perjantai 2. tammikuuta 2015

Tammikuun hyvinvointikalenteri

Huomasin facebookissa sivuston nimeltä Tammikuun hyvinvointikalenteri ja päätin osallistua siihen. 




Mistä oikein on kyse - näin sivulla kerrotaan:

Haastamme sinut mukaan parantamaan tammikuussa omaa ja lähimmäistesi hyvinvointia. Tarjoamme jokaiselle kuukauden 31 päivälle oman pienen ja helposti toteutettavan tehtävän. Tehtävien teemat liikkuvat hyvinvoinnin eri osa-alueilla: lepo, ravinto, liikunta ja henkinen hyvinvointi.

Jokaisen tehtävän tavoitteena on antaa eväitä ja vinkkejä, joita voit sitten ottaa käyttöösi laajemmassakin mittakaavassa. Olemme paljastaneet jo muutaman tehtävän haasteen kansikuvassa, jotta pääset vähän jäljille siitä, mitä kuukauden aikana tulee tapahtumaan.

Valmentajamme antavat päivittäin suoritettavan pienen tehtävän ja tarkemmat ohjeet tämän suorittamiseen. Osa ohjeista tulee sekä teksti-, että videomuodossa. Koeta kerätä omaan kalenteriisi (tai tälle sivulle ladattavaksi tulevaan printattavaan kalenteriin) mahdollisimman monta ruksia kuukauden aikana. Mielellään tietysti jopa 31 kappaletta!

Valmentajina toimivat liikunta-alan ammattilaiset, joilta löytyy kattavasti niin kilpaurheilu-taustoja, kuin pitkiä uria valmentajinakin. Katarina Tunturi, Nana Heikkilä, Ville Oinonen ja Jarno Härkönen johdattavat sinua "hellässä huomassaan" läpi koko Tammikuun!

Liity mukaan ja kutsu vaikka kaverisikin ja tuttusikin tähän tapahtumaan! Näin saamme jaettua hyvinvoinnin ilosanomaa mahdollisimman laajasti.

Otetaanpa siis kaikki vuosi 2015 hyvin haltuun ja aletaan yhdessä tsemppaamaan toisiamme positiivisten asioiden tekemiseksi. Ensimmäinen pieni tehtävä starttaa 1.1.2015 - stay tuned!

Terveisin valmentajatiimi,

Jarno, Katarina, Ville ja Nana
www.toimivakeho.com


*****************************************************************************************************
Tammikuun ensimmäisen päivän tehtävänä oli ottaa esille kynä ja paperi ja kirjata ylös tavoitteet tammikuulle ja tällä vuodelle. Tavoitteista tulee konkreettisempia kirjaamalla ne ylös ja näin niitä on myös helpompi lähteä toteuttamaan. Tietysti paperi on hyvä pitää näkyvillä, jotta sitten tarvittaessa voi aina vilkaista listaa ja katsoa, että tuleeko niitä toteutettua. 

Omat tammikuun tavoitteeni:

- KUNTOILU
Aloittaa kuntoilu uudelleen kuukauden totaalitauon jälkeen. Kuulostaa ehkä helpolta mutta motivaatio on ollut jo pidempään hukassa ja lisäksi tuo kuukausi meni täysin flunssan kourissa. Joten aika peruskuntopuolelta pitää taas aloittaa. Mutta tänään kävin heti lenkillä ja huomenna olisi tarkoitus jatkaa samalla linjalla. Ja ensi viikolla toivottavasti pääsen aloittamaan crossfit-salilla. Siellä alkaa ns. on ramp-kurssi nyt tammikuun alussa ja se pitää käydä läpi ennen kuin pääsee varsinaisille tunneille. Joten siitä on hyvä aloittaa - tekniikka kuntoon ja rauhallinen aloitus. Ja sitten kun on vähän vahvempi olo parin viikon päästä niin on aika aloittaa treenaus ihan täysillä. Tavoitteena olisi käydä crossfit-tunnilla 3 x viikossa ja sen lisäksi kerran viikossa pidempi juoksulenkki tmv.  

Tuo crossfit -sali vaikutti ainakin vierailun perusteella hyvältä, joten odotukset ovat suuret. Oma motivaatio kummasti nousi vierailun jälkeen kun tietää, että uusia haasteita on luvassa. Viimeiset 1.5 vuotta meni normaalikuntosalilla lähinnä Body Pump, Body Combat ja spinning tunteja tahkoten ja loppuvaiheessa alkoi jo homma vähän tympiä. Eli kunnon muutos oli tervetullut. 

- TERVEELLINEN TAMMIKUU
Tarkoitus olisi vähentää runsaasti herkkujen syömistä, etenkin sokeripitoisten. Olen aina ollut ja olen edelleen varsinainen sokerihiiri eli kaikki karkit, keksit, leivonnaiset jne maistuvat paremmin kuin hyvin. Ja tästä addiktiosta haluaisin päästä eroon. Olen lukenut, että paras keino olisi jättää kaikki sokeripitoinen väliin vähintään kuukauden ajaksi ja näin kroppa pääsee sokerihimosta irti. Ehkä. En tiedä, että pystynkö tähän mutta yrittää voisi. Tai sekin olisi jo plussaa, että saisi rajattua herkut vain yhteen herkkupäivään kerran kahdessa viikossa, 

Muutenkin ravintoon olisi tarkoitus kiinnittä huomiota ja esim. leivän syönti sekä yleensäkin vehnän syönti olisi tarkoitus pistää minimiin. Eli terveellisiä hiilihydraatteja, kuten täysjyväriisiä tai quinoaa. Aamun aloitan joka päivä viherpirtelöllä ja lisäksi yritän lisätä vedenjuontia. Itse asiassa veden juonnin olen jo aloittanut ja siinä olenkin löytänyt hyvän tavan: aamulla ensimmäisenä juon ison lasillisen vettä ja sen jälkeen joka kerta kun pitää käydä vessassa, niin uudestaan iso lasillinen vettä. Näin päivässä menee huomaamatta parisen litraa vettä. 

- PAINONPUDOTUS
Koska viimeiset 1.5 kk meni treenirintamalla hukkaan ja muutenkin on tullut flunssaisena syötyä vähän mitä tahansa, niin toivottavasti nyt kuntoilun ja terveellisten elämäntapojen myötä saisin painon jälleen normaalilukemiin. Eli tavoitteena olisi parissa kuukaudessa saada 5 kg pois. Mutta kuitenkin niin, että lihasmassa ei kärsi eli rasvaa pois ja lihasta tilalle. 

Koko vuoden tavoitteita kirjasin ylös seuraavasti:

- HYVINVOINTI 
Tämän vuoden aikana yritän kiinnittää huomiota omaan hyvinvointiin eli syödä terveellisesti, liikkua säännöllisesti, ottaa aikaa itselle ja tarvittaessa levätä. Itse asiassa nuo ensimmäiset ovat aina olleet osa elämää mutta tuo ajanottaminen itselle ja etenkin lepo, ovat jääneet vähemmälle viime vuosina. Ja niihin pitäisi saada parannus.

- ITSENI KEHITTÄMINEN
Tämän vuoden aikana haluaisin kehittää itseäni ja kenties löytää suunnan, että mitä haluaisin tehdä tulevaisuudessa. Muutamia kursseja on itse asiassa jo varattuna alkuvuodelle, joten niistä on hyvä lähteä liikkeelle. Toinen kurssio on Montessori-menetelmään liittyvä ja toinen puolestaan liikuntaan liittyvä. 




- ENEMMÄN AIKAA PARISUHTEELLE
Tänä vuonna haluaisin varata myös enemmän aikaa parisuhteelle. Niin, että olisi aikaa tehdä asioita yhdessä. Vaikka edes käydä kuntoilemassa, pyöräilemässä tai leijasurffaamassa. Ja illalla olisi tarkoitus pistää koneet ja puhelimet syrjään ja viettää laatuaikaa siinä vaiheessa kun pikkuneiti menee unten maille. Oli se sitten mieliohjelmien seuraamista telkkarista ja sohvalla makaamista mutta kuitenkin niin, että puhelimet ja tietokoneet eivät veisi huomiota aina illalla. 

- ENEMMÄN LAATUAIKAA KIAN KANSSA
Tänä vuonna haluaisin puuhailla kaikenlaista kivaa pikkuneidin kanssa. Toki aika aktiivisia olemme yleensä olleet mutta parantamisen varaakin on aina. Etenkin olisi kiva puuhailla yhdessä jotain liikkumiseen liittyvää. 

- JOKIN URHEILUKILPAILU TAI MUU KOITOS
Koska treenailuun saa mukavasti lisämotivaatiota sillä, että on joku tavoite mihin tähtää, niin tänä vuonna haluaisin osallistua johonkin kilpailuun tai tapahtumaan. Yksi voisi esim. olla Bestial Race- niminen tapahtuma, joka täällä Las Palmasissa järjestetään aina joulukuussa. Kyseessä on oman valinnan mukaan joko 6 tai 12 km pituinen juoksulenkki, jossa matkan varrrella on ylitettävänä kaikenlaisia esteitä. Haastava homma mutta voisi olla juuri sopiva haaste tälle vuodelle - tässä mentäisiin jo mukavuusalueen ulkopuolelle ihan kivasti.. 



                                                   kuvat: Bestial Race

Tässäpä näitä tavoitteita tälle kuulle ja tälle vuodelle. Jos nämäkin saan kunnialla hoidettua, niin voi olla tyytyväinen. Tälle päivälle tehtävänä oli vedenjuonti eli päivässä pitäisi juoda vähintään 2 litraa vettä, jotta elimistö toimii kunnolla. No, tätä on tullut jo harjoiteltua.. joten ei muuta kuin kippis! 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti