tiistai 5. elokuuta 2014

Montessori touhuja lomalla...

Meillä loma on vietetty jo reilu kuukausi sillä Kian koulu loppui kesäkuun lopussa. Heinäkuu menikin ihan puhtaasti reissatessa ja "lomaillessa" mutta nyt olemme palanneet taas vähän arkirytmiin vaikka loma vielä jatkuukin syyskuun puoleen väliin. Täällähän koulut alkavat uudelleen vasta syyskuussa. Kian koulussa lukukauden avajaisjuhlia vietetään 6.9. ja itse koulutoiminta alkaa 9.9. eli ihan kivasti lomaa on vielä jäljellä.

Tästä huolimatta nyt elokuussa koitamme päiviin saada jotain järkevää ja kehittävää puuhaa, ainakin aamupäivän tunneille. Iltapäivällä voimme sitten ottaa rennommin vaikka uima-altaalla. Ja tietysti Jesuksen vapaapäivinä yritämme tietysti keksiä jotain kivaa puuhaa koko perheen kesken. Tällä viikolla näihin mukaviin puuhiin on kuulunut mm. rantapäivä saaren eteläosassa sekä retki vuoristoon. Olemme jo vuoden verran suunnitelleet, että pitäisi nousta ylös saaren korkeimmalle huipulle ja nähdä vähän toisenlaisia maisemia tästä saaresta. Mutta jotenkin lähteminen on tähän asti jäänyt vain suunnitelmaksi. Tänään sitten vihdoin ja viimein päätimme lähteä katsomaan, että mitä tuolta vuorilta oikein löytyy. Sää Las Palmasissa oli nimittäin  tuttuun tapaa pilvinen ja aamulla satoi jopa ½ tunnin verran vettä, joten mikään ei houkutellut jäämään kaupunkiin tällä kertaa. Matkan varrella pääsimme nauttimaan varsin kauniista ja vehreistä maisemista kun ajelimme Santa Brigidan ja Vega de San Mateon kylien läpi. Kauniita paikkoja mutta voin vain kuvitella, että miten viileitä ja sateisia nämä kylät ovat ympäri vuoden sillä kasvillisuus oli todella runsasta. Ja melkoisen pilvimassan läpi meidän piti ajella ennen kuin pääsimme vihdoin niiden yläpuolelle, jossa aurinko paistoi kirkkaalta taivaalta. Matkan varrella lämpötila laski alimmillaan 16 asteeseen mutta ylhäällä olikin sitten taas 28 astetta.

 

Kiemurtelimme autolla pitkin serpentiiniteitä, nautimme mahtavista maisemista, ihailimme Roque Nublon huippua 1800 metrin korkeudessa sekä lounastimme Tejedan kylässä - keskellä. Hieno retkipäivä! Ja näihin maisemiin pitää kyllä palata kohtapuoliin uudelleen.


Eilen olimme myös ensimmäistä kertaa elokuvissa pikkuneidin kanssa. Kotona olemme katselleet jo lukuisia elokuvia ja neiti on niitä jaksanut seurata oikein hienosti joten päätimme kokeilla, että miten onnistuu elokuvateatterireissu.  Elokuvaksi valikoitui tietysti Kian suosikki eli Helinä-keiju ja sen tuorein elokuva eli Pirate Fairy. Suomenkielistä nimeä en tiedä... Mutta hieno elokuva oli kyseessä ja kaikki pidimme siitä todella paljon. Kia seurasi liikkumatta koko elokuvan alusta loppuun - edes popcornit eivät kiinnostaneet. 
Elokuviin palaamme varmasti lähikuukausina uudelleen, heti kun jokin mielenkiintoinen elokuva tulee tarjolle.

 





Mutta siis asiaan.. eli tällä viikolla olemme palanneet arkeen ja joka aamupäivä olemme ensimmäiseksi touhunneet 2-3 tuntia alakerran leikki- ja askarteluhuoneessa. Ensin vähän hyötyjuttuja eli Montessori-väleineillä työskentelyä, sitten hieman askartelua tmv, vähän työskentelyä lisää ja lopuksi musiikkia ja tanssia. Näin meneekin aamupäivä mukavasti ja monesti ehdimme hieman ulkoilemaankin ennen kuin lounasaika koittaa. Näin "lomalla" olemme syöneet lounasta normaalia myöhemmin eli vasta klo 13.30 ja näin aamupäivään jää mukavasti tunteja touhuiluun. Kia tuntuu reissun jälkeen päässeen hyvin taas normirytmiin kiinni ja heräilee yleensä noin klo 8-8.30 aikoihin.

Aamupalan jälkeen ohjelmassa on ollut mm.
- itsenäistä montessori-välineillä työskentelyä
- kirjaimiin tutustumista
- numeroihin tutustumista (numerot jääneet vähän vähemmälle koska Kia hallitsee ne jo varsin hyvin mutta toki niiden harjoittelua jatketaan taas sitten kun kirjaimet jäävät vähemmälle huomiolle)
- askartelua
- värejä ja muotoja

Kirjaimiin liittyen olemme tehneet monenlaisia juttuja. Koulussa nimittäin aloitettiin keväällä kirjaimiin tutustuminen, joten sitä olemme jatkaneet nyt myös kotosalla. Tilasin netin kautta hiekkapaperikirjaimet, joita Montessorikouluissa käytetään kirjainten opetteluun. Kovan pohjan päälle on tehty hiekkapaperista kirjain - vokaalit sinisellä pohjalla ja konsonantit punaisella.  Niiden avulla lapset opettelevat ensin sormin jäljentämään kirjaimet ja näin tieto ikäänkuin tallentuu aivoihin. Ja kirjainten tunnistaminen sekä myöhemmin myös kirjoittaminen käy helpommin.


Tätä settiä olemme nyt siis hyödyntäneet erilaisten aktiviteettien parissa. Tietysti ihan normaalisti kirjaimiin tutustuen, näin aluksi kolmen kirjaimen sarjoissa. Ensin niin, että esittelen kirjaimen: tämä on A ja se äännetään näin ja sitten näytän, että miten se jäljennetään. Tämän jälkeen Kia toistaa äänteen sekä jäljentää sen itse. Toisessa vaiheessa pyydän Kiaa näyttämään, että missä on jokin kirjain. Ja kolmannessa vaiheessa kyselen, että mikä kirjain tämä on. Näin toistamalla tulevat pikkuhiljaa kirjaimet ja äänteet tutuksi. Montessori-menetelmässähän käytetään varsinaisesti äänteitä, ei opetella kirjaimia. Monissa tutkimuksissa on nimittäin huomattu, että 3-5 vuotiailla lapsilla on luontainen foneemirakenteen kuulemisen taito ja lapset pystyvät yhdistämään kuulemistaan foneemeista sanan. Näin lukemaan ja kirjoittamaan oppiminen on lapsille helppoa perustuen heidän foneemiseen tietoisuuteensa.

Olemme joka kirjaimen kohdalla myös miettineet sanoja, jotka alkavat kyseisellä kirjaimella. Ja niitä olen sitten kirjoitellut meidän liitutauluseinälle. Olemme myös etsineet kotoa esineitä, jotka alkavat kyseisellä kirjaimella.


Olemme myös käyttäneet löytämiämme leluja toisella tapaa. Eli olen kirjoittanut niiden nimiä  paperille ja sitten olemme etsineet esineille sanat. Eli olemme miettineet, että millä kirjaimella mikäkin asia alkaa. Ja sitten Kia on papereista etsinyt oikean. Tähän asti olemme lähinnä käyttäneet eri kirjaimilla alkavia juttuja, joten homma on ollut vielä melko helppoa sillä ensimmäisen kirjaimen avulla on tunnistaminen onnistunut.

Tätä olemme leikkineet eri tavoin: pelkillä eläimillä, pelkillä hedelmillä, pelkillä vihanneksilla tai sekoittamalla. Samalla olemme pelanneet "tunnistus" leikkiä eli olemme miettineet, että onko kyseessä hedelmä vai vihannes.


Kia on pikkuhiljaa innostunut kovasti myös riimittelystä eli päivittäin leikimme peliä, jossa keksimme rimmaavia sanoja - puu, suu, kuu, luu jne.. Alussa tietysti meni hetki ennen kuin Kia pääsi jyvälle tästä puuhasta mutta nyt tulee päivittäin jo hyviä yhdistelmiä. Aina ne eivät välttämättä ole ihan oikeita sanoja mutta sekään ei ole vielä tärkeää. Sanoilla leikittely, niiden miettiminen, erilaisten äänteiden harjoittelu jne. on tällä hetkellä tärkeämpi asia.

Riimittelyssä hyvänä apuna ovat tietysti lorut ja lorupussi meillä onkin ollut tällä viikolla ekaa kertaa käytössä. Mutta vielä ahkerammassa käytössä ovat meillä Dr. Seussin sadut. Niihin tutustuin itse asiassa vasta hiljattain erään ystävän suosituksesta mutta ihastuin samantien. Ja niin myös Kia. Nämä ovat siis amerikkalaisen kirjailijan Theodor Seussa Geiselin kirjoittamia englanninkielisiä riimittelysatuja, joista ehkä tunnetuimmat ovat The cat in the hat ja Green eggs and ham kirjat.  Kia pitää näistä kirjoista kovasti ja näin tulee mukavalla tavalla paljon uutta sanastoa. Olemme ladanneet näitä lähinnä Iphoneen ja Ipadiin eli mm. automatkat menevät nyt mukavasti ja hyödyllisesti näitä satuja kuunnellen.

Meillä ei ole mitenkään tavoitteena se, että Kia oppisi mahdollisimman nopeasti lukemaan ja kirjoittamaan. Täällähän toki lapset yleensä oppivat jo lukemaan ja kirjoittamaan ennen kuin varsinainen oppivelvollisuus alkaa 6-vuotiaana sillä nämä taidot opetellaan jo yleensä 3-vuotisen esikouluajan puitteissa.

Itse en halua laittaa Kialle mitään paineita asiasta, jotta positiviinen kiinnostus oppimiseen jatkuisi. Toki on hyvä oppia asioita (varsinkin kun Kia on itse halukas oppimaan) mutta leikin ohessa ja mukavalla tavalla. Ja jos jonain päivänä Kiaa ei kirjaimet satu kiinnostamaan, niin sitten teemme tietysti jotain muuta.. Mutta ainakin tähän asti meidän "aakkos-hetki" on ollut Kian mielestä hauskaa puuhaa. Kian ehdoilla siis mennään...

Joka päivä yritämme tehdä myös jotain "taiteellista" eli olemme maalanneet vesiväreille, piirtäneet ja askarrelleet. Ykköspuuhaa on tällä hetkellä kaikenlainen leikkely eli olemme siis saksineet kaikenlaista. Alussa ihan vain kartonkia ja paperia pienemmiksi palasiksi mutta pikkuhiljaa yritämme leikellä jo helppoja muotoja kuten neliöitä, kolmioita ja ympröitä.

Kaikenlainen askartelu on tällä hetkellä neidin lempipuuhaa ja jos Kialta kysyy, että mitä tehtäisiin (mihin aikaan päivästä tahansa) niin vastaus on aina, askarrellaan!!  Vaikka vaihtoehtona olisi uima-allas, rantareissu, leikkipuisto tmv. niin askartelu vie ana voiton. Niinpä koitan joka päivälle keksiä jotain askarreltavaa ja viime päivinä olemme tehneet mm. erilaisia eläimiä.




Toki neiti tarttuu askartelutarvikkeisiinsa myös ilman sen suurempaa suunnitelma. Kiallahan on tarjolla aina erilaisia askarteluvälineitä ihan vapaassa käytössä ja niistä neiti sitten kehitteleekin itsenäisesti kaikenlaista. Toki vähän pitää perään katsella, ettei  tule saksittua mitään laitonta tai liimailtua seinille "julisteita" mutta hienosti ehdin esim. laittaa lounasta siinä välissä kun neiti istuu työpöytänsä ääressä touhuilemassa juttujaan. Toki aika monesti neiti haluaa mukaan myös niihin ruoanlaittopuuhiin joten aktiviteettia ei päivistä tällä hetkellä puutu...

Onneksi olen ehtinyt jälleen kuntosalille, joten oma henkireikä on siinä kun pääsee pariksi tunniksi hikoilemaan ja sitten taas jaksaa touhuilla kotosalla. Ja vastapainona rauhalliset iltahetket sohvalla Jesuksen kanssa masterchefiä katsellen. Niistä on meidän päivät tehty :-)




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti