sunnuntai 1. helmikuuta 2015

Tämän viikonlopun teemana: Montessori kotona - osa 2

Takana on todella intensiiviset kaksi päivää, molempina yli 10 tuntia tietoa Montessori-menetelmästä ja sen soveltamisesta myös kotioloissa. Ja näiden päivien aikana siis vasta ehdimme pikaisesti käsittelemään eri osa-alueita eli käytännön elämä, aistimateriaalit, matematiikkaa sekä kieli&vuorovaikutus. Vielä olisi asiaa moneksi, moneksi päiväksi ja toivottavasti kurssi saa vielä kevään aikana jatkoa. 

Kurssi järjestettiin siis Gran Canarian Montessori-koulun toimesta ja koulun tiloissa. Kurssin vetäjinä oli kaksi koulun opettajaa, jotka ovat erikoistuneet näihin "Montessori kotioloissa" -koulutuksiin. Heillä on monivuotinen kokemus opettamisesta Montessori-koulussa ja lisäksi ovat valmistelleet valtavasti materiaalia luokkaa varten, joten heillä on todellakin tuntumaa siihen, että mitä materiaaleja esim. pystyy tekemään itse. Monille tämä on nimittäin suuri helpotus sillä valmiit Montessori-materiaalit ovat monesti todella arvokkaita. Toisaalta ovat myös laadukkaita ja kestäviä eli hintansa arvoisia. Mutta aina on hyödyllistä tietää, että missä voi säästä ja missä kannattaa satsata.

Montessori-menetelmässä tärkeässä osassa kun ovat ns. työskentelyvälineet, jotka on kehitetty nimenomaan kyseistä asiaa varten. Eli kaikkien välineiden / lelujen takana on aina joku opittava asia. Ja valitettavasti näitä materiaaleja ei voi vain ostaa, laittaa kotona esille ja odottaa, että lapsi alkaisi sillä työskentelemään. Siinä menevät rahat taatusti hukkaan. Eli tärkeätä on, että tietää mitä varten kyseinen väline on, miten se lapselle esitellään, mitkä ovat sen eri vaiheet ja mitä ongelmia voi lapsella tulla eteen ja miten niistä selvitään. 

Mikäli lapsi on jo valmiiksi Montessori-koulussa / päiväkodissa, niin välineet yleensä esitellään lapselle jo koulussa ja sen jälkeen niitä ei tarvitse enää kotona esittää. Eli lapsi tietää jo kerran jälkeen, että miten sen kanssa toimitaan. Kunhan vain esillä on sellaisia välineitä, jotka lapselle on tosiaan jo esitelty. Mutta mikäli lapsen kanssa aloitetaan Montessori-menetelmä ihan puhtaasti kotioloissa, niin silloin jonkinlainen kurssi on tarpeen. Ja siihen tarpeeseen oli siis tämä kurssi.



Meitä kurssilaisia ei ollut kuin kuusi kappaleita, joista puolet sellaisia, että lapsi on jo Montessori-koulussa ja puolet sellaisia, joiden lapset eivät ole vielä kouluiässä ja haluavat aloittaa tulevaisuudessa kotiopetuksen lapsensa kanssa. Täällä Espanjassahan koulun voi aloittaa 3-vuotiaana mutta se ei ole pakollista. Aikaisemmin lähes kaikki lapset lähtivät kouluun jo 3-vuotiaana mutta vähitellen on lisääntynyt myös tietoisuus kotiopetuksen mahdollisuudesta sillä luonnollinen/lapsilähtöinen lapsuus ja kasvatus on vähitellen lisääntymässä myös täällä Espanjassa. Etenkin täällä Kanarialla. Mutta toki edelleen kotiopetuksessa on hyvin pieni prosentti lapsista. Toki moni olisi valmis laittamaan lapsensa esim. Montessori-kouluun/päiväkotiin mutta koska kyseessä on yksityinen koulu, niin kaikilla ei yksinkertaisesti ole siihen varaa sillä kuukausi maksut ovat n. 400 euron luokkaa. Täällä kun keskipalkka on reilut 1000 € kuukaudessa niin on ymmärrettävää, että tuollainen summa on iso satsaus perheeltä. Joten kiinnostus kotiopetukseen on lisääntynyt ja sitä varten tarvitaan myös koulutusta. 

Montessori-menetelmä ei kuitenkaan ole pelkästään työskentelyvälineitä vaan kaiken takana on paljon laajempi ideologia, joka perustuu lauseeseen: auta minua tekemään itse. 
Ja tämä toteutuu kaikilla osa-alueilla. Eli ei kannata satsata satoja euroja välineisiin, jos ei pohjatyö ole tehtynä tai sitä ei ole valmis tekemään. Parhain tulos tulee, kun hommaan keskitytään kokonaisvaltaisesti ja silloin myös Montessorikoulussa/päiväkodissa olevia lapsia auttaa valtavasti se, että kotona toimitaan myös sen mukaisesti. 

Meillä on tiedostamassa toimittu jo Kian syntymästä lähtien paljon Montessori-menetelmän mukaisesti ja ehkä tästä syystä koulu tuntuikin heti "omalta" kun siellä aikoinaan kävimme vierailulla. Toki kävimme myös muissa kouluissa mutta esim. meidän alkuperäien  ykkösvaihtoehtomme muuttui heti koulussa vierailun jälkeen. Luokassa näkyneet tavarapinot, lelukasat, materiaaliröykkiöt jne eivät tehneet kovin järjestäytynyttä vaikutusta. Vaikka koulu, ideologia ja opettajat muuten olivat meidän mieleemme. Siisteys, kauneus ja hyvä järjestys ovatkin juuri tärkeitä asioita luotaessa Montessori-ympäristöä. Ei siis lelulaatikoita ja tavarapinoja vaan tyyliin: vähemmän on enemmän. Kaikkien asioiden ei tarvitse olla lapsen käytössä vaan leluja voi vaihdella ja näin pysyy myös mielenkiinto paremmin. 

Tärkeää on myös se, että kaikki tavarat ovat lapsen saatavilla ja ulottuvilla, jotta lapsi voi olla itsenäinen eikä tarvitse toisen tai aikuisen apua saadakseen jotain. Jo pelkästään tällä asialla toteutetaan itsenäisyyden ideaa. Ja tämä ei koska pelkästään leluja vaan kaikki lapsen käytössä olevia asioita: vaatteet, kengät, peseytysmisvälineet ja -tilat, ruokailu jne. Kaikki pitää järjestää niin, että lapsi voi toimia itsenäisesti. Hakea itse vaatteensa, pestä itsenäisesti kätensä ja hampaansa, kaataa itselleen juomavettä tai hakea/tehdä välipalaa. 

Omasta mielestäni arvokkainta Montessorissa on kuitenkin se, että miten lasta kunnioitetaan. Opetus perustuu tarkkailuun - opettajat eivät keskeytä lapsia, eivät korjaa. Opettajat eivät ole pääosassa, vaan lapset. Koko oppimisympäristö on suunniteltu tarkoituksenmukaisesti ja välineet mahdollistavat itseohjautuvan oppimisen. Eli lapset itse tutkivat, kokeilevat ja ratkaisevat ongelmia. Jokainen lapsi haluaa oppia ja olla itsenäinen! 
Lapset oppivat tekemällä itse. Lapsilla on myös itsellään mahdollisuus valita, mitä ja millä haluavat työskennellä. Ei siis niin, että opettaja sanoo että nyt piirretään kissa ja kaikki piirtävät kissan vaikka valtaosa lapsista haluaisi tehdä tai piirtää jotain ihan muuta. Esim. Kiaa ei tällä hetkellä kiinnosta numerot/matematiikka ollenkaan, joten on täysin turhaa tarjota mitään siihen liittyvää materiaalia. Tällä hetkellä neidilä on selvästi menossa kielellinen ja sosiaalinen kehitys, joten kaikki siihen liittyvä materiaali on silloin pääosissa. Nämä kiinnostuksen kaudet ja herkkyyskaudet vaihtelevat eri lapsilla eri aikaan ja tästä syystä valinnanvapaus on äärimmäisen tärkeä asia. Näin oppiminen pysyy mielenkiintoisena lapsen kannalta. 

Vaikka itselläni oli paljon tietoa jo etukäteen niin siitä huolimatta viikonlopun anti on ollut valtava. Monta asiaa on selkiintynyt, monta uutta ideaa syntynyt, muutamia uusia ratkaisuja ongelmiin keksitty ja ennen kaikkea taas oon paljon uutta motivaatiota jatkaa projektia ja kehittyä. Myös aikuisilla on paljon oppimista Montessori-menetelmän kanssa. Itse asiassa jokaiselle vanhemmalle olisi suotavaa osallistua vastaavanlaiselle kurssille. Sillä monet asiat avautuvat ihan uudella tavalla. Miksi on tärkeää, että lapsi opettelee tekemään nuppipalapelejä? Miksi on tärkeää, että lapsi opettelee käsittelemään pyykkipoikia? Miksi on tärkeää, että lapsi opettelee lajittelemaan eri asioita? Miksi on tärkeää, että lapsi opettelee avaamaan purkkeja tai ruuvaamaan muttereita? Miksi on tärkeää, että lapsi opettelee siirtämään asioita kulhosta toiseen? Miksi om tärkeää, että lapsi oppii siivoamaan? Miksi on tärkeää, että lapsi oppii riisumaan/pukemaan? Miksi on tärkeää, että lapsi oppii koskettamaan asioita? Tunnistamaan sileän/karkean, tunnistamaan eri makuja tai kuulemaan eri äänisävyjä?  Kaikella näillä ( ja monilla muilla asioilla) on tarkoitus  ja näiden asoiden opettelu auttaa lasta monissa myöhemmissä kehitysvaihessa. 

Itselleni viikonlopun aikana kirkastui myös se, että haluan Kian ehdottomasti jatkavan Montessori-koulussa myös tulevaisuudessa. Mikäli siihen on vain mahdollisuus. Toistaiseksi Las Palmasissa ei ole Montessori primariaa eli ala-astetta mutta toivottavasti tulevaisuudessa sellainen tulee tai muuten pitää harkita muuttoa jonnekin muualle. Perinteinen espanajalainen opetusmaailma nykyisellään ei houkuttele. Opetus on liian teoreettista, päivät hurjan pitkiä, kotiläksyjä ihan liikaa ja monien opettajien käyttämät metodit auttamattomasti vanhanaikaisia. Eli mikäli olet kiinnostunut toisenlaisesta menetelmästä, suosittelen vierailua Montessori päiväkodissa/koulussa tai osallistumista jollekin kurssille. 

Mutta kuten kurssin vetäjätkin totesivat, jokainen vanhempi tietysti tekee niin kuin itse parhaaksi näkee. Mutta on tärkeää tietää, että mahdollisuuksia on monia. 





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti