keskiviikko 25. helmikuuta 2015

Kevätkevennys ruokavalioon

Näin kevään kynnyksellä on hyvä hetki vähän tarkistaa ruokavaliota ja aloittaa keväinen kevennys. Eli siihen kuuluu runsas kasvisten syönti, makeiden minimointi, leivän ja pastan jättäminen pois ruokavaliosta sekä muutenkin terveellinen syöminen. 

Tällä hetkellä päivän ruokailu näyttää normipäivänä tällaiselta:

aamupala: kaurapuuro tai tuorepuuro kaurahiutaleista eri versioina eli kera rahkan, kananmunan valkuaisten, mustikoiden ja muiden marjojen, appelsiinin tai omenan kanssa. Lisäksi kuppi mustaa kahvia.

välipala: proteiinivanukas tai smoothie

lounas: kasviksia n. 300 g, kanaa/kalaa/lihaa n. 100 g ja treenipäivinä lisäksi 100g quinoaa tai tummaa riisiä

iltapäivän välipala: rahkaa+marjoja/hedelmää tai joku terveellinen makea eli raakakakkua tmv (ilman vehnäjauhoja ja sokeria). Musta kahvi.

illallinen: munakas + vihanneksia tai salaatti + lihaa/kalaa/kanaa n. 100g 

Ja tarvittaessa päivän mittaan esim. omena tai vihreä smoothie. Lisäksi n. 3 litraa vettä. 

Mitään fitnessdieettiä en halua enkä aio vetää - siihen olen ihan liian mukavuudenhaluinen. Eli jos kylässä tarjotaan kakkua, niin hyvällä omalla tunnolla otan palasen. Tai jos mennään ravintolaan syömään, niin silloin tilaan ihan normiruokaa. Eli aika normimenoa mutta mahdollisimman terveellisesti. 

Smoothien teossa Kian on hyvä apuri sillä neiti tykkää leikata banaania, mitata aineksia jne. Treenien jälkeinen perussmoothie koostuu rasvattomasta rahkasta, marjoista ja banaanista. 

 


Viimeksi Fuerteventuralla käydessämme ostin lempparikahvilastamme kivan Truly healthy- keittokirjan, jossa on paljon terveellisiä reseptejä. Kirjasta sain myös idean kokeilla tuorepuuroa eli käytännössä kaurapuuroa, jota ei keitetä vaan ainekset laitetaan illalla kulhoon valmiiksi ja yön aikana nesteet ovat imeytyneet hiutaleisiin ja tuloksena on herkullinen kylmäpuuro. Itselleni maistuu ainakin. Ja hyvä puoli on myös se, että ei tarvitse aamulla puuroa valmistaa - sen kun vain ottaa jääkaapista ja nauttii. Nesteenä voi käyttää ihan oman mielikuvituksen mukaan melkeinpä mitä tahansa - maitoa, mantelimaitoa, soijamaitoa, appelsiinimehua jne. Ja sitten voi lisäillä esim. marjoja tai hedelmiä. Ja vaikkapa lisäksi vielä rahkaa. Ja mausteita maun mukaan, esim. vaniljaa, kanelia, kardemummaa jne. 


Kirjasta löytyi myös pari kivaa smoothiereseptiä.

Omega smoothie:
itsepuristettua appelsiinimehua
banaania
punaisia marjoja
erilaisia siemeniä

Ruoansulatus smoothie:
ananasta
papaijaa
tuoretta inkivääriä
rahkaa
+ tarvittaessa nestettä 

Vihreä supersmoothie:
tuoretta pinaattia
vehnäorasta tai jotain viherjauhetta
päärynää
omenaa
minttua
sitruunamehua

avokadosmoothie:
avokadoa
minttua
taateleita
vaniljaa
mantelimaitoa
spirulinaa
kanelia



Testasin myös sitruunaiset kookostryffelit, jotka toimivat hyvin makeanhimon hetkellä. 
250 g taatelisosetta
(liota taateleita yön yli vedessä ja jauha blenderillä/tehosekoittemella soseeksi) 
110 g kookoshiutaleita
½ sitruunanmehu sekä kuori raastettuna
kourallinen saksanpähkinöitä murskattuna
Sekoita ainekset, muotoile palloja, pyöritä kookohiutaleissa. Säilytä kylmässä ja nauti tarvittaessa. 



 Kirjasta löytyi myös monta muuta mielenkiintoista reseptiä, joita on tarkoitus testailla lähiaikoina. Seuraavaksi kokeilen ehkä spelttileipää, joka kyseisessä kahvilassa on ollut oma suosikkini. Saa nähdä miten onnistuu kirjan reseptillä.. 

Tänään iltapalaksi meillä nautittiin ankkasalaattia. Ei ehkä sieltä kevyimmästä päästä mutta hyvää, maukasta ja suhteellisen terveellistä. Ja täyttävää! 



Kevyttä kevättä kohti! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti