perjantai 7. marraskuuta 2014

Viikon ruokalista

Lomailun jälkeen olemme palanneet arkeen myös ruokailujen puolesta eli ei enää ravintolalounaita ja -illallisia (ainakaan arki-iltoina...) ja pikkuhiljaa olisi tarkoitus vähän myös keventää tuota ruokalistaa sillä loman jäljiltä taas painoa ja turvotusta on hieman kertynyt. Mutta näin syksyllä tuo ruokalistan keventäminen on vain jotekin paljon haastavampaa kuin kesällä sillä salaatit eivät maistu niin kuin kesällä mutta toisaalta vielä ei tee mieli lämpimiä keittoja, kuten talvella. Jotenkin näihin pimeneviin syysiltoihin sopii vain paremmin lasi hyvää punaviiniä pikkupurtavan kera... No, jos edes viikolla yritettäisiin noudattaa vähän terveellisempää elämää ja viikonloppuisin voi sitten vähän herkutella - kunhan ei nyt mitään övereitä tule vedettyä...

Terveellinen elämä alkoi tällä viikolla smoothie-projektilla, johon sain innostuksen Fuerteventuran lomalla. Siellähän kävimme muutamana päivänä aamupalaa nauttimassa ihanassa Nutricious-baarissa, jossa oli tarjolla mm. erilaisia smoothie-juomia. Niinpä päätin kotona aloittaa myös oman smoothie-kokeiluprojektin. Aamupalaksi olenkin koko viikon nauttinut vihersmoothie-juoman, johon on yleensä tullut: tuoretta pinaattia, tuoretta minttua, puolikas avokado tai banaani, pieni omena tai päärynä ja sitruunamehua.

Ulkonäkö ei ehkä kovin houkutteleva mutta maku on yllättävän hyvä. Minttua olen kyllä laittanut aika reippaasti, joten siitä on tullut kiva maku juomaan. Hyvin on laskenut aamupalana - toki lisäksi on pitänyt nauttia kuppi mustaa kahvia. Ilman sitä ei päivä lähde käyntiin...  Hyvin on treenitkin kulkeneet aamulla tuon vihersmoothien voimalla. Olen tottunut siihen, että ennen treenejä aamupalat ovat suht kevyitä sillä en pystyisi vetämään mitään kaurapuuro-raejuusto-mehukeitto settiä aamupalaksi ennen treenejä.


Huomenaamulla joukkoon saattaa eksyä myös mustikoita sillä löysin tänään Hipercorin supermarketista pakastettuja mustikoita ja muita marjoja. Täällä kun ei marjoja juurikaan käytetä joten pakastemarjat olivat kerrassaan huippulöytö. Eikä hintakaan ollut mikään järkytys - 2.50 euroa per paketti (300g). Joten nyt on pakastin täynnä marjoja! Ja lisää haen heti kun varasto loppuu.


Mustikat pääsivätkin heti kokeiluun kun piti tänään iltapäivällä tehdä välipalasmoothie. Siihen laitoin n. 100g mustikoita sekä 3 valkuaista. Ja makeutta stevia-jauheesta. Tulipas ihanan kuohkea smoothie ja täyttikin mukavasti. Tuoreita mansikoita löytyi myös samaisesta supermarketista mutta niitä en smoothieen tällä kertaa raaskinut laittaa sillä sen verran arvokkaita olivat. Ne päätyivät sen sijaan välipalaksi pikkuneidille. Hyvin maistuivat!


Tässäpä sitten niitä tällä viikolla nautittuja ruokia. Itse asiassa niitä ei ole kovinkaan montaa sillä olen tehnyt aina sen verran isomman satsin, että siitä on riittänyt sitten myös seuraavana päivänä joko lounaaksi tai illalliseksi. Näin on säästynyt hieman aikaa kun ei ole tarvinut joka välissä ruokaa laittaa... 

                                                                  Mausteinen kanakeitto
Tämä on keitto, joka valmistuu nopeasti ja lämmittää mukavasti pienen tulisuutensa ansiosta. Voi nauttia joko sellaisenaan taikka sitten esim. riisin kera. Nopeassa versiossa laitan kattilaan hieman maapähkinäöljyä ja sekoitan siihen valmista Tom Yam-maustetahnaa. Tai vaihtoehtoisesti valmista Tom Kha Gai-maustetahnaa. Tällä hetkellä pidän enemmän Tom Yam-maustetahnan mausta vaikka se onkin tarkoitettu äyriäiskeiton mausteeksi... Kun mausteseos on hieman pehmeentynyt, lisään joukkoon kanapalat ja hetken päästä kookoskerman/maidon. Ja sitten ripaus ruokosokeria / kookossokeria. Kun kanat ovat kypsyneet (ei mene kovinkaan montaa minuuttia), lisäilen sienet ja paprikapalat. Sitten vain maistelen ja lisäilen tarvittaessa suolaa/sokeria/limemehua, kunnes löytyy sopiva tasapaino.

                                                    Cheddar-täytteiset jauhelihakääryleet
Olen aikaisemmin valmistanut vastaavaa jauhelihamureketta cheddar-juustotäytteellä ja siitä tuli todella maukasta. Tällä kertaa tein pienempiä kääryleitä. Jauhelihamassan maustoin ihan vain suolalla, pippurilla, paprikajauheella sekä pesto-kastikkeella. Sitten muotoilen taikinasta rullia, joiden sisään käärin cheddar-juustoviipaleita. Ja ei kun uuniin!

                                                      quinoaa ja kana kormakastikkeella

Jälleen kerran korvasin riisin quinoalla, joka on proteiinipitoisempi vaihtoehto ja siten myös ehkä hieman terveellisempi. Kastike oli tällä kertaa "pikaversio" eli kanoja en marinoinut etukäteen. Mutta ihan hyvää tuli noinkin... Pannulle öljyä ja siinä paistoin sipulit pehmeiksi. Nostin sipulit sivuun ja lisäsin hieman öljyä. Sitten mukaan mausteet: jauhettua korianteria, juustokuminaa, garam masalaa,  kurkumaa, hienonnettua chiliä ja kardemummaa. Paistelin hetken ja sitten lisäsit kanat. Kun kanat alkoivat kypsyä, niin tomaattipyreetä hieman mukaan ja lopuksi kookokerma. Sitten vain kypsennystä n. 10 minuuttia, niin että kanat ovat kypsiä. Lopuksi joukkoon hieman rouhittuja manteleita. Ja päällle tuoretta korianteria.

En teidä, että miten oikea kormakastike valmistetaan mutta tällä pikareseptillä olen ihan hyvää tehnyt. Mutta ehkäpä tulevaisuudessa pitää paremmin tutustua vielä noihin intialaisen keittiön herkkuihin ja opetella tekemään myös ihan "oikeata" kormaa.

                                                              paneeratut kalafileet
Pitkästä aikaa tein paneroituja kalafileitä ja hyviltähän nuo maistuivat. Myös Kia söi hyvällä ruokahalulla - itse asiassa kalaruoat menevät aina alas ilman ongelmia... Ensin mielessä oli fish&chips tyyliset kalafritit mutta en sitten jaksanut sekoitella mitään taikinoita vaan menin helpoimman kautta. Kalapalaset kastelin valkuaiseen ja sen jälkeen korppujauheseokseen, jonka olin maustanut suolalla, paprikalla, chilillä sekä marokkalaisella mausteseoksella. Ja ei kun kalat pannulle. Oikein hyvä rapsakka kuori tuli ja myös maistuva sellainen.

Ja koska kalaa oli sen verran paljon jääkaapissa, niin loppuosasta tein Jesukselle seuraavaksi päiväksi töihin nopean kalacurryn. Pannulle hieman maapähkinäöljyä ja siihen vihreää curry-tahnaa. Hetken päästä lisäilin kalapalat ja lähes heti perään kookoskerman. Hieman kalakastiketta ja ruokosokeria. Kalat kypsyvät nopeasti joten tähän ei kauan aikaa mene. Lopuksi hieman limemehua sekä tuoretta korianteria. Tämä setti lähti töihin mukaan quinoan kera - sitä kun oli jääkaapissa vielä jäljellä.


Tänään oli pakko tarttua valmiiseen kastikepurkkiin sillä Jesukselle piti nopeasti valmistaa jotain lounasta töihin mukaan otettavaksi. Olin suunnitellut valmistavani jotain kiinalaistyylistä kanakastiketta illalliseksi mutta päädyimmekin ex-tempore retkelle kaupungille ja siellä nautimme sitten illallisen ravintolassa. Joten kotiintultuamme oli edessä vielä se seuraavan päivän lounaan valmistus. Enkä halunnut siihen aikaa käyttää 10 minuuttia enempää. Niinpä pelastus oli valmis tikka masala-tyylinen kastike. Kanat marinoin nopeasti soijassa ja pannulle vain kypsymään. Sitten kastikepurkki perään ja valmista tuli. Samaan aikaan valmistuivat soijavermisellit, joita ei tarvitse edes keittää. Hetki kuumassa vedessä riittää. Joten 10 minuutissa tuli valmista!
                                                         

Huomenna olisi edessä peräti kahdet syntymäpäivät eli pientä herkuttelua joutuu varmasti harjoittamaan. Yksistä synttäreistä voisin ehkä vielä selvitä herkkuja syömättä mutta kahdet ovat jo varmasti liian suuri haaste... Ja pieni sokerimäärä on ehkä tarpeenkin, jotta jaksaa molemmat juhlat juhlia. Ensin aamulla on vuorossa Kian koulutoverin synttärit koululla ja sitten iltapäivällä suuntaamme vielä ystäväperheen lapsen 1-vuotissynttäreille. Ja sunnuntai aamupäivälle on puolestaan jo sovittu tapaaminen toisen suomikoulun opettajan kanssa, joten ohjelmaa on ihan mukavasti tiedossa tällä viikonlopulle. Mutta viikonlopun touhuiluista sitten lisää tarinaa sunnuntaina... Siihen asti: 

Mukavaa viikonloppua!! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti