sunnuntai 6. heinäkuuta 2014

Loma. Osa 1: Fuerteventura

Ilmeisesti podemme vakavaa ikävää vanhalle kotisaarelle sillä loman alkaessa ensimmäinen kohde on Fuerteventura. Suunnitelmissa olivat niin Egypti, Dakhla (Marokko), Mauritius kuin kaikki muut mahdolliset kitesurf-kohteet tähän vuodenaikaan. Mutta ilmeisesti pieni laiskuus iski ja päätimme mennä helpoimman kautta. Eli lento 30 minuuttia ja olemme perillä... No, miksi mennä merta edemmäs kalaan. Kun vieressä on sellainen paratiisisaari kuin Fuerteventura, suht luotettavat tuulet, Euroopan parhaimmat rannat ja samalla pystymme näkemään ystäviä, niin valinta oli selvä.

Meille saari on todellakin ollut aina paratiisi. Ensinnäkin, koska rannat ovat mielettömät: hienohiekkaista, vaaleaa hiekkarantaa riittää silmänkantamattomiin ja rannalla väkeä on todella vähän verrattuna Välimeren rantoihin näin Heinäkuun loma-aikaan. Täällä ei todellakaan tarvitse maata ns.sillit suolassa vaan tilaa riittää jokaiselle. Saarella on kaksi todella pitkää, hienohiekkaista rantaa: Corralejon dyynialue pohjoisessa ja Sotaventon ranta saaren eteläosassa.

Flag beach -kitesurfranta heti Corralejon kupeessa

Dyynien ranta n. 2 km Corralejosta etelään

Sotaventon kitesurf-ranta saaren eteläosassa

Sotaventon ranta, laguuni ja Melia Gorriones- hotelli

Tarkoituksemme oli viettää koko viikko saaren eteläosassa, Sotaventon rannalla. Se on tuulien puolesta todellinen mekka eli tähän aikaan vuodesta puhaltaa melkein joka päivä 20-30 solmun tuulet. Siis loistopaikka leija- ja purjelautailijoille. Ranta on lähes 20km pitkä, hienohiekkainen ranta ja kaiken lisäksi kuun kierron mukaan rannalle muodostuu 1-2 krt kuukaudessa valtava laguuni. Periaatteessa siis täydellinen paikka lajien harrastajille.  Varsinkin kun rannalla sijaitsee vielä hyvätasoinen Melia Gorriones-hotelli ja Rene Eglin surffikeskus.

Olemme käyneet hotellissa ja rannalla monesti aikaisemmin, silloin kun saarella vielä asuimme. Ja tosiasia on se, että  aina olosuhteet ovat olleet tosi haastavat. Tuuli on monesti liiankin voimakas ja lisäksi hyvin puuskainen. Pahinta on kuitenkin se, että se muuttaa jatkuvasti myös suuntaa eli tekee hommasta vielä hankalampaa. Tuuli kun puhaltaa vuorten välistä ja yli eli monen monta estettä on edessä ennen kuin se rannan saavuttaa ja kaikki nämä vaikuttavat siihen että miten puhtaasti tuuli rannalle osuu. Eli ei niin kovin puhtaasti.. Jotenkin olimme kuitenkin unohtaneet nämä faktat ja päädyimme varaamaan loman sinne.

Saavuimme sunnuntaina iltapäivällä kun olimme ensin ottaneet vuokra-auton alle ja hakeneet leijasurffauskamat ystävien luota. Sen verran myöhä kuitenkin oli, että rannalle ei ollut enää asiaa vaan purimme tavarat huoneeseen ja suuntasimme illalliselle.

Huoneemme oli casa del mar-nimisessä sivurakennuksessa sillä halusimme huoneen jossa on pieni keittonurkkaus. Ja suora yhteys ulos, jotta meidän ei tarvitse kulkea koko hotellin läpi kaikkien hiekkaisten surffikamojen kanssa. Ja näkymä kitesurf-rannalle oli tietysti tärkeä asia. Huone maksoi vajaa 120 euroa yöltä, sisältäen puolihoidon eli aamiaisen ja illallisen. Kohtuuhinta näin high season-aikaan, varsinkin kun hotelli on ihan hyvätasoinen. Kuten Melia-hotellit yleensäkin. Tai sanotaanko että sellainen aika perus neljä tähteä eli ei mitään luksusta.. Olimme kuitenkin tyytyväisiä. Huone oli tilava ja ateriat hotellissa ihan laadukkaita.

Mutta, mutta... Maanantaina oli tietysti heti päästävä rannalle ja suurin odotuksin pakkasimme Kian rantavarusteet ja omat kitesurfkamat. Pieni kävely alas rannalle ja varusteet valmiiksi. Tuuli oli jo aamulla voimakas ja ennuste lupasi iltapäivälle vielä voimakkaampaa. Eli suuntasin itse ensimmäisenä veteen, Jesuksen jäädessä Kian kanssa rannalle. Mutta 5 min testaus vedessä osoitti sen, että olosuhteet eivät todellakaan ole parhaat mahdolliset. Tuuli puhalsi offshore eli merelle (Afrikkaan...) päin ja voimakkaasti. Aamulla jo kevyesti yli 20 solmua ja koko ajan voimistuen. Lisäksi hyvin puuskaisena. Edessä olisi siis todella haastavat olosuhteet. Niinpä teimme hyvin nopean päätöksen ja päätimme siirtyä pohjoiseen eli Corralejoon heti tiistai aamulla. Onneksi hotelli perui varauksemme ilman kuluja joten emme menettäneet penniäkään suunnitelmien muutoksen takia.

Vietimme kuitenkin kivan päivän hotellilla sillä saimme ystäviä vierailulle ja lisäksi Kia nautti allaselämästä ihan täysillä. Hotellissa on kolme aikuisten allasta ja lisäksi lastenallas. Vesi oli mukavanlämpöistä isoimmassa altaassa ja lastenaltaassa mutta toki uimalämpöistä muissakin.
Hotellissa toimii myös lasten miniklubi, jossa oli erilaisia aktiviteetteja. Kerho oli tarkoitettu yli 5-vuotiaille mutta pienemmät toki saavat osallistua niihin vanhempien kera. Illalla oli myös ohjelmaa - minidiscoa, papukaijaesityksiä, tanssiesityksiä jne. Suurin osa asiakkaista tuntui olevan saksalaisia, ranskalaisia, venäläisiä ja lisäksi hajanaisesti myös muita kansallisuuksia.

Kivasta hotellista huolimatta päätimme suunnata pohjoisen Corralejoon sillä hyvät kitesurf-olosuhteet painoivat vaakakupissa enemmän kuin kiva hotelli. Löysimme Corralejosta ihan hyvän tarjouksen Aloe Club-hotellista, joka sijaitsee ihan entisen kotimme vieressä. Hotelli oli entuudestaan tuttu koska opasaikoina se oli monta vuotta yksi meidän hotelleistamme ja lisäksi monet meidän ystävämme ja sukulaisemme ovat siellä myös yöpyneet. Saimme tilavan huoneiston all inclusivella 65 euroa/yö joten säästimme vielä rahaakin verrattuna aikaisempaan hotelliin. Tosin tasokin kyllä laski mutta se ei meitä haitannut. Aloe Club on 3 tähteä, mikä Kanarialla tarkoittaa alempaa keskitasoa (neljä tähteä on parempaa keskitasoa ja 5 tähteä sitten se, mitä 4 tähteä oli aikaisemmin). Aloe club on kuitenkin suht hyväkuntoinen 3 tähden hotelli sillä se on rakennettu vajaa 10 vuotta sitten ja pidetty hyvässä kunnossa. Uima-altaita on reilusti eli 3 aikuisten allasta ja 3 lastenallasta, joten ahdasta ei ollut altaallakaan vaikka hotelli oli viimeistä huonetta myöden täynnä. Hotellissa oli myös kiva lasten leikkipaikka ja hyvin suosittu miniklubi. Pääasiassa asiakkaat olivat puolalaisia ja englantilaisia lapsiperheitä. Myös jonkin verran oli myös ranskalaisia, italialaisia ja espanjalaisia asiakkaita.

Olisimme kyllä ottaneet mielummin huoneiston ilman mitään aterioita mutta se ei ollut mahdollista sillä hotellia myydään vain all inclusivella. Mutta laskimme että vaikka emme söisi  kuin aamiaisen hotellissa niin siltikin hinta oli ok. Koska edullisimmat huoneistot olivat Corralejossa n. 40 euroa/yö, ilman mitään aterioita. Ja ne olivat lähinnä 2 tähden hotelleja. Loppujen lopuksi söimme pari kertaa hotellissa myös lounaan ja kerran illallisenkin joten ihan hukkaan ei all inclusive mennyt. Ateriat nyt olivat sitä tyypillistä 3 tähden tasoa eli ei mitään erikoista mutta kuitenkin sellaista, että sitä pystyi syömään. Huonompiakin aterioita olen nähnyt vastaavantasoisissa hotelleissa.
Myöskään yhden yhtä drinkkiä tai olutta emme tilanneet koko neljän päivän aikana. Ei siksi, että olisimme jotain absolutisteja mutta jotenkin nuo hotellien halpadrinkit ei niin houkuttele. Mielummin nautin lasin hyvää punaviiniä ja maksan siitä kuin että juon yhden tai useamman ilmaisen huonolaatuisen.  Mutta muistan kyllä, että opasaikoina asiakkaat monesti laskivat, että montako gin tonicia pitää päivässä juoda, jotta all inclusiven ottaminen kannattaa vaikka ei söisi yhtään ateriaa koko loman aikana.

Kaikesta huolimatta olimme erittäin tyytyväisiä suunnitelmien muutokseen sillä vietimme Corralejossa ihanat neljä päivää. Ja ehdimme tekemään vaikka mitä! Kia kävi aamupäivisin leikkimässä hotellin leikkipuistossa ja miniclubissa, ehdimme uida ja ottaa aurinkoa altaalla, ehdimme käydä kävelyllä Corralejossa, tavata ystäviä, shoppailla, syödä hyvin lemppariravintoloissamme ja ennen kaikkea olimme rannalla ja pääsimme leijasurffaan hyvissä tuulissa. Ainoastaan perjantaina emme päässeet veteen koska tuulta ei ollut riittävästi. Mutta kaiken kaikkiaan loistava loma! Ja mikä tärkeintä, Kia nautti myös valtavasti.

Kian ensimmäinen poniratsastus

Lounaalla ystävien kanssa Citrus-kahvilassa

Lauantaina oli taas aika pakata laukut ja varusteet, viedä kitesurfkamat ystävien luokse säilytykseen, palauttaa vuokra-auto ja suunnata lentokentälle. Goodbye Fuerteventura! Matka jatkuu Madridiin!