keskiviikko 16. heinäkuuta 2014

Loma. Osa 3 - Suomiloman eka viikko

Loman Espanjan osuus on takana ja aika suunnata Suomeen. Meillä Kian kanssa loma kestää 28.7. asti mutta valitettavasti Jesus joutuu palaamaan jo 15.7. takaisin kotiin Gran Canarialle sillä työt kutsuvat...

Tähän asti olemme lentäneet Madridista Suomeen aina Finnairilla mutta tällä kertaa päädyimme Norwegianin kyytiin. Hinta itse asiassa oli molemmilla aika lailla sama (n. 80 euroa / hlö / suunta) mutta Finnairilla ei vieläkään ole mahdollista ostaa yhdensuuntaista lentoa kohtuuhintaan, joten päädyimme lentämään norjalaisten kyydissä. Jesus nimittäin palaa Barcelonan kautta Vuelingilla ja itse palaan Norwegianilla Tukholman kautta, joten yhdensuuntainen lento oli ihan ehdoton valintakriteeri. Toki olen paljon viime aikoina lentänyt Norwegianilla ja ollut ihan tyytyväinen lentoihin. Etenkin wifi-yhteys on mukava lisä sekä se, että koneessa saa käyttää Ipadia nousun ja laskun aikana. Etenkin Kian kanssa reissatessa se on elämää helpottava tekijä.. Toki joka kerta reissaaminen neidin kanssa käy helpommaksi eli neiti osaa kyllä käyttäytyä fiksusti matkapäivän ajan vaikka joskus aika pitkiä ja rankkoja ovatkin. Ja etenkin silloin kaikki elämää helpottavat tekijät ovat tervetulleita..

Tälläkin kertaa matkustuspäivä oli aika pitkä vaikka matka ei ollutkaan mitenkään erityisen pitkä - Madridista Helsingin kautta Poriin. Mutta Madridista lähdimme liikkeelle jo klo 6.30 aamulla sillä kone lähti klo 8.20 Helsinkiä kohti. Lento kesti reilut 4 tuntia ja perille pääsimme n. klo 13 paikallista aikaa. Sitten lounas lentokentällä ja bussilla kohti Tikkurilan juna-asemaa, josta Porin juna lähti klo 16.20. Eli siinä jäi reilu tunti odotusaikaa, jonka kulutimme viereisessä pikku-ostarissa. Matka Tampereelle asti meni nopeasti ja mukavasti Intercity-junassa, jossa lapsille on kiva leikkialue ja siellä Kia viihtyikin koko junamatkan ajan.

Poriin matkustaminen ei ole mikään yksinkertainen juttu - vaihtoehdot näin kesällä kun ovat 4 tuntia bussilla tai  junalla. Lentoja ei ole näin heinäkuussa, valitettavasti. Olisin valmis maksamaan aika paljonkin siitä, että pääsisi nopeasti ja helposti perille. Mutta minkäs teet... Niinpä Tampereelta matka jatkui vanhalla paikallisjunalla kohti Poria ja lopulta kahden tunnin hikisen matkanteon jälkeen saavuimme n. klo 20 Porin asemalle. Huh, huh... Taisi nimittäin olla kesän kuumin päivä eikä näissä vanhoissa junavaunuissa ole minkäänlaista ilmastointia. Eli aika tuskaista oli matkanteko. Mutta Kia reippaana jaksoi perille ja vielä 20 minuutin ajomatkan, joka odotti ennen kuin pääsimme perille mummun ja pappan luokse. Eli kaiken kaikkiaan matkamme kesti n. 13 tuntia.

Hikisen matkapäivän päätteeksi päätimme vielä suunnata lähijärvelle iltauinnille. Olipa virkistävää!

Ensimmäinen virallinen suomilomapäivä alkoi mitä upeimmassa säässä - aurinko paistoi kirkkaalta taivaalta ja lämpöä riitti. Itse asiassa melko lämpimistä keleistä olemme saaneet nauttia lähes koko viikon - harvinaista herkkua meidän suomireissuilla. Joten näistä keleistä ja päivistä on otettu kaikki mahdollinen irti. Mökkeilyä, uintireissuja maauimalaan ja lähivesille, ulkoilua jne. Toki viime päivät ovat olleet hieman pilvisempiä ja muutama lyhyt sadekuurokin on saatu mutta kuitenkin päivälämpötilat ovat olleet yli 20 astetta, joten kelpaa meille.

Porin maauimalassa

illan uintireissu

iltalenkillä

kesämökillä

luontoretkellä

Kerrankin olen Suomessa Jazzien aikaan joten pakkohan sitä oli lähteä heti tunnelmaa aistimaan kun jazzkatu Porissa avattiin. Olimme jo etukäteen ystäväpariskunnan kanssa sopineet treffeistä ja suuntasimme ensin illalliselle nepalilaiseen ravintolaan. Oikein maukasta ruokaa saimme tälläkin kertaa vaikka ehkä on kyllä myönnettävä, että keväisellä vierailulla oli kyllä parempi kokemus. Ei toki ateriassa mitään vikaa ollut mutta jotenkin viime kerralla makua oli ehkä ripaus enemmän. Tilasimme neljää eri kastiketta: kanakormaa, kanacurrya, lammas rogan joshia ja tikka masalaa. Näistä ehdottomasti parhaimmat olivat kanacurry ja lammas rogan josh. Etenkin kanacurryn sopiva tulisuus oli kaikkien mieleen! Aterioiden hinnat ovat noin 15 euroa ja siihen sisältyy riisi ja leipä. Ihan kohtuuhinta siis.

Dinnerin jälkeen matka jatkui jazzkadulle. Siellä ei olekaan tullut käytyä varmaan 10 vuoteen, joten oli ihan mukavaa nähdä Porissa vähän enemmän elämää ja väkeä. Ja kun ilmakin oli mitä parhain, niin ilta oli kerta kaikkiaan onnistunut.

Kia on päässyt touhuamaan myös suomiystäviensa kanssa eli hauskaa on ollut. Itse asiassa tuntuu, että kaikista eniten lomasta tähän mennessä on nauttinut nimenomaan Kia - niin Fuerteventuralla, Madridissa kuin Suomessa. Ei toki meilläkään mitään valittamista ole ollut mutta Kia on kyllä lomasta ottanut kaikki irti.

Toki olemme myös levänneet ja rentoutuneet!

Sääennusteet lupaavat mukavia kelejä myös tulevalle viikolle ja ohjelmassa on kaikkea kivaa. Loma sen kun jatkuu mutta ehkä pitäisi myös vähitellen ottaa paluu "arkeen" eli kaivaa lenkkivaatteet matkalaukun pohjalta ja palata kuntoilun pariin... Huomenna aamulenkille siis!