torstai 15. toukokuuta 2014

rauhallinen viikko kotosalla

Tällä viikolla olemme ottaneet hyvin rauhallisesti Suomi-reissun ja viime viikon vieraitten jälkeen. Kia normaalisti koulussa aamupäivät ja itse olen ahkeroinut salilla. Kesäkunto-dieettikin alkaa purra sillä parissa viikossa on pudonnut jo pari kiloa. Vielä jos pari kiloa saisi pudotettua niin rantakunto tälle kesälle olisi saavutettu. Mutta nuo viimeiset kilothan ovat aina ne sitkeimmät pudottaa.. Itse asiassa kilojen piti olla jo menneisyyttä kauan sitten mutta jotenkin tämä tammikuussa aloitettu dieetti on vähän venähtänyt. Aina on tullut jotain juttuja niin että syöminen on jäänyt vähemmälle huomiolle ja sitten on painokin jämähtänyt paikalleen. Mutta on sentään tammikuun alusta jotain edistystä tapahtunut sillä painoa on pudonnut 4.5 kg. 

Tällä hetkellä siis ruokavalio on hyvin tarkkaan laskettu: aamupalaksi pari palaa paahtoleipää (yhteensä 100kcal) ja niiden päälle Walden Farmsin sokeritonta ja kaloritonta marmeladia. Lisäksi 200g sokeroimatonta rahkaa ja musta, stevialla makeutettu kahvi. Välipalana on treenin jälkeen yleensä joko proteiinijuoma, proteiinivanukas, rahkaa + banaani tai proteiinipatukka. Lounaaksi salaattia kanan/kalan/katkarapujen tmv. kera. Ne tietysti kypsytetty ilman lisättyä rasvaa.*Treenipäivinä lisään hieman quinoa tai täysjyväriisiä lisäksi. Ja salaatinkastikkeeksi Walden Farmsin kalorittomia vaihtoehtoja. Iltapäivän välipala on yleensä joku hedelmä (ananasta, mandariinia, mansikoita tmv.) ja illalla sitten vaihtoehtoisesti valkuaispainotteinen munakas/ lihaa/kanaa/kalaa tmv. vihannesten kera. Tai joku vihanneskeitto. Näillä eväillä ei kalorimäärä pitäisi kohota yli 1400 kcal per päivä ja jos 5 kertaa tulee viikossa liikuttua niin pikkuhiljaa pitäisi paino pudota. Eikä kyllä nälkä vaivaa missään vaiheessa. Toki aamulla pitäisi vähän enemmän ilmeisesti syödä sillä treenien jälkeen huomaa että aika lopussa on voimat. Mutta toistaiseksi olen pystynyt vetämään treenit täysillä normaaliin tapaan joten ei ole tarvetta tehdä muutoksia. 

Iltapäivät olemme sitten touhuilleet Kian kanssa kotosalla. Ja tietysti päivittäin olemme myös ulkoilleet vähintään tunnin, yleensä 1.5 tunnin verran. 





Sovimme koulussa myös opettajien kanssa, että 27.5. vedän vielä yhden kokkaustuokion lasten kanssa. Ja tämä pitäisi tehdä Kanaria-teemalla sillä 29.5. vietetään Kanarian päivää. Silloin koulussa pukeudutaan tyypillisiin Kanarialaisiin pukuihin ja jotain ohjelmaa sillä teemalla on ilmeisesti tarkoitus järjestää. Itse asiassa taitavat koko kyseisen viikon tuoda kanarialaisuutta enemmän esille. Joten ei auta muuta kuin kehitellä jotain "herkullista" kanarialaista purtavaa sille päivälle valmistettavaksi. Tänään Kian kanssa kokeiltiin gofio-pallojen valmistusta, joka on kanarialaista keittiötä yksinkertaisimmillaan. Sen perusta on gofio-jauho, yksi kanarialaisen keittiön perusraaka-aineista.

Saarten alkuperäisasukkaiden aikaan gofio valmistettiin vehnästä tai ohrasta. Mutta nykyään sitä saa myös maissista, rukiista, kikherneistä tai pavuista tehtynä. Tällä kertaa käytimme maissista paahdettua gofiota. Valmistuksessa jyvät ensin paahdetaan ja sitten vasta jauhetaan, näin saadaan gofiolle tyypillinen maku.
Itse en ole koskaan talkkunaa maistanut mutta opasaikoina monet asiakkaat kertoivat gofion maistuvan hyvin paljon talkkunalle.

Gofio-pallojen valmistamiseen käytimme 6 ruokalusikallista gofiota, 3 ruokalusikallista mantelimurskaa ja yhden muussatun banaanin. Tästä muodostui kiinteä massa, josta sitten muotoilimme palloja. Niitä ei paisteta tai kypsytetä mitenkään vaan syödään ihan sellaisenaan. Itse kokeilin vähän eri versioita sillä pitäähän niihin saada jotain twistiä.. joten pyörittelimme niitä mm. sokerissa, kookoshiutaleissa, kaakaojauhossa sekä kaneli-sokeriseoksessa. Ja yksi koristeltiin Kanarian värein m&m -rakeilla. Kanarian lipussahan on valkoista, sinistä ja keltaista. Sanotaan, että valkoinen kuvaa taivasta, sininen merta ja keltainen aurinkoa :-)


Yllättävän maistuvia näistä palleroista tuli mutta todennäköisesti pari muutakin reseptiä vielä kokeilen ja kehittelen ennen kuin koulun kokkauspäivä koittaa. Mutta tämä on ainakin helppoudessaan sellainen, joka on äärimmäisen vaivaton toteuttaa lasten kanssa.

Ruokapuolella tällä viikolla on valmistunut mm. ilmakuivattuun kinkkuun käärittyä kanarintafilettä (sisällä punaista pestoa ja vuohenjuustoa) sekä täytettyä munakoisoa (sisällä quinoa, ilmakuivattukinkku ja sweet chili sauce täyte). Nämä siis Jesuksen illallisia.



Tuleva viikonloppu vietetään varmaankin melko rauhallisesti sillä alunperin suunniteltu Fuerteventuran reissu jää valitettavasti väliin tällä kertaa. Jesus ei ole vieläkään saanut varmistusta, että pitääkö hänen olla töissä lauantaina ja sunnuntaina. Se selviää vasta huomenna iltapäivällä. Ja tässä vaiheessa tietysti lennot on jo sen verran täynnä että reissu ei enää onnistu vaikka v-loppu vapaa olisikin loppujen lopuksi. Ihan yhden päivän takia kun ei kannata lähteä. 

Joten tällä hetkellä viikonlopun suunnitelmat ovat vielä hieman avoinna. Lauantaina olisi taas lastenteatteria tarjolla mutta toisaalta taas rantapäivät etelässä houkuttelevat. Katsotaan!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti