sunnuntai 30. maaliskuuta 2014

Meidän monikielinen perheemme

Sain viikko sitten käsiini suomalaisen Annika Bourgognen kirjoittaman Be bilingual- kirjan, joka käsittelee kaksi- ja monikielisen perheen elämää. Kirja on tarjonnut paljon vahvistusta omille ajatuksille sekä muutaman uuden idean mutta varmasti enemmän siitä olisi saanut irti, jos olisi ollut mahdollisuus lukea se jo kolme vuotta sitten. Ennen Kian syntymää. No, onneksi silloin tuli luettua muita samantapaisia teoksia ja niiden avulla pääsimme aika hyvin perille siitä, että mitä vaaditaan kun perhe on kaksikielinen/monikielinen. Näitä periaatteita olemme sitten noudattaneet Kian syntymästä lähtien ja neidistä on kasvamassa kolmekielinen tyttö, joka puhuu sujuvasti suomea ja espanjaa sekä lisääntyvästi myös englantia.



Alussa saimme monelta suunnalta pelottelua siitä, että jos lapselle puhutaan liian montaa kieltä yhtä aikaa, niin se saattaa aiheuttaa puheen oppimisen kanssa ongelmia. Mutta ainakaan Kian tapauksessa näin ei ole käynyt. Päinvastoin. Neiti on varsin hyvin perillä, että mitä kieltä milloinkin puhuu ja kenelle pitää mitäkin kieltä puhua. Toki puhe ei varmaankaan ole täydellistä mutta täysin ymmärrettävästi kommunikoi molemmilla pääkielillä eli suomeksi ja espanjaksi. Ja englanti kehittyy myös jatkuvasti kovaa vauhtia. On uskomatonta, että miten lapsi oppii useita kieliä yhtä aikaa, ilman mitään opettamista. Vain kuuntelemassa. Samalla tavalla kuin yksikielinen lapsi oppii kielen niin monikielinen lapsi oppii samalla useamman kielen.


Ehkä tärkein pääperiaate monikielisyydessä on se, että noudatetaan tarkkaan tiettyjä sääntöjä. Eli esimerkiksi yksi henkilö, yksi kieli -periaatetta (meillä käytössä). Jesus tietysti puhuu Kialle espanjaa, minä puhun suomea ja koska kotikielenä meillä on englanti, niin sitäkin Kia kuulee jatkuvasti. Me olemme Jesuksen kanssa jo yhdessäolon alusta alkaen käyttäneet kotikielenä englantia. Itse toki puhun ja ymmärrän ihan sujuvasti espanjaa mutta meille oli jotenkin neutraalimpaa puhua kielellä, jota molemmat hallitsevat hyvin mutta se ei ole kuitenkaan kummankaan äidinkieli. Mikäli keskustelemme koko perhe yhdessä, niin silloin käytämme englantia. Joku voisi ajatella, että onpahan melkoinen kielisoppa mutta itse asiassa meidän perheessä tämä on toiminut vallan mainiosti.

Kielen oppimisen kannalta tärkeää on se, että lapsi kokee tarvetta kielen oppimiseen. Eli suomea Kia kokee tarvitsevansa, koska hänen pitää tietysti pystyä keskustelemaan minun kanssani. Tästä syystä en puhu Kialle koskaan espanjaa sillä vähitellen neiti oppisi sen, että äitihän puhuu espanjaa eikä kokisi suomea enää tärkeäksi.  Lisäksi suomen kielen kannalta tärkeää on pitää tiiviisti yhteyttä Suomeen ja siellä oleviin ystäviin ja perheenjäseniin. Ja ennen kaikkea vierailla siellä säännöllisesti. Kun Kia näkee, että Suomessa pitää puhua ja ymmärtää suomea, niin oppimisen halu kasvaa. Toistaiseksi vielä emme ole tavanneet täällä asuvia suomalaisperheitä mutta varmasti tulevaisuudessa nämä tulevat olemaan tärkeitä siteitä kielen kehittymisen kannalta. Myös syksyllä Kian on mahdollisuus osallistua paikallisen suomikoulun toimintaan, joka kokoontuu muutaman kerran kuukaudessa. Myös näin suomenkieli saa tärkeää lisäharjoitusta. Ja se onkin tarpeen tulevaisuudessa sillä mitä vanhemmaksi Kia kasvaa, niin sitä enemmän espanjaa hän tulee käyttämään ja kuulemaan koska suurinosa ystävistä tulee olemaan espanjankielisiä. Tästä syystä jatkuva panostus monilla eri tavoilla on tärkeää.


Tähän asti suuri helpotus on ollut se, että Kia on ollut kotona minun kanssani ja näin ollen suomenkieli on saanut paljon harjoitusta näiden vuosien aikana. Ja itse asiassa vielä 6 kk sitten suomi oli selvästi neidin vahvin kieli. Mutta sen jälkeen kun neiti aloitti koulussa lokakuussa, on espanja tullut selvästi suomen rinnalle ihan tasaväkiseksi kieleksi. Toki suomen vahvuuteen vaikutti paljon myös se, että olimme käytännösä viikot kahdestaan Kian kanssa neljän kuukauden ajan (heinäkuusta marraskuulle), joten silloin 90 % ajasta käytössä oli vain suomi. Koulun alkaessa opettajat kertoivat, että Kia yritti muille lapsille puhua suomea mutta kun huomasi, että kukaan ei ymmärtänyt häntä niin vähitellen kieli alkoi vaihtumaan espanjaksi. Myös opettajat alussa joutuivat selittämään paljon asioita englanniksi sillä he huomasivat, että monissa asioissa Kia ymmärsi paremmin englantia kuin espanjaa. Ja silloin emme vielä Kialle edes kovin aktiivisesti englantia tarjonneet. Mutta ilmeisesti tulosta on tullut sen avulla, että pienestä pitäen neiti on katsonut kaikki lastenohjelmat vain ja ainoastaan englanniksi. Enpä olisi uskonut, että sen avulla kielitaito tarttuu niin hyvin. Kia tykkää myös kovasti katsella ipadilta englanninkielisiä lauluja, joita tarjoaa esim. mothergooseclub sekä hooplakidz. Näiden avulla neiti on jo oppinut lukuisia lastenlauluja englanniksi.



Yksi menestyksen avaimista on varmasti myös lukeminen. Olemme Kialle lukeneet kirjoja jo ihan pienestä pitäen ja nykyään se onkin yksin Kian lempipuuhista. Joka päivä luemme vähintään 3-4 kirjaa, monesti jopa enemmän. Niitä luetaan pitkin päivää mutta tärkein hetki on aina iltasadut ennen nukkumaan menoa. Välillä iltasadut lukee Jesus, välillä minä ja joskus luemme vuorotellen muutaman sadun. Itse pyrin siihen, että päivässä ehtisin vähintään 20 minuuttia lukemaan Kialle suomeksi. Myös puhelimessani olevaan Elisa-kirja sovellukseen olen ladannut lukuisia kirjoja sekä kuvaäänikirjoja, joita sitten lueskelemme matkoilla ja esim. autossa. Autossa meillä on myös käytössä muutamia kaksikielisiä satulevyjä, joita sitten kuuntelemme lähinnä koulumatkoilla. Nämä ovat lyhyitä n. 10 minuutin pituisia satuja, jotka on luettu sekä englanniksi että espanjaksi. Eli ajomatkan aikana ehdimme kuunnella läpi sadut molemmilla kielillä. Näitä cd-levyjä aion seuraavaksi myös etsiä Suomesta, jotta saisimme myös suomi-englanti yhdistelmiä.






Kian koulussahan pääkieli on espanja mutta toinen opettajista käyttää myös opetuksessa jonkin verran englantia ja noin 25 % ohjauksesta on tällä hetkellä englanniksi. Itse toivoimme kovasti, että opetus voisi olla 50/50 mutta tällä hetkellä olemme tuohon pienempäänkin määrään ihan tyytyväisiä. Tulevaisuudessahan meillä on tarkoitus laittaa Kia englanninkieliseen kouluun, joten kaikki englanti tässä vaiheessa on hyödyllistä. Kouluthan täällä käytännössä alkavat 3-vuotiaana (vaikka pakollinen oppivelvollisuus alkaa vasta 6-vuotiaana) mutta monet vanhemmat haluavat varmistaa koulupaikan ja se onnistuu vain sillä tavalla, että lapsi menee jo 3-vuotiaana kyseiseen kouluun. Tällä hetkellä tämä ei onneksi ole suuri ongelma, sillä Espanjan taloudellinen tilanne on laskenut oppilasmääriä yksityiskoulussa ja näin ollen on mahdollista saada koulupaikka myös myöhemmässä vaiheessa. Haluamme nimittäin pitää Kian vielä ainakin ensi vuoden Montessori-koulussa. Ja mahdollisesti pidempäänkin, mikäli koulusta tulee vähintään kaksikielinen. Mutta olemme myös varautuneet siihen, että sitten 4-vuotiaana on viimeistään siirryttävä toiseen kouluun, mikäli haluaa tulevaisuudessa osallistua englanninkieliseen opetukseen. Onneksi olemme löytäneet myös hyvän englanninkielisen koulun, jossa arvot ja opetusmenetelmät ovat lähellä meidän omia näkemyksiämme.

On hienoa, että koulussa edes osa opastuksesta tapahtuu englanniksi sillä näin Kia kokee, että kielelle on käyttöä muuallakin kuin kotona. Toki tulevaisuudessa hyödyt tulevat vielä paremmin esille vaikkapa kun reissaamme jonnekin ja Kia huomaa, että englannilla pärjää melkeinpä missä tahansa.

Meidän monikielinen elämämme on vasta alkuvaiheessa ja varmasti vuosien kuluessa tulee paljon haasteita vastaan. Mutta uskomme, että perehtymällä asiaan ajoissa ja tekemällä asiat hyvin voimme välttää suurimmat karikot. Ja toivottavasti näin Kiasta kasvaa sujuvasti kolmea kieleä puhuva ja kirjoittava neiti. Tämä olisi suuri rikkaus. Ja kaiken lisäksi monet asiantuntijat uskovat, että monikielisten on myös tulevaisuudessa helpompi oppia uusia kieliä.



Mikäli aihe kiinnostaa enemmän, niin ohessa esimerkiksi mielenkiintoinen Tiede-lehden artikkeli aiheesta:

http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/kaksi_kielta_trimmaa_aivot



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti