keskiviikko 3. syyskuuta 2014

Pikavisiitti Teneriffalle

Sunnuntai-iltana teimme pikaisen päätöksen, että suuntaamme parin päivän pikavisiitille Teneriffalle. Toki Fuerteventurakin houkutteli kovasti mutta tuuliennuste ei luvannut leijasurffauskelejä, joten päätimme lähteä toiseen suuntaan. Maanantaina suuntasimme aamuvarhain autolla Agaeten kylään, tuonne luoteisrannikolle. Sieltä lähtevät nimittäin Teneriffalle suuntaavat laivat. Ei täältä Gran Canarialta kuten ehkä loogisinta olisi.

Fred Olsen laivayhtiön reitit Kanarialla

Laivamatka kestää vajaa 1.5 tuntia ja tällä kertaa merimatka oli molempiin suuntiin erittäin miellyttävä sillä aaltoja ei ollut käytännössä lainkaan. Jos olisimme olleet matkalla pari päivää aikaisemmin niin silloin olisimme saaneet hyvin keikuttavan kyydin. Mutta nyt meni siis mukavasti Fred Olsenin tasaisella kyydillä. Meillä oli tietysti oma auto mukana sillä tarkoitus oli Teneriffalla liikkua paikasta toiseen. Meille menopaluu liput maksoivat 100 euroa eli 2 aikuista, yksi 3-vuotias sekä henkilöauto. Kanarian saarten asukkaat saavat laiva- ja lentolipuista alennusta eli normaalihinta noille lipuille olisi ollut varmaankin lähemmäs 200 euroa.

Teneriffalla laiva saapuu pääkaupunki Santa Cruziin, jonka jätimme tällä reissulla suosilla väliin. Ja suuntasimme suoraan pohjoisrannikolle ja Puerto de la Cruziin, josta olimme varanneet hotellin ensimmäiseksi yöksi. Koska syyskuun ei ole matkailun kannalta mikään huippusesonki kaupungissa niin saimme 3 tähden hotellin puolihoidolla varsin kohtuulliseen 55 euron hintaan. Tällä kertaa päädyimme hotelliin, joka sijaitsi hieman Puerton keskustan ulkopuolella sillä suunnitelmissamme ei ollut mitään kaupunkikävelyjä. Tarkoitus oli viettää aamupäivä Loro Parque -puistossa ja sitten iltapäivällä tavata ystäviä. Ja näin myös teimme.

Lasten kanssa jos Teneriffalla vierailee, niin Loro Parque -eläinpuisto on ehdottomasti vierailun arvoinen paikka. Varasimme etukäteen netistä ns. tuplalipun, jolla pääsee sekä Loro parque-puistoon että Siam parkin vesipuistoon. Lipuista maksoimme yhteensä 60 euroa (2 aikuista ja 3 vuotias) sillä myös näistä lipuista Kanarian saarten asukkaat saavat alennusta. Normaalisti  tuplalippujen hinta on 58 euroa aikuisilta ja 39.50 € lapsilta (6-11 vuotta). Alle 6-vuotiaat pääsevät puistoihin maksutta.

Loro Parqueen kannattaa suunnata jo heti aamupäivällä sillä näkemistä ja tekemistä on paljon. Esityksiä on päivän mittaan useampia jokaisella areenalla, joten etukäteen kannattaa vähän miettiä että mitä haluaa nähdä ja millä aikataululla. Tällä kertaa katsoimme ainoastaan delfiiniesityksen sekä valas-shown mutta lisäksi tarjolla olisi ollut myös merileijonien ja papukaijojen esitykset. Näistä esityksiä voimme ihailla myös Fuerteventuralla sijaitsevassa Oasis Park- eläintarhassa, joten jätimme ne suosiolla väliin. Ainakin meidän 3-vuotiaan kanssa nuo kaksi esitystä oli ihan riittävä määrä. Lisäksi kävimme vierailemassa pingviiniplaneetalla sekä kiersimme puiston muuten ympäri lintuja ja eläimiä ihmetellen.

Alueella oli lukuisia kioskeja, joista voi ostaa juotavaa sekä pikkupurtavaa mutta puistosta löytyi myös ihan kunnon ravintoloita lounaan nauttimiseen. Toki omat eväätkin voi ottaa mukaan sillä alueella oli myös lukuisia pöytäryhmiä piknikin nauttimista varten.

Iltapäivälle olimme jo etukäteen sopineet tapaamisen ystävien kanssa ja suuntasimme rinteellä sijaitsevaan el Monasterio- ravintolaan. Kyseessä on vanhaan luostariin rakennettu alue, josta löytyy useitakin ravintoloita. Sekä lisäksi paljon mielenkiintoista nähtävää lapsille. Nimittäin alueella on lukuisia erilaisia pieneläimiä ja osa kulkee alueella ihan vapaasti.

Olemme aikaisemmin syöneet näissä ravintoloissa mutta tällä kertaa nautimme vain iltapäiväkahvit Mirador-näköalakahvilassa, josta on kauniit näköalat alas laaksoon ja Puerto de la Cruzin kaupunkiin. Kyseisessä kahvilassa on mahtava tiski erilaisia leivonnaisia ja kerrankin ulkonäkö vastasi makua. Todella maukkaita herkkuja oli tarjolla!

Hyvin nukutun yön jälkeen suuntasimme kohti saaren eteläosaa eli Playa de las Americasia, jossa sijaitsee Siam Park-vesipuisto. Päätimme ajaa "maisemareittiä" pitkin eli pohjoisrannikkoa seuraten ja sitten vuorten yli länsirannikolle. Matka kesti hieman kauemmin kuin moottoritietä ajettaessa mutta maisemat ovat jokaisen ylimääräisen minuutin arvoisia. Alkumatkan tie seurailee saaren pohjoisrannikkoa ja jylhät rannikkomaisemat ovat koko ajan läsnä. Toisella puolen tietä sinisenä kimmeltävä meri ja toisella puolen kohoavat vihreät vuorenrinteet. Icodin kylästä tie lähtee sitten kiipeämään ylös vuoren rinnettä ja monen mutkan jälkeen matka jatkuu karuissa mutta kauniissa vuoristomaisemissa. Kunnes taas Santiago del Telden jälkeen laskeudutaan rannikolle. Valitettavasti kuvia ei tullut tällä kertaa napsittua sillä iphone oli pikkuneidin käytössä takapenkillä.

Playa de las Americasiin saavuimme puolen päivän aikoihin ja suuntasimme suoraan Siam parkin vesipuistoon. Onneksi aamupäivä oli pilvinen sillä muuten siellä olisi ollut varsin tukalat oltavat. Jo pilviselläkin säällä lämpöä oli ihan riittävästi... Mutta onneksi vesi viilensi mukavasti!

Siam park on yksi maailman parhaimmista vesipuistoista ja se avattiin Teneriffalle v. 2008 ja sen jälkeen puistossa on vieraillut jo yli 3 miljoonaa. Ja se kyllä näkyy puistossa - väkeä oli todella paljon! Suosituimpiin laitteisiin oli helposti 15 minuutin jono joten malttia pitää olla jos puistossa vierailee kuumimman sesongin aikaan. Mutta muuten kyllä tilaa oli ihan kiitettävästi eli aurinkotuoleja löytyi vapaana helposti vielä klo 12 aikaan eikä ravintoloissakaan ollut jonoja kun lounasta söimme klo 15 aikaan.

Me vietimme pääosin aikaamme lastenaltailla sillä Kia ei vielä ikänsä ja kokonsa puolesta päässyt kunnon vesiliukumäkiin. No, eipä sillä että neiti olisi niihin edes uskaltanut tai halunnut mennä..  Mutta löytyi puistosta ihan kiitettävästi puuhaa myös pienemmille. Tosin myöhemmin ystäviltä kuulimme, että alueen toinen vesipuisto, Aqualand, olisi huomattavasti parempi vesipuisto pienten lasten kanssa lomaileville. Siellä on enemmän keskitytty lasten altaisiin ja aktiviteetteihin eikä jonojakaan ole samaan tapaan kuin Siam parkissa. Ja myös hinnat ovat edullisemmat. Mutta toki isompien lasten kanssa Siam park on varmasti huikea elämys.

Lasten Lost city-allas

Siam beach & pool

Lounaan nautimme vesipuiston Thai Park-ravintolassa, jossa nautimme varsin maukkaat ateriat vesipuiston antimiksi. Tarjolla oli myös varsin laaja valikoima kaikenlaista purtavaa, joten sopivaa syötävää löytyy varmasti ihan jokaiselle. Itse söin sopivan mausteista currykanaa riisillä ja hinta oli alle 10 euroa. Ei siis edes mitään kiskurihintoja. Alueella oli myös pieni minimarket, joista voi ostaa pikkupurtavaa sekä kylmiä juomia niin olutta kuin siideriäkin oli tarjolla.

Vesipuiston jälkeen suuntasimme hotellille suihkuun ja vaatteita vaihtamaan sillä iltapäivälle olimme jälleen buukanneet tapaamisen ystävien kanssa. Tällä kertaa suuntasimme ihan vain rantakadulle - ensin lapset pääsivät riehumaan leikkipuistoon ja sen jälkeen istuimme jäätelökahveille. Ja samalla katselimme lainelautailijoiden edesottamuksia sillä rantaan osui loistavat surffiaallot.

Kia viihtyi loistavasti sillä leikkiseurana oli ystäväperheen samanikäinen Irene-tyttö.

Hotellin varasimme etukäteen netistä ja päädyimme Siesta-hotelliin, joka sijaitsee Playa de las Americaksen hieman rauhallisemmalla alueella. Mutta kuitenkin ihan kävelymatkan päässä keskustasta. Itse keskustaan emme tällä kertaa edes ehtineet mutta siellä on toki tullut käytyä lukuisia kertoja edellisillä vierailuilla.

Hotelli taisi mainostaa itseään 4 tähden majoituspaikkana mutta kuten olen monesti todennut niin täällä Kanarialla tämä luokitus on aina hyvinkin kirjavaa. Itse en paikalla neljää tähteä antaisi mutta toki hyvää 3 tähden tasoa. Toki huone oli ihan tilava ja siisti sekä palvelut varsin ok - hotellissa mm. kivannäköinen lastenklubi leikkipaikkoineen yli 4-vuotiaille ja pieni kylpylä erilaisine hoitoineen. Hintaa hotellilla oli n. 80 euroa yöltä ja siihen kuului puolihoito eli illallinen ja aamiainen. Rankan päivän jälkeen nautimmekin illallisen suosiolla hotellin noutopöydästä ja sen jälkeen suoraan huoneeseen lepäämään.

Tänä aamulla vietimme vielä mukavan aamupäivän hotellin altaalla. Tokihan siellä olisimme viihtyneet vaikka vähän pidemäänkin mutta klo 12 oli edessä huoneenluovutus ja sitten pitikin jo lähteä suuntaamaan kohti pohjoista sillä laiva Santa Cruzista lähti takaisin Gran Canarialle klo 16.

Paluumatkalla pysähdyimme vielä itärannikolla El Medanon surffikylässä, joka on yleensä Teneriffan tuulisin paikka ja suosittu ranta leijasurffaajien sekä purjelautailjoiden keskuudessa. Valitettavasti tällä kertaa rannalla ei ollut tuulen henkäystäkään, joten rannan olivat vallanneet paikalliset kylmälaukkuineen. Mutta mukava surffitunnelma on kuitenkin kylässä ja rantakadulla oli lukuisia kivanoloisia ravintoloita ja kahviloita. Me päädyimme Agua Cafe- nimiseen paikkaan, joka houkutteli rennolla sisustuksellaan ja kauniilla rantamaisemilla.

Paluumatka takaisin Gran Canarialle sujui leppoisasti sillä meri oli peilityyni. Enpä muista montaa yhtä tyyntä laivamatkaa Kanarialla ja niitä on takana varmasti lähes 100 kpl. Myös Kia viihtyi loistavasti sillä laivalta löytyy pieni leikkinurkkaus lapsille joten siellähän se laivamatka meni mukavasti muiden lasten kanssa touhutessa. Ja itse lueskelin rauhassa kirjaa koko matkan ajan...

Takana on siis mukava 2.5 päivän minivierailu naapurisaarelle ja siinä ajassa ehdimme nähdä ja tehdä kaikenlaista. Nyt rauhoitumme lähipäivät ihan kotosalla ja alamme hakea rytmiä koulun alkua varten. Ensi viikon tiistaina on nimittäin vuorossa taas aikaiset aamuherätykset...