Mielestäni Disneyland onkin lähinnä iso tivoli, jonka laitteet on vain kuvitettu erilaisin Disneyaihein. Ja kaiken lisäksi joka laitteeseen on pitkät jonot, keskimäärin jonotimme n. 20 minuuttia. Lyhin aika taisi olla 5 minuuttia ja pisin lähemmäs tunnin. Ja kun laitteiden kesto on keskimäärin 2-3 minuuttia niin aikamoista jonottamista homma siis on...

Puhelimeen saa ladattua Disneyland Paris -appsin, jonka avulla voi seurata jonotusaikoja. Joka laitteessa oli myös valotaulu edessä, joka kertoi jonotusajan ja aika hyvin ne pitivät paikkansa. Tosin tarjolla oli aina myös ns. single line eli jos on valmis menemään yksin ja ns. täytematkustajana mihin vain vaunuun niin silloin pääsi huomattavasti lyhemmällä jonotuksella. Mutta luonnollisesti lasten kanssa tämä ei tullut kyseeseen...

Laitteista Kian suosikkeja olivat karuselli, Liisa Ihmemaassa-kahvikupit sekä Aladdinin taikamatto.

6-vuotiaan serkkupojan mieleen olivat puolestaan Cars-elokuvan autot sekä veneillä tehty merirosvo-aiheinen seikkailu.

Aikuisten mielestä paras oli puolestaan Ratatouille -elokuvan mukaisesti tehty 3D -seikkailu, jossa pääsi mukaan Remy-hiiren seikkailuihin elokuvassa ja hiiren näkökulmasta katsottuna. Varsin mielenkiintoinenen kokemus mutta kertakokemus sai riittää, sillä jonotusta oli se 45 minuuttia.

Kia tykkäsi myös paljon tapaamisista eri hahmojen kanssa, joita oli tarjolla useaan otteeseen päivän aikana.

Tosin prinsessoja ei ollut mahdollisuus tavata näin vaan niitä näkyi oikeastaan vain kulkueessa, joka meni pääkadun läpi kerran päivässä eli klo 17.30-18. Lisäksi puistossa oli ns. prinsessojen paviljonki, jonne olisi voinut varata ajan ja sitten kyseisenä aikana olisi päässyt henkilökohtaisesti tapaamaan jotain prinsessaa. Mutta etukäteen ei ole mahdollisuutta tietää, että mikä prinsessa on paikalla. Mikäli prinsessoja haluaa nähdä useampia kerralla, niin silloin pitää varata lisämaksusta tarjolla oleva "prinsessa" illallinen, jolloin paikalla on sitten useampi prinsessa ja ne käyvät pöydissä kiertelemässä. Mutta tällaiselle emme osallistuneet - tällä kertaa riitti ihan prinsessojen näkeminen kulkueessa...
Ja siitä neiti kyllä nauttikin täysin rinnoin - kulkue oli ehdottomasti parasta antia koko vierailussa ja sen näimmekin kolme kertaa. Viimeisenä päivänä jopa kauheassa kaatosateessa seisoimme kadun varrella kulkuetta katsomassa mutta neiti oli siitä niin innoissaan, että pitihän se vielä nähdä.

Ja mukaan tosiaan kannattaa varata myös sadevarusteet sillä kuurot voivat olla todella rankkoja, kuten viimeisenä päivänä saimme kokea. Sade alkoi noin vartti ennen kulkueen alkamista ja jatkui kunnon kaatosateena lähes tunnin ajan. Onneksi sade osui viimeisen päivän viimeisiin hetkiin puistossa, joten pieni kastuminen ei enää haitannut!

Kulkue matkaa ns. pääkadun läpi ja väkeä alkaa kertyä paikalle jo paljon ennen kulkueen alkamista klo 17.30. Joten paikalla on oltava hyvissä ajoin, jos haluaa hyvät paikat saada.

Mahtava kokemus on myös iltashow, joka on päivittäin klo 22.

Koko puisto on kyllä itsessään ihan näkemisen arvoinen - hienosti ja viimeistä yksityiskohtaa myöten rakennettu.

Studioiden puolella oli myös erilaisia tivolilaitteita mutta siellä oli myös paljon erilaisia "teatteri" esityksiä eli esim. sadesään sattuessa kannattaa suunnata sinne.

Kia piti kovasti Animagique-teatterin esityksestä, joka sekoittaa oikeita hahmoja sekä elokuvia varsin mielenkiintoisella tavalla.

Aikuisten mieleen oli puolestaan Cinemagique- jossa myös sekoitetaan mielenkiintoisesti oikeita hahmoja ja elokuvia. Lapsille ei tässä esityksessä ole mitään näkemistä ja kokemista mutta aikuisille sen sijaan hyvin mielenkiintoinen kokemus.

Ja koska Studioiden puolella ollaan, niin tarjolla oli paljon tietoa myös elokuvien tekemisestä - niin erikoisefekteistä, stunteista, hahmojen ideoinnista kuin itse piirtämisestä.

Nämä kiinnostivat lapsia myös ihan yhtälailla kuin varsinaiset laitteet. Serkkupoika oli haltioissaan autoilla tehdystä stunttiesityksestä ja meidän pientä "taitelijaa" kiinnosti kaikki piirtämiseen liittyvä. Meillä kulkivatkin piirustuslehtiö ja värikynät mukana koko reissun ajan ja niitä kaivettiin esille niin lentokoneessa, hotellissa kuin ravintoloissa.

Kaiken kaikkiaan siis varsin onnistunut reissu oli meillä. Ja olihan tuo Disneyland ihan kiva kerran elämässä nähdä. Vaikka täytyykin myöntää, että tuskin olisin reisuun lähtenyt jos anoppi ei sitä olisi kustantanut. Itse en ole koskaan ollut mikään Disney-fani joten itse olisin varmasti rahani käyttänyt toisenlaiseen reissuun. Olen nimittäin sitä mieltä, että varsin ylimainostettu ja -hinnoiteltu paikka on kyseessä. Iso huvipuisto, jossa järkyttävät jonot joka paikkaan.. Mutta toisaalta itse alue on vaikuttava ja kulkue upea, joten sen puolesta visiitti oli mielenkiintoinen. Tärkeintä kuitenkin oli, että Kia nautti ja hänelle jäi vierailusta varmasti ikuiset muistot.

Omat vinkkini vielä Disneyland -vierailua suunnitteleville lapsiperheille:

- Suunnittele reissu hyvin etukäteen. Varaa tarvittaessa ajat ravintoloihin jo ennen reissuun lähtöä ja hyödynnä mahdollisuus varata ns. fastpass-aika laitteisiin. Näin voi välttyä pahimmilta jonoilta suosituimpiin laitteisiin. Etukäteen voi myös katsella karttoja, jotta alueet tulevat tutuksi eikä tarvitse ensimmäisinä päivinä koko ajan kaivaa karttaa esille. Kannattaa myös tutustua etukäteen eri laitteiden ja esitysten tietoihin, jotta voi suunnitella paremmin itselle sopivat jutut. Esim. moniin laitteisiin on pituusrajoitus.

- Kartan lisäksi kannattaa kuljettaa mukana esitysaikataulua sillä sen avulla on hyvä suunnitella päivän ohjelmaa. Esim. hahmojen vierailuja on tarjolla vain tiettyinä aikoina. Ja teatteriesitykset ovat myös vain tiettyinä kellonaikoina.

- Seuraa säätiedotuksia ja varaa varusteet sen mukaan. Parempi olla liian paljon vaatteita kuin liian vähän. Ellei sitten halua ostaa paikan päältä kalliita Disney-aiheisia vaatteita. Myös sadevarusteet on hyvä varata mukaan.

- Paikan päältä voi varata lastenrattaita mutta hintaa taisi olla yli 10 euroa / päivä. Eli omat rattaat tarvittaessa mukaan. Käveltävää nimittäin riitää eli reipaskin lapsi kyllä väsyy helposti päivän aikana. Helpottaa kummasti elämää... Rattaille on omat "parkkialueensa" laitteiden ja teattereiden sisäänkäynneillä ja ravintoloissa on myös oma tilansa, jonne voi rattaat jättää aterioinnin ajaksi. Muista sadesuoja myös rattaille sillä suurin osa näistä parkkialueista on taivasalla.

- Jos ruoka on tärkeä asia, niin valitse huolellisesti ravintolat sillä taso vaihtelee paljon. Ja varaudu siihen, että aterioihin kuluu aikaa. Eli lapsille tekemistä odottamisen ajaksi ja tarvittaessa jotain pientä välipalaa. Esim. leipien ja juomien saamiseen kuluu helposti 10 minuuttia.

- Jos haluaa säästää, niin kannattaa valita edullisempi ja kauempana oleva hotelli tehdä varaus ainoastaan aamupalalla. Tai puolihoidolla (aamupala ja illallinen). Toki kahviloissa on aamupalaa tarjolla mutta mielestäni alueelle on kuitenkin mukavampi suunnata vatsat täynnä.  Alueella on lukuisia pikaruokaravintoloita, joissa voi syödä lounasta ja illallista edullisemmin kuin varsinaisissa ravintoloissa. Toisaalta hotellin illallinen on kyllä houkutteleva vaihtoehto pitkän päivän päätteeksi.

-Mitään ruokakauppaa ei alueelta löydy ja alueella myytävät keksit, jäätelöt, limut ym. ovat varsin arvokkaita. Eli omat välipalaeväät vaikka jo matkalaukkuun mukaan. Ja hanavesi on muuten ihan juomakelpoista eli pullovettä ei välttämätä kannata ostaa.

- Tärkeintä on kuitenkin oma asenne. Relax, take it easy!!! Varaudu jonottamiseen, siltä ei voi välttyä. Varaudu odottamiseen, siltä ei voi välttyä. Varaudu ruuhkiin, niiltä ei voi välttyä. Kun pysyy itse rauhallisena, niin myös lapset pysyvät rauhallisena. Ei kannata tehdä turhan tarkkoja suunnitelmia ja aikatauluja, sillä ne eivät todennäköisesti toteudu. Kaikkea ei aina ehdi ja pysty näkemään, joten kannattaa miettiä ne highlights-jutut, jotka itselle/lapsille ovat tärkeimpiä ja pyrkiä ainakin niiden toteuttamiseen. Ja kaikki muu on sitten vain plussaa.

- Nauti, pidä hauskaa ja elä hetkessä